تغییرات ۲۰۲۵ که تبلیغات گوگل ادز را پرسودتر میکنند!

مهمترین تفاوت تبلیغات گوگل ادز سال ۲۰۲۵ با سال گذشته، دقت بیشتر در هدفگیری کاربران و استفاده هوشمندانهتر از دادههاست. گوگل در تاریخهای مختلفی از جمله ۱۴ آوریل، چندین آپدیت مهم را بهصورت رسمی منتشر کرد. برخلاف تصور بعضیها، گوگل ادز تکراری نشده؛ بلکه اتفاقاً با ابزارهای هوش مصنوعی جدید، مدلهای هدفگذاری و بهروزرسانی در سیستم مزایده، کارآمدتر از همیشه شده است. در ادامه، آن دسته از تغییرات جدید گوگل ادز را بررسی میکنیم که واقعاً به سود شما تمام میشوند.
چه چیزهایی در Google Ads تغییر کردهاند؟
چند ماهی از شروع سال میگذرد و گوگل با تغییرات جدی و با دست پُر برگشته است. موارد زیر، از مهمترین تغییرات Google Ads در ۲۰۲۵ هستند که مرور میکنیم:
- مدلهای جدید هوش مصنوعی (AI Models 2025): گوگل ادز حالا به مدلهای هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق مجهز شده. این مدلها رفتار کاربر را بهتر از گذشته تحلیل میکنند و تبلیغات دقیقتری نمایش میدهند.
- نسل جدید کمپینها (Upgraded Campaign Types): کمپین تبلیغاتی پرفورمنس مکس (Performance Max) با قابلیت شخصیسازی بیشتری عرضه شده است. بهعنوان مثال، حالا میتوانید مسیرهای کاربران را در پلتفرمهای مختلف گوگل بهتر دنبال کنید.
- دستهبندی هوشمند مخاطبان (AI-Powered Audience Segmentation): این ابزار جدید، کاربران را بر اساس علاقه، نیاز و نحوه رفتارشان در فضای دیجیتال، گروهبندی میکند. در نتیجه، تبلیغات گوگل ادز به کاربرانی نشان داده میشود که احتمال خرید کردنشان بیشتر از بقیه است.
- اتوماسیون در مزایده هوشمند (Enhanced Smart Bidding): الگوریتمهای جدید این قدرت را دارند که زمانبندی، نرخ تبدیل و ارزش خرید را بهصورت همزمان تحلیل کنند. این آپدیت، به بهینهسازی سریع بودجه و مزایدههای گوگل ادز کمک زیادی میکند.
- سیستم Creative Automation جدید: ابزارهای گوگل حالا میتوانند متن، عنوان و تصویر تبلیغات را بهصورت خودکار و بر اساس تست A/B تولید کنند. این آپدیت علاوه بر خلاقیت، باعث کاهش هزینه طراحی تبلیغات و افزایش نرخ کلیک هم میشود.
- تحلیلهای لحظهای (Real-Time Analytics Panel): گزارشهای گوگل حالا سریعتر و دقیقتر ارائه میشوند. با کمک پنل جدید میتوان تغییرات لحظهای رفتار کاربران را بررسی کرد
تغییرات جدید چه اهمیتی برای سودآوری تبلیغات دارند؟
فرض کنید صاحب یک فروشگاه اینترنتی لباس هستید. تا سال گذشته، تبلیغاتتان به گروه بزرگتری از کاربران نمایش داده میشد؛ حتی اگر علاقهای به مد و لباس نداشتند. اما حالا با کمک مدلهای جدید هوش مصنوعی، هدفگیری گوگل دقیقتر شده. بنابراین، فقط کاربرانی را هدف میگیرد که رفتارشان در فضای دیجیتال با خرید پوشاک مطابقت دارد. در نتیجه، نرخ کلیک بیشتر، هزینه کمتر و فروش چندبرابر میشود.
از طرف دیگر، با آپدیت بخش «Smart Bidding»، بهترین نرخ مزایده برای شما تعیین میشود. گوگل، این کار را با تحلیل زنده بازار و رفتار کاربران انجام میدهد و در اختیارتان میگذارد. بنابراین، بودجه تبلیغات به بهترین شکل ممکن مصرف میشود.
چطور از تغییرات جدید تبلیغات ادز، سود واقعی بگیریم؟
تغییرات جدید فقط وقتی سودآور هستند که درست اجرا شوند. اگر صرفاً آنها را بشناسید، اما ندانید که چطور از آنها استفاده کنید، نتیجهای نمیگیرید. در ادامه، بررسی میکنیم که چطور باید از این آپدیتها به سود واقعی رسید:
بهینهسازی استراتژی Bidding با ابزارهای جدید
الگوریتمهای Smart Bidding، پیشرفتهتر شدهاند و رفتار کاربر، زمان بازدید و سابقه خرید را در لحظه تحلیل میکنند. برای استفاده از این ابزارها، باید بدانید که کدام استراتژی به اهداف شما کمک میکند؛ مثلاً هدفتان افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROAS) است یا افزایش کلیکها؟
به طور کلی، برای اجرای دقیق و حرفهای این نکات بهتر است که ازخدمات گوگل ادز استفاده کنید. با کمک این خدمات تخصصی میتوانید بدون آزمونوخطا، مسیر درست را انتخاب کنید و سریعتر به سود برسید.
