bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۳۲۳

خاتمی: انتصاب آدم 160 میلیاردی خط امام (ره) بود؟!

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۳ - ۳۰ آذر ۱۳۸۷
فرارو- محمد رضا خاتمی و قاسم روانبخش بعد از ظهر شنبه در مناظره ای با عنوان «خط امام (ره) كجاست؟» که از سوی بسیج دانشجویی دانشكده فنی دانشگاه تهران برگزار شد شرکت کردند. 

محمدرضا خاتمی در این مناظره با تاكید بر اینكه امام (ره) معتقد به زمان و مكان بود، گفت: این مساله را می‌‏توان در احكام و سخنرانی‌‏های امام(ره) و رفتار ایشان مشاهده كرد.البته بسیاری از حرف‌‏های امام عام بود و بخشی از آنها مختص به زمان و مكان خاصی است كه برای فهم آن باید فلسفه زمان و مكان را دریافت. 

وی خاطرنشان كرد: امام دارای دیدگاه خاص سیاسی بود و نسبت به جناح‌‏های سیاسی موجود در زمان خود بی‌‏تفاوت نبود كه این موضوع را از كلام امام (ره) می‌‏توان دریافت. 

خاتمی با تاكید بر اینكه امام(ره) یك رهبر واقعی بود، تصریح كرد: ایشان نسبت به جناح‌‏های سیاسی موجود بی‌‏تفاوت نبود و حالت پدرانه داشت؛ یعنی اجازه حذف جناحی از سوی جناح دیگر را نمی‌‏داد.
وی تصریح كرد: امام(ره) هیچ گاه امری را به جناح‌‏ها و اركان‌‏های حكومتی تحمیل نكرد.اما نباید تردید كرد امام زاویه دید سیاسی داشت و به جناحی نزدیك‌‏تر از جناح دیگر بود. 

نایب رئیس مجلس ششم با بیان اینكه اشتباه است كه تنها كلام امام(ره) را در نظر بگیرید، گفت: امام روش ، سنت و اخلاق نیز داشت كه محل اعتبار است. امام در سیاست ورزی مكتب داشت ومعتقد بود اگر حكومت را نداشته باشیم امكان پیاده كردن احكام خدا وجود ندارد.
وی به تاكید امام بر اتكا به مردم اشاره كرد و این موضوع را اولین اصل در مكتب سیاسی امام عنوان كرد. 

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ایران اسلامی گفت: امام(ره) بر اسلامی بودن امور تاكید داشت و در این مورد به دشمنان نهیب و به دوستان هشدار می‌‏دادند. امام(ره) قرائت خاصی از اسلام داشت و ولایت فقیهی كه امام(ره) مطرح كرد را برخی مراجع قبول نداشتند.
محمدرضا خاتمی در ادامه مراسم مناظره با عنوان خط امام(ره) كجاست؟، با اشاره به اتكای امام(ره) به جمهوریت اظهار داشت: امام(ره) قرائت خاص خود از اسلام را تا جایی كه امكان داشت، ساری و جاری می‌كرد،ایشان در سیاست خارجی هم استقلال‌‏طلبی را مدنظر قرار می‌‏دادند و دیدگاه برجسته امام(ره) نیز همین است. 

خاتمی با بیان اینكه حضرت امام(ره) به كار و خرد جمعی اعتقاد كامل و تام داشتند،تصریح كرد: امام(ره) در هیچ امر مملكتی به تنهایی تصمیم‌‏گیری نمی‌‏كرد بلكه كار را به كارشناسان و مسوولان امر واگذار می‌‏كرد البته تصمیم نهایی با خودشان بود. ایشان حتی فرماندهی كل قوا را واگذار كرد. 

به گفته نایب رئیس مجلس ششم، حضرت امام(ره) حكومت را یك مجموعه می‌‏دانست و معتقد بود كه یك فرد همه چیز نیست. 

دبیركل سابق جبهه مشاركت ایران اسلامی با اشاره به مصلحت‌‏سنجی امام(ره) خمینی(ره) خاطرنشان كرد: برای ایشان رای مردم از اهمیت خاصی برخوردار بود و مجمع تشخیص مصلحت یادگاری است كه نظام را از بن بست خارج می‌‏كند، ایشان حتی فرمودند كه اگر مصلحت است، احكام اولیه هم تعطیل شود.امام(ره) به اصلاح اعتقاد داشت و اعتقادی به خشونت نداشت. 

خاتمی در ادامه با اشاره به بخشی از اظهارات روانبخش مبنی بر اینكه افكار امام(ره) در جامعه مسلط است،گفت: این اظهارات را قبول ندارم امروز افكار امام(ره) غریب است.از بسیج كه خود را پیرو راه امام(ره) و رهبری و حافظ نظام و انقلاب می‌‏داند، انتظار داریم كه از جناح‌‏گرایی دوری كنند و به جای آن، به كار عمده و علمی بپردازد كه این كار، پشتیبانی از نظام است.بسیج باید به اموری مانند نظرسنجی در مورد این كه جایگاه امام(ره) در بیست سال پس از رحلت ایشان كجاست و میزان شناخت نسل جوان از ایشان در چه حد است، بپردازد و نتایج را به مسوولان ارایه دهد. 

