تخت گاز قیمت خودرو های وارداتی
زمانی در تمام نمایشگاههای سطح شهر انواع خودروهای خارجی به چشم میخورد. که البته هنوز هم هست اما شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است.
به گزارش ایران، «تا سفارش ندهید خودرویی به شما داده نخواهد شد.» اوضاع بازار خودروهای وارداتی اینچنین شده است. زمانی در تمام نمایشگاههای سطح شهر انواع خودروهای خارجی به چشم میخورد. که البته هنوز هم هست اما شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است. هر که بامش بیش برفش بیشتر.
قیمتهای فعلی باور نکردنی است
نعمتالله کاشانینسب از نمایشگاهداران خودروهای خارجی درباره وضعیت بازار اینچنین گفت: از زمانی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شده است، قیمت خودروهای وارداتی در چند مرحله گران شده است که البته این روند از مهرماه سرعت بیشتری گرفته است. بهعنوان مثال خودروی 220 میلیون تومانی اکنون به 290 میلیون تومان رسیده است. انواع پورشه و ولوو هم طی این مدت رشد قیمت 100 میلیون تومانی را تجربه کردهاند که این اعداد و ارقام خارج از باور نمایشگاهداران است حال چه برسد به خریداران که با چنین حباب قیمتی روبهرو شدند.
رشد قیمت در مورد تمام خودروهای وارداتی
رشد قیمت در مورد تمام خودروهای وارداتی اتفاق افتاده است و هیچ برندی از طعم شیرین گرانی مبرا نیست. خودروهای تویوتا 70 میلیون تومان، خودروهای هیوندای حدود 25 میلیون تومان و خودروهای خانواده رنو بین 60 تا 65 میلیون تومان گران شدند. این رشد قیمت از مهرماه افسار گسیختهتر شده است و هیچکس نمیداند که مقصر اصلی این گرانیها کیست؟ نمایشگاهداران کمبود عرضه را چالش اصلی می دانند، واردکنندگان ثبت سفارش واردات خودرو و دولتیها واردکنندگان و نمایشگاهداران را مقصر میدانند.
حباب قیمت خودرو قابل کتمان نیست
طبق اعلام گمرک در هشت ماهه امسال ۵۴ هزار خودرو به کشور وارد شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ درصد یعنی ۹هزار خودرو افزایش داشته است. سؤال سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل نیز این است که اگر این آمار درست باشد خودروهای وارد شده در کدام انبار است و چرا شرکتهای واردکننده نسبت به عرضه خودروها اقدامی انجام نمیدهند.
شرکتهای وارد کننده بیش از ظرفیت خود ثبتنام کردند
مؤتمنی ادامه داد: شرکتهای واردکننده خودرو حتی خودروهای سفارش شده مشتریان خود را تحویل ندادند. اکنون 15 ماه از ثبتنام برخی از مردم گذشته است و همچنان خلف وعده صورت میگیرد. متأسفانه این شرکتها بیش از ظرفیت وارداتی خود، خودرو وارد کردند و اکنون سیلی از تقاضا بر جای مانده است و هیچکس پاسخگو نیست.
خودروهای احتکار شده سال 2016 را میفروشند
موضوع دیگری که رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو به آن اشاره کرد سود کلانی است که شرکتهای واردکننده خودرو از فروش خودروهای خارجی میبرند. وی تصریح کرد: سود منطقی در خودروهای وارداتی بین 10 تا 15 درصد است اما اکنون سود آنها به 200 درصد هم رسیده است. از طرفی تخلف برخی از شرکتها هم در بازار بسیار مشهود است. یکی از شرکتهای واردکننده خودرو که فامیلی اداره میشود خودروی 2016 را که تنها 140 میلیون تومان میارزد با قیمت 220 میلیون تومان برای فروش گذاشته است. حال سؤال این است که این خودرو در کجا انبار شده بود؟
نهادهای نظارتی کجا هستند؟
رشد قیمتهای بیحد و حصر خودروهای وارداتی جای خالی نهادهای نظارتی را بیشتر از گذشته نمایان میکند. برخیها از جای خالی شورای رقابت حرف میزنند و گروهی پیکان عدم نظارتها را به سوی سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی میگیرند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت این موضوع را شفافسازی میکند و میگوید: گروه کارشناسی از شورای رقابت در حال بررسی واردکنندگان خودرو است.
در خودروهای داخلی ما بَده داستان شدیم
آلبرت بغزیان عضو شورای رقابت و کارشناس اقتصادی هم به مقوله ورود شورای رقابت در عرصه خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: «وقتی قیمت خودروهای داخلی طبق فرمول علمی افزایش پیدا کرد همه شورای رقابت را مقصر گرانی خودرو دانستند و ما بَده این ماجرا شدیم .حال در مورد خودروهای خارجی، شورای رقابت چه کاری میتواند انجام دهد.» وی تأکید کرد: اینکه بازار خودروهای وارداتی با انحصار روبهرو است باید به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.