انتخاب درست نوع کمپین در ساختار جدید
ساختار کمپینهای تبلیغاتی در ۲۰۲۵ تغییر کرده است. حالا کمپینهایی مثل پرفورمنس مکس با امکانات بیشتر در اختیار کسبوکارها هستند. البته آپدیتها به این معنا نیستند که همیشه باید سراغ جدیدترین گزینه بروید. مثلاً در بعضی مواقع، کمپینهای Search یا حتی Discovery بازدهی بیشتری دارند. بنابراین، نوع کمپین باید با توجه به کسبوکار، بودجه و مخاطبِ هدف انتخاب شود.
استفاده از Google AI برای متن آگهیها یا پیشنهادهای بصری
ابزارهای جدید گوگل میتوانند متن تبلیغ را بر اساس پرسونا، رفتارهای گذشته و حتی موقعیت جغرافیایی مخاطب تولید کنند. همچنین، امکان بهینهسازی تصاویر، آیکونها و رنگبندی تبلیغات هم بهصورت خودکار فراهم شده است. با وارد کردن اطلاعات اولیه در ابزار Google AI، تبلیغات بهصورت هوشمندانه برای هر مخاطب تنظیم میشوند.
توجه به دادههای First-Party و همگامسازی با Google Analytics 4
دادههای شخص اول یا همان «First-Party Data» اهمیت زیادی پیدا کردهاند. این دادهها را باید طریق کانالهای دیجیتال و با آگاهی و رضایتمندی کاربران جمعآوری کنید. با همگامسازی این داده در پلتفرم گوگل آنالیتیکس 4، دو اتفاق مهم رخ میدهند؛ تحلیل بهتر رفتار کاربران و طراحی استراتژیهای هدفمند.
با این کار، الگوریتمهای گوگل شناخت دقیقتری از مخاطب هدف شما پیدا میکنند. در نتیجه، تبلیغتان به افرادی نشان داده میشود که احتمال خرید بیشتری دارند؛ این یعنی کاهش هزینه اضافی تبلیغات و افزایش نرخ تبدیل.
تبلیغات سودآور گوگل ادز، اما با چه هزینهای؟
تغییرات تبلیغات گوگل ادز در سال ۲۰۲۵ شامل موارد مربوط به هزینهها هم میشوند. به زبان سادهتر، دیگر نمیتوان بدون در نظر گرفتن بودجه دقیق وارد میدان شد. برای برنامهریزی و تحلیل هوشمندانه، باید بودجه را دقیق، هدفمند و بر اساس دادهها تنظیم کرد. در ادامه توضیح میدهیم که چرا سودآوری گوگل ادز در گروی سرمایهگذاری هوشمندانه است، نه فقط خرج کردن بیشتر.
آیا هزینه CPC در تبلیغات گوگل ادز بیشتر شده؟
بله، هزینه هر کلیک (CPC) در گوگل ادز در سال 2025 تا حدودی افزایش پیدا کرده؛ اما این موضوع دلایل خاصی دارد و همیشه به ضرر شما نیست. از جمله دلایل افزایش هزینه CPC عبارتاند از:
- افزایش رقابت و تقاضا برای تبلیغات گوگل ادز
- هدفگیری دقیقتر با ابزارهای هوش مصنوعی و دادههای ارزشمند
- تمرکز الگوریتمها روی مشتریان واقعی بهجای تعداد کلیک (به زبان سادهتر، گوگل برای کلیکهایی که احتمال خرید دارند، قیمت بیشتری تعیین میکند.)
بازدهی کمپینهای اتوماتیک چقدر تغییر کرده؟
کمپینهای قدرتمندی مثل پرفورمنس مکس، بسیار هوشمندانهتر از گذشته عمل میکنند. بهعنوان مثال، امکان مدیریت همزمان کانالهای مختلف مثل YouTube، Gmail، Search و Display فراهم شده است. بنابراین، اگر درست هدفگذاری کنید، نرخ بازگشت سرمایه تا حد زیادی افزایش پیدا میکند.
کدام مشاغل بیشترین سود را از این آپدیتهای گوگل ادز میبرند؟
در مجموع، کسبوکارهایی که فروش آنلاین دارند، بیشترین سود را از این تغییرات میبرند. فروشگاههای اینترنتی یا آنلاینشاپها، ارائهدهندگان خدمات دیجیتال و حتی پلتفرمهای آموزش آنلاین از جمله این کسبوکارها هستند.
دلیلش این است که سیستم جدید گوگل، رفتار کاربران را بهتر تحلیل میکند و پیشنهادهای مناسبی به آنها ارائه میدهد. البته کسبوکارهایی که دادههای First-Party بهتری جمعآوری کردهاند، برنده اصلیاند.
چرا وقت آن رسیده که تبلیغات گوگل را جدیتر بگیرید؟
گوگل ادز سال ۲۰۲۵ با هیچکدام از سالهای گذشته قابل مقایسه نیست. اگر با برنامه و تحت نظارت افراد متخصص جلو بروید، بیشترین نتیجه را با هزینه معقولانه میگیرید. اما بدون شناخت درست، فقط هزینه میکنید و نتیجهای هم نمیگیرید. حالا که ابزارها تغییر کردهاند، وقت آن رسیده است که دیدگاهتان را تغییر دهید.