سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این موضوع که گفته میشود آیین نامه اجرایی به گونهای طراحی شده که معلمان هرچه قدر کار کنند نمیتوانند به درجه بالا برسند، اظهار کرد: خیر! اینطور نیست. هرچند تمام اساتید دانشگاه هم به درجه استاد تمامی نمیرسند و همه نیروهای نظامی به رتبه سرلشکری نمیرسند. در رتبه بندی فرایند، رقابتی است. همه معلمان در قالب شایستگیهای عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه میتوانند به نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه بندی استفاده کنند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه همه معلمان فارغ از سنوات خدمتیشان مشمول رتبه بندی میشوند، گفت: در رتبه بندی فرایند، رقابتی است و همه معلمان در قالب شایستگیهای عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه میتوانند بهنحوی که در قانون آمده از مزایای رتبهبندی استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، صادق ستاریفرد با حضور در شبکه افق به سوالاتی درباره رتبه بندی معلمان پاسخ داد و گفت: رتبه بندی از سال ۸۳ در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده بود، اما عملیاتی نشد. در سال ۹۰ نیز در سند تحول بنیادین تکلیف شد و اجرا نشد همچنین در برنامه ششم توسعه الزام شد، اما در نهایت بعد از ۱۰ سال کش و قوس لایحهاش در اسفند ۱۳۹۹ به مجلس تقدیم شد.
وی افزود: آن لایحه ایرادات بسیاری داشت و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال پیشبینی شده بود.
ستاری فرد اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه بندی به عنوان مطالبه جدی فرهنگیان که هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت را به دنبال دارد، مطرح شد و در نهایت در شکل فعلیاش در مجلس به تصویب رسید و از سوی دولت ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در بودجه سنواتی پیش بینی شده است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم شمولیت نومعلمان با زیر دو سال سابقه استخدامی در رتبه بندی گفت: هم در قانون و هم مفاد آییننامه به نحوی پیشبینی شده است که همه معلمان فارغ از اینکه سنوات خدمتیشان چقدر است، شامل رتبه بندی میشوند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در هفته گذشته در برخی رسانهها مطرح شده بود که معلمان زیر دوسال خدمت مشمول رتبه بندی نمیشوند، اما خوشبختانه ما هم مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و هم در گفتوگویی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تلقی و برداشت این شد که با توجه به صراحت متن قانون، همه معلمان فارغ از سنوات خدمتیشان مشمول رتبه بندی شوند.
ستاریفرد با بیان اینکه البته در متن قانون محدودیتهایی برای شمولیت در رتبه بندی ذکر شده که از جمله آنها میتوان به مامورشدگان به دیگر دستگاههای اجرایی اشاره کرد، گفت:، اما خوشبختانه هیچ محدودیتی از حیث سنوات خدمتی مدنظر نیست.
وی همچنین در پاسخ به این موضوع که گفته میشود آیین نامه اجرایی به گونهای طراحی شده که معلمان هرچه قدر کار کنند نمیتوانند به درجه بالا برسند، اظهار کرد: خیر! اینطور نیست. هرچند تمام اساتید دانشگاه هم به درجه استاد تمامی نمیرسند و همه نیروهای نظامی به رتبه سرلشکری نمیرسند. در رتبه بندی فرایند، رقابتی است. همه معلمان در قالب شایستگیهای عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه میتوانند به نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه بندی استفاده کنند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صرفاً معلمانی میتوانند ارتقای رتبه ۴ و ۵ را درخواست کنند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال سابقه خدمت به بالا داشته باشند. سقف امتیازات ۱۰۰۰ است. برای رتبه ۵ کسب ۹۰۰ امتیاز و برای رتبه ۴، کسب ۷۵۰ امتیاز لازم است و مولفهها و شاخصهای مختلفی دارد که در آیین نامه ذکر شده است.
ستاریفرد در پایان اظهارکرد: از نظر کارشناسی، اشکالاتی به آیین نامه اجرایی مطرح شده که قابل بررسی و تأمل است که در هیئت تطبیق مجلس به آن توجه میشود.