bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۵۹۲۴۰

احترامی که «شاید»

احترامی که «شاید»

آخرین باری که رییس‌جمهور به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت را یادتان می‌آید؟ چند وقت پیش بود؟ در این مدت چقدر تحول داشته‌ایم؟ مقایسه کنید با کشور‌هایی که رسانه‌هایش هر هفته پیش روی مقام اجرایی کشورشان، سخت‌ترین سوالات را راحت می‌پرسند. باور کنیم که برای دریافت اعتماد افکار عمومی باید زحمت کشید و تلاش کرد. «شفاف و پاسخگو».

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹

رضا زندی کارشناس حوزه انرژی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: تا وقتی مسئولان، احترامی که «شاید» را برای افکار عمومی قائل نباشند، اعتمادی که «باید» را دریافت نخواهند کرد. دو شرط اول این هر دو نیز «شفافیت» و «پاسخگویی» است.

۱- وزیر نیرو، در بخش اول مصاحبه اختصاصی‌مان، که دوشنبه هفته گذشته در همین صفحه منتشر شد، رسما اعلام کرد از ۵ میلیارد دلار وام دولتی روس‌ها، حتی ۵ دلارش هم به ایران نرسیده است. رضا اردکانیان، رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه است. سوالی ساده دارم؟ چرا وزارت امور خارجه ایران، درباره این موضع، توضیح علنی به مردم نمی‌دهد؟ نمی‌شود خبر کلنگ‌زنی ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی «سیریک» در استان هرمزگان توسط وزیر انرژی فدراسیون روسیه و وزیر وقت نیرو در سال ۱۳۹۵ منتشر شود و این پروژه همین‌طور روی هوا بماند، کسی هم به افکار عمومی پاسخگو نباشد. اعتماد، پاسخگویی لازم دارد.»

۲- وزیر نیرو در همان مصاحبه، از ماجرایی پرده برداشت که در مذاکره دولت ایران برای فروش کالایی به یکی از کشور‌های همسایه اخلال ایجاد کرده بود.

این جملات صریح رضا اردکانیان است: «وقتی برای صادرات کالایی می‌روم در یک کشور همسایه مذاکره کنم و بعد می‌بینم از امضای قرارداد امتناع می‌کنند و به‌رغم نیازشان، خواهان کاهش قیمت هستند و بعد نهایتا به من می‌گویند با ما تماس گرفته و گفته شده اگر روند مذاکره را طولانی کنید، ممکن است خودشان (کسانی از داخل کشور) این کالا را با قیمت کمتری از دولت به آن کشور همسایه بفروشند، چه باید بگوییم؟!» خوب است نهاد‌های نظارتی مسوول گزارشی دهند که آیا این ماجرا را از وزیر نیرو پیگیری کرده‌اند؟ مشخص شده که چه کسانی آن تماس‌ها را گرفته‌اند؟ آیا آن‌ها مورد سوال واقع شده‌اند؟ «شفافیت، اعتماد می‌آفریند.»

۳- قبل از شروع مصاحبه، وزیر نیرو خواست تا براساس نظم ذهنی خودش، توضیحاتی ارایه کند. شد یکساعت گزارش عملکرد در بخش‌های مختلف مسئولیتش. آن را هفته بعد خواهید خواند. فعلا به فحوایش کاری ندارم، اما قبول کنیم که روزنامه‌نگار روابط عمومی سازمان نیست. انعکاس عملکرد خوب سازمان، حتما لازم است. حتی از وظایف سازمانی است. روزنامه‌نگار، اما باید صدای افکار عمومی باشد و مسئول را پاسخگو کند. در این صورت است که رسانه می‌تواند به عنوان رکنی از دموکراسی، به بهبود شرایط کمک کند.

۴- آخرین باری که رییس‌جمهور به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت را یادتان می‌آید؟ چند وقت پیش بود؟ در این مدت چقدر تحول داشته‌ایم؟ مقایسه کنید با کشور‌هایی که رسانه‌هایش هر هفته پیش روی مقام اجرایی کشورشان، سخت‌ترین سوالات را راحت می‌پرسند. باور کنیم که برای دریافت اعتماد افکار عمومی باید زحمت کشید و تلاش کرد. «شفاف و پاسخگو».

bato-adv
bato-adv
bato-adv