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت اساسی‌‏ترین بحث حكومت اسلامی را ولایت فقیه نامید و گفت: هم مخالف و هم موافق ولایت فقیه نباید در این امر تردید كند و این بحث از روز اول مطرح بوده است اما چرا اجازه نمی‌‏دهند در مورد آن بحث شود. این كرسی‌‏های آزاداندیشی كه ایجاد شده است، چرا كه در این مورد بحث نمی‌‏كنند البته قبل از آن تضمین شود كه فردی اخراج و یا حقوق او قطع نمی‌‏شود . اسلام در همین مخالفت‌‏ها و موافقت‌‏ها رشد كرد. 

وی در بخش دیگری از این مراسم به بیان سخنی از حضرت امام(ره) در مورد تشكیل حكومت با آرای مردم و مطبوعات پرداخت و گفت: حضرت امام(ره) فرمودند كه" پیشنهاد ما جمهوری اسلامی ایران است و چون ملت مسلم است و ما را خدمت‌‏گذار می‌‏داند، حدس می‌‏زنیم كه به این پیشنهاد رای دهند. با رفراندوم جمهوری اسلامی تشكیل می‌‏شود و شخص ، تابع آرای مردم است". 

خاتمی به سخن دیگری از امام(ره)اشاره كرد و گفت: ایشان فرمودند كه هدف برقراری جمهوری اسلامی، تحصیل آزادی است. جمهوری اسلامی باید تابع استقلال و دموكراسی باشد. همچنین ایشان معتقد بودند كه نباید چیزی را بر ملت تحمیل كرد و اسلام اجازه دیكتاتوری را نداده است.امام(ره) حتی معتقد بودند كسانی كه مخالف اساس نظام جمهوری اسلامی هستند، اجازه اظهارنظر دارند. 

نایب رئیس مجلس ششم گفت: اتكا امام(ره) بر آرای عمومی بود و اگر مردم در رفراندوم به جمهوری اسلامی نه می‌‏گفتند، ایشان بدون مخالفت می‌‏رفتند. كدام انقلاب را سراغ دارید كه یك ماه پس از پیروزی رفراندومی برگزار كند كه بگوید جمهوری اسلامی می‌‏خواهید یا نه.
خاتمی همچنین با انتقاد از اظهارات روانبخش مبنی بر اینكه دولت نهم احیاگر گفتمان امام(ره) بود، خاطرنشان كرد: تورم از 11 درصد به 25 درصد رسید، یعنی بیش از دو برابر مردم را فقیرتر كردند، این گفتمان امام(ره) است؟ بسیجیان چرا تكان نخوردید من هم بسیجی بودم كه الان من را در بسیج راه نمی‌‏دهند اما خیلی ناراحت شدم. انتصاب آدم 160 میلیاردی راه امام(ره) بود؟ شما را به خدا قسم دست از سر امام (ره) بردارید و بیش از این ایشان را خراب نكنید. 

وی در پاسخ به انتقادات روانبخش مبنی بر اینكه نباید از امام(ره) انتقاد كرد، گفت: مگر چه اشكالی دارد امام(ره) نقد شود، حضرت علی (ع) فرمود هم من فوق آن نیستم كه خطا نكنم.امام(ره) فرمودند كه همه ملت موظف به نظارت بر امور هستند و اگر كسی كار خلافی كرد، مردم باید به او اعتراض كنند. 

خاتمی از برخی اقدامات دولت‌‏مردان نهم انتقاد كرد و با اشاره به اینكه مشایی در زمانی ملت اسرائیل را دوست نامیده بود، گفت: معاون رئیس‌‏جمهور اشتباهی كرده است اما آقای رئیس‌‏جمهور چرا از آن حمایت كرده است. مگر مراجع قم نامه ننوشتد؟ این خط امام(ره) است؟ 

خاتمی با اشاره مجدد به اینكه امام(ره) اسلام را برتر از هر چیز می‌‏دانست، خاطرنشان كرد: البته نه اسلام با زور را؛ بلكه اسلامی را قبول داشتند كه به قلوب حكومت كند. 

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) در بحث مطبوعات نیز معتقد بودند كه اگر نشریه‌‏ای خائن است، مردم آن را خریداری نمی‌‏كنند و اگر این نشریات خریداری نشوند به زودی بسته خواهد شد.مشی امام(ره) این بود كه لازم نیست مخالف را بزنند، بریزند و بشكنند؛ این طرز برخورد امام(ره) با مطبوعاتی بود كه خائن خوانده می‌‏شدند. با وضع كنونی مقایسه كنید كه چگونه است. 

خاتمی با رد برخی ادعاهای روانبخش مبنی بر عملكرد اشتباه دولت خاتمی و وجود وزیران تقلبی در این دولت گفت: در این دولت چشم و گوش و دوربین‌‏های مخفی زیاد بود بنابراین چیزی مخفی نمی‌‏ماند. قوه قضاییه مجازات‌‏های زیادی می‌‏كرد و سروصدا زیاد بود. عملكرد صداوسیما كه یادتان است؛ كدام وزیر تقلبی بود؟ 

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت افزود: احمدی‌‏نژاد می‌‏گوید كه 16 سال چپاول انجام شده است. این چپاول‌‏ها در دوران كه بود؟ مگر در این سال‌‏ها بر دولت‌‏ها نظارت نمی‌‏كردند. جفایی كه بر ولی فقیه می‌‏كنید، دشمن نمی‌‏كند. 

وی ادامه داد: اگر مبنا را تعریف و تمجید مقام رهبری از دولت نهم گذاشته‌‏اید، مگر ایشان از دولت خاتمی تعریف نكرد و این دولت را صادق ننامیدند؟ آقای روانبخش شما در روزنامه‌‏تان دروغ ها و افتراهایی را به دولت خاتمی نسبت دادید و گفتید ته دل ولی‌‏فقیه یك چیز دیگر است. بس كنید! 

دبیركل سابق جبهه مشاركت با اشاره به انتقاد روانبخش از لایحه منع تبعیض از زنان كه در مجلس ششم مطرح و شورای نگهبان آن را رد كرد، گفت: مجلس این موضوع را مطرح كرد و با مراجع نیز در این خصوص وارد بحث شد كه رد شد اما سروصدایی نداشت. به عنوان هیات رئیسه مجلس ششم با مراجع و علمای زیادی ملاقات كردیم. آنها هم انتقاد، تایید و دعا كردند اما خدمت آقای مصباح نرفتیم.( كه در این هنگام روانبخش خطاب به خاتمی گفت: شما را راه نمی‌‏دهند) 

خاتمی در پاسخ به این سوال كه امام(ره) نظارت استصوابی را بر جبهه ملی و نهضت آزادی واجب دانستند، پس چرا از آن‌‏ها حمایت می‌‏كنید گفت: پس از رحلت امام(ره)، مگر همین شورای نگهبان، اعضای نهضت آزادی را برای مجلس چهارم تایید صلاحیت نكرد؟
روانبخش پس از این گفته خاتمی خطاب به وی گفت: صحت ندارد. خاتمی پاسخ داد: صحت دارد. روانبخش مجدداً اظهار داشت: سند بیاورید تا من در پرتو چاپ كنم. خاتمی به وی گفت: سند در وزارت كشور است و آن را برای شما ارسال می كنم . در زمان حضرت امام(ره) (ره) هیچ توهینی به اعضای جبهه ملی نشد و در این مورد باید به رفتار امام(ره) با مخالفانشان توجه كرد. 

خاتمی در ادامه با اشاره به فرمایشات حضرت امام(ره) مبنی بر اینكه "زمانی كاری را اجرا می‌‏كنم كه مردم بخواهند"، افزود: برخی معتقدند "زمانی كه گفتید جمهوری اسلامی می‌‏خواهیم، قضیه تمام شده است؛ آنها می‌‏گویند ما اسلام‌‏شناس هستیم و هر چه می‌‏گوییم درست است. یك بار كه گفتید آره، در زمره ما هستید" كه ما این را قبول نداریم. 

وی در پاسخ به انتقاد روانبخش مبنی بر اینكه مخالفان هاشمی در جلسه‌‏ای به زندان و شلاق محكوم شدند، خاطرنشان كرد: این حكم را قوه قضاییه صادر كرد و ارتباطی با ایشان ندارد. 

خاتمی در ادامه با رد اخراج یكی از طرفداران سید محمد خاتمی از نشستی كه در حمایت از وی تشكیل شده بود اظهار داشت: خاتمی یك چیزی گفت اما كسی اجرا نكرد اما احمدی نژاد چیزی نمی‌‏گوید و همه چیز اجرا می‌‏شود. 

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت در واكنش به اظهارات روانبخش مبنی بر اینكه مدرك مرتضی حاجی هم از دانشگاه هاوایی و جعلی است گفت: زمان خاتمی این دانشگاه منحل شد. ما آن زمان كه در مجلس بودیم، مدارك این دانشگاه را باطل كردیم. كردان با مدرك جعلی حقوق گرفت و خود را در مجلس جناب آقای دکتر كردان معرفی كرد؛ اما حاجی در كجا گفته است من دكتر هستم، البته سر مدارك هاوایی در قوه قضاییه است و كسانی كه سنگشان به سینه می‌‏زنید از دانشگاه هاوایی و دانشگاه آزادی هستند كه كردان در آنجا تدریس می‌‏كرد. 

خاتمی در پاسخ به روانبخش كه مدعی بود نامه خرازی به آمریكا اكنون رو شده است، گفت: صادق خرازی اینجاست و مقام رهبری هم ایشان را می شناسد. برخی ارتباطاتی با آمریكا دارند و زمان اوباما آنجا خیمه زده بودند زیرا می‌‏دانند كه بوش از این نامه ناراحت است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین