bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۱۰۸۳۹
وضعیت رسانه‌های ایران / ۱

شغل دوم خبرنگاران چیست؟

شغل دوم خبرنگاران چیست؟

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سوی تریبون، ۶۳ درصد خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران که در یک رسانه فعالیت می‌کنند، شغلی خارج از رسانه دارند.

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۲۸ آذر ۱۴۰۳

فرارو– پلتفرم تریبون به تازگی اولین گزارش جامع رسانه‌ها درباره وضعیت این عرصه در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده که مورد توجه قرار گرفته است. این گزارش با نظرسنجی آنلاین در بین فعالان رسانه اعم از خبرنگاران، دبیران سرویس، سردبیران، مسئولان بازرگانی، صاحبان امتیاز و مدایران مسئول رسانه‌ها در سراسر ایران انجام شده، نکات جالبی در خود دارد. 

به گزارش فرارو، بخشی از این گزارش به مسائل مالی و معیشتی اهالی رسانه در سطوح مختلف اختصاص دارد. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سوی تریبون، ۶۳ درصد خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران که در یک رسانه فعالیت می‌کنند، شغلی خارج از رسانه دارند و تولید محتوا شغل دوم بیشتر آنان است. پس از تولید محتوا، روابط عمومی، برنامه‌نویسی و شبکه، کار آزاد، تاکسی اینترنتی، کارمندی در بخش‌های دیگر، تدریس، ویراستاری و ترجمه از جمله شغل‌هایی است که این اهالی رسانه دارند. 

این گزارش تصریح می‌کند که ۴۵ درصد از خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران به شکل حق‌التحریر با رسانه‌ها همکاری می‌کند و ۶۳ درصد از این گروه‌ها که تنها در یک رسانه فعال هستند، حقوق ثابت دارند. ۵۱ درصد این افراد که در یک رسانه مشغول به کار هستند، دارای پوشش بیمه‌ای نیستند.

چرا شغل دوم؟ 

اهالی رسانه جدای از دیگر گروه‌های اجتماعی جامعه ایران نبوده و با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند. روی آوردن به شغل دوم یا کار همزمان در چند رسانه، برای پوشش هزینه‌های زندگی اتفاق می‌افتد. بر اساس گزارش پلتفرم تریبون، حقوق ۸۷ درصد از خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران آنها را از اشتغال در مشاغل دیگر بی‌نیاز نمی‌کند. همچنین ۸۴ درصد این افراد، حتی به رغم فعالیت در بیش از ۳ رسانه نیازمند شغل دیگری هستند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv