bato-adv
کد خبر: ۱۵۰۲۳۷

شرط ایران برای بازدید بازرسان از پارچین

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
سفیر ایران در روسیه تاکید کرد تهران آمادگی دارد در صورت امضای پروتکلی از سوی آژانس که شامل تمام نگرانی‌های طرح شده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد، دسترسی بازرسان به سایت پارچین را تامین کند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی «راشا تودی»، «سید محمودرضا سجادی» سفیر ایران در روسیه اعلام کرد که تهران آمادگی این را دارد تا درباره هر نقطه مشکوکی که در برنامه هسته ای ایران وجود دارد توضیح دهد و همچنین دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات نظامی پارچین را در صورت موافقت دیده بان هسته ای سازمان ملل جهت امضای پروتکلی که شامل تمام سوالات آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران هست، تامین کند.

بر اساس اعلام این مقام بلند پایه ایرانی، این پروتکل باید شامل تمام نگرانی هایی باشد که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پارچین دارد و در عین حال باید سایر مواردی که آژانس نگران است انحراف هسته ای داشته باشد را نیز در بر بگیرد.

سجادی اعلام کرد: ما در صورتی موافق هستیم که چنین پروتکلی امضا شود. ما انعطاف خود را نشان داده ایم و پیشنهاد کرده ایم که اجازه بدهید پروتکل امضا شود و تمام اتهامات (علیه فعالیت های هسته ای ایران) در آن به طور مفصل مشخص شود اما با این حال کارشناسان بین المللی می خواهند پیش از امضای چنین پروتکلی از پارچین دیدن کنند. این یک بازی است.

سجادی در عین حال تاکید کرد که در صورتی که مقامات آژانس مورد مشکوکی در فعالیت های هسته ای ایران پیدا نکردند، باید مجوز بسته شدن پرونده هسته ای ایران را بدهند و این پرونده را از شورای امنیت سازمان ملل نیز خارج کنند.

سفیر ایران در روسیه همچنین یادآوری کرد که پارچین که بر اساس ادعای آژانس احتمالا مکانی برای آزمایش تسلیحات هسته ای است، کاملا توسط آژانس مورد بازرسی قرار گرفته است ولی با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار بازرسی های بیشتر است.

*در عملکرد آژانس در قبال ایران صداقتی دیده نشده است

سجادی افزود: ما در رفتار آژانس و «یوکیا آمانو» مدیر کل این دیده بان هسته ای سازمان ملل صداقتی ندیده ایم.

بر اساس این خبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر پارچین، تصوراتی نیز درباره دیگر تاسیسات هسته ای ایران یعنی تاسیسات غنی سازی اورانیوم فردو دارد و خواستار تعطیلی آن شده است.

* ایران قربانی استانداردهای دوگانه آژانس و آمریکا شده است
سجادی در گفت‌وگو با روزنامه نگاران تاکید کرد که ایران موظف به بستن این تاسیسات و یا متوقف کردن غنی سازی اورانیوم نیست.

سفیر ایران در روسیه در ادامه اظهارت خود گفت: آیا شما پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را خوانده اید؟ آیا این پیمان می گوید که ما حقی برای غنی سازی اورانیوم 20 درصد نداریم؟

سجادی با اشاره به اینکه درخواست طرح شده برای تعطیل کردن تاسیسات فردو و متوقف کردن فعالیت های غنی سازی اورانیوم «ناعادلانه» و «مضحک» است و ایران قربانی استانداردهای دوگانه آژانس و آمریکا شده است، گفت: ما در صداقت غرب تردید داریم زیرا آنها در گذشته پیشنهادات غیر منطقی به ما داده اند که شامل تعطیل کردن تاسیسات فردو بوده است.

سجادی گفت: غربی ها به ما وعده دادند که به ما اجازه خرید طلا و فلزات و صادرات فرآورده های نفتی را می دهند اما این پیشنهادی ناعادلانه و مضحک است.

* رژیم صهیونیستی بمب هسته ای دارد اما هیچ کس اهمیتی نمی دهد
سفیر ایران در روسیه افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بود که تضمین دهد هیچ کسی سلاح هسته ای تولید نکند اما اسرائیل بمب هسته ای دارد و هیچ کس توجه نمی کند.

* فتوای مذهبی بالاتر از قانون است/ ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست

این مقام ارشد ایرانی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و با اشاره به فتوای رهبر ایران مبنی بر حرام بودن تسلیحات هسته ای، گفت: فتوای مذهبی بالاتر از قانون است.

سجادی با اشاره به اینکه تسلیحات هسته ای ضمانتی برای امنیت تهران نیست و در عوض خطر ساز است، اعلام کرد: در شرایط فعلی ایران می تواند دو یا سه بمب از موادی که دارد بسازد اما آیا اگر شما یک سلاح با دو گلوله داشته باشید، حقیقتا به جنگ با یک ارتش می روید؟

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که هیچ قصدی برای تولید سلاح هسته ای ندارد. تهران می گوید که غنی سازی اورانیوم صرفا مقاصدی مسالمت آمیز دارد اما تاکنون تلاش غرب و ایران برای رسیدن به تفاهم در این زمینه به نتیجه ای نرسیده است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین