محمد حسین مهدویان «ساترا» و «وزارت ارشاد» را تهدید کرد
سانسور «زخم کاری» و اعتراض تند مهدویان

روز گذشته هانیه توسلی بازیگر نقش منصوره با انتشار تصویری از منصوره (هانیه توسلی) و مالک (جواد عزتی) در صفحه اینستاگرامش نشان داد که این قسمت سانسور شده است.
البته برخی رسانههای اصولگرا معتقدند که این اعتراضها و اعلام سانسورینگ، نوعی حاشیه سازی برای جذب مخاطب و در نتیجه افزایش فروش فیلم یا سریال موردنظر است که به نظر تاکنون موفق هم بوده اند.
در این خصوص تسنیم نوشته است: «ناهماهنگی وزارت ارشاد و ساترا در نظارت بر محتوای سریالهای نمایش خانگی در مراحل شکلگیری اثر و "شکایتبازی" این دو نهاد مسئول پس از انتشار و در هنگام پخش سریالها، دانسته یا نادانسته با دادن "گرای توقیف" به مخاطبان، موجب تقویت "گرای سانسور" عوامل فیلمها و در نتیجه فروش بالای این سریالها شده است.»

زخم کاری در دام سانسور
اما تلاشهای آنها بی ثمر ماند و پس از مدتی بازیگران با انتشار تصاویری عجیب از سانسورهای صورت گرفته روی سریال خبر دادند. روز گذشته هانیه توسلی بازیگر نقش منصوره با انتشار تصویری از منصوره (هانیه توسلی) و مالک (جواد عزتی) در صفحه اینستاگرامش نشان داد که این قسمت سانسور شده است.
پیش از این نیز در قسمت پنجم سریال هم سانسور اتفاق افتاده بود. در یکی از سکانسهای این قسمت، مالک همراه با صحبت کردن با همسرش سمیرا (رعنا آزادی ور) برای او لاک میزند. اما این صحنه با قرار گرفتن گلدانی در مسیر دوربین سانسور شده بود.
علاوه بر اینها در قسمت اول سریال زخم کاری هم که با صحنه حضور جواد عزتی در وان حمام آغاز شده بود، بخشی از بدن مالک سانسور شد.
اعتراض و تهدید محمدحسین مهدویان
کارگردان ماجرای نیمروز در ابتدای متن نوشته است "در هفتههای گذشته با رویکردی سازنده و مبتنی بر تعامل به سانسورهای عموما غیرمنطقی و غیرعرفی ساز و کار سانسور صدا و سیما و زیر مجموعهی آن یعنی ساترا تن دادم، تعاملی که من و همه همحرفهایهایم همیشه از سر جبر و ناچاری و نه از سر رضایت به آن تن دادهایم تا بتوانیم آثارمان را در مملکت عزیزمان و برای مردم نازنین خودمان به نمایش درآوریم. ولی اینبار سطح سختگیریها به جایی رسیده که از حد طاقت و تحمل من خارج شده است."
مهدویان به سانسورهای غیرغقلانی وغیرحرفهای قسمت ششم سریال اشاره کرد و افزود: «این سانسورها به وضوح موجب تاثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به عنوان سازنده و شما به عنوان مخاطب شده است. پس اجازه بدهید در قسمتهای پیش رو در صورت ادامهی این رفتار، میان حق مسلم شما برای تماشای سروقت قسمت جدید و احقاق حق دیگرتان که تماشای نسخهای در شأن شماست، دومی را انتخاب کنم. قطعا میپذیرید که مسوولیت تضییع حق اولتان نه بر عهدهی ما که بر گردهی آنهاست که از دایرهی منطق و عقل خارج شدهاند و مسیر زور پیش گرفتهاند.»
او گفته که ممکن است به زودی سیاههی این سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقیمانده بر مسند منتشر کندتا مخاطب قضاوت کند.
مهدویان تاکید کرده که چند پلتفرم بزرگ بینالمللی از جمله نتفلیکس برای سرمایهگذاری روی طرحها و ایدههای فیلمسازان ایرانی ابراز تمایل کردهاند. تردید نکنید که به زودی زود پلتفرمهای خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبههای فرهنگی ما هم مثل نخبههای علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد.
او در پایان با گله مندی از عملکرد این مدیران نوشت: «چرا با تنگنظری و فشار آثار خلاق هنرمندان نجیب ایرانی را به پیکرههایی زخمخورده و محتضر بدل میکنید که عقیم و بیاثر باشند تا بازارشان از سکه بیفتد؟ چهکسی از این رویه سود میبرد؟. لااقل برای مدت کوتاهی دستتان را بردارید و بگذارید کمی نفس بکشیم. شاید بتوانیم در این روزگار دشوار، به اندازه یک سریال، یک فیلم یا یک موسیقی زیبا برای دقایقی هم که شده مردممان را به خوشی در آغوش بگیریم و شعلهی امید را در دل جوانان این خاک زنده نگه داریم.»