bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۰۹۵۱۱
خلبان زمانی روایت کرد

این خلبان، خرمشهر را آزاد کرد

این خلبان، خرمشهر را آزاد کرد

امیر خلبان یدالله خلیلی از دیگر خلبانان پیشکسوت هواپیمای F ۱۴ گفت: وقتی نیروی هوایی‌مان را با نیرو‌های هوایی چند شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس مقایسه می‌کنند، ناراحت می‌شوم. با من سوار ماشین زمان شوید تا نیروی هوایی‌مان را با نیروی هوایی آلمان غربی مقایسه کنیم.

تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۴ آذر ۱۴۰۳

شب خاطره‌گویی خلبانان جنگ و دوران دفاع مقدس، به بهانه صدمین سالگرد تاسیس نیروی هوایی شامگاه پنجشنبه ۲۲ آذر در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه هوایی کیش برگزار شد.

به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم، امیر خلبان حسین شاهین‌نژاد از خلبانان پیشکسوت هواپیمای شکاری MIG ۲۹ و دبیر کانون خلبانان به عنوان مدیر جلسه، به بیان مقدمات بحث، تاریخ نیروی هوایی ایران و مسیری که از گذشته تا امروز طی کرده پرداخت.

سپس امیر خلبان جلال آرام از خلبان‌های شکاری F ۵ در سال‌های جنگ به بیان مطالبی درباره شروع جنگ، تجاوز صدام حسین و پاسخ ایران به این تجاوزات پرداخت. این خلبان، ازجمله خلبان‌های پایگاه هوایی دزفول بوده که در پرواز‌های نجات این پایگاه حضور داشته و مشروح حضورش در این ماموریت‌ها پیش‌تر در قالب گفت‌وگویش با مهر منتشر شده است.

سخنران بعدی این مراسم امیر خلبان علی‌اکبر زمانی بود که به بیان خاطره خود از پرواز با امیر خلبان زنده‌یاد محمود اسکندری برای نابودی پل استراتژیک عراق روی اروندرود و درنتیجه آزادی خرمشهر پرداخت. این خلبان که پرواز‌های زیادی را همراه با محمود اسکندری داشته و از مقطعی، به عنوان معلم خلبان هواپیمای فانتوم F ۴ و سپس MIG ۲۹ فعالیت داشته، در این خاطره، آزادسازی خرمشهر را به خاطر پرواز عجیب محمود اسکندری و انهدام صد درصد موفق پل اروندرود عنوان کرد و گفت خرمشهر توسط محمود اسکندری آزاد شد.

ناگفته‌هایی از نقش یک خلبان در آزادی خرمشهر

روایت چگونگی اجرای عملیات حمله به پایگاه‌های سه‌گانه H ۳ (الولید) در عمقی‌ترین نقاط خاک عراق، نزدیک مرز اردن، بخش دیگر این نشست بود که به عهده امیر خلبان فرج‌الله براتپور گذاشته شد. این خلبان پیشکسوت شکاری فانتوم، ضمن یادکرد از خلبانانی، چون زنده‌یاد علی صابونچی، قاسم پورگلچین، فریدون ایزدستا و... جزئیات حمله به پایگاه‌های الولید را تشریح کرد. براتپور همچنین خاطره همراهی در نجات جلیل پوررضایی و کابین عقبش بهمن سلیمانی به عنوان دیگر خلبانان فانتوم در ابتدای جنگ، را به خواسته حاضران روایت کرد.

امیر خلبان حشمت رضایی از خلبانان ترابری دوران دفاع مقدس نیز سخنران بعدی این مراسم بود که دقایقی را درباره سختی‌های فعالیت ترابری و سوخت‌رسانی به شکاری‌های نیروی هوایی در دوران جنگ پرداخت و نکاتی را درباره تانکر‌های سوخت‌رسان ۷۰۷ و ۷۴۷ نیروی هوایی مطرح کرد؛ ازجمله این‌که ما سوخت‌رسان‌هایی در اختیار داریم که نیروی هوایی اسرائیل هنوز در آرزوی آنهاست و هنوز هم آنها را ندارد.

سخنران بعدی این شب خاطره‌گویی، امیر خلبان فضل‌الله جاویدنیا بود که در طول سال‌های جنگ به عنوان خلبان هواپیمای رهگیر F ۱۴ به خدمت پرداخته و ماموریت‌های مختلفی را در کارنامه خود ثبت کرده است. امیر جاویدنیا نیز به بیان خاطراتی درباره نبرد‌های هوایی در دوران دفاع مقدس و اسکورت کشتی‌های نفتکش و حمایت از کشتی‌های تجاری ایرانی در خلیج‌فارس در آن سال‌ها پرداخت.

آخرین سخنران مراسم مورد اشاره نیز، امیر خلبان یدالله خلیلی از دیگر خلبانان پیشکسوت هواپیمای F ۱۴ بود که ابتدا به بیان تاریخچه‌ای از نیروی هوایی و تجهیز آن در دهه‌های گذشته پرداخت و گفت: وقتی نیروی هوایی‌مان را با نیرو‌های هوایی چند شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس مقایسه می‌کنند، ناراحت می‌شوم. با من سوار ماشین زمان شوید تا نیروی هوایی‌مان را با نیروی هوایی آلمان غربی مقایسه کنیم.

در پایان این مراسم، از خلبانان دوران جنگ تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv