ساخت «اتاق امن» در مدارس

در مقررات ملی ساختمان (مبحث ۲۱ )، اتاق امن با مشخصاتی پیشبینی شده که اگر این ویژگیهایی در این اتاقها رعایت شود به عنوان اتاق امن در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه چیزی به عنوان پناهگاه در مدارس نخواهیم ساخت زیرا دستورالعملی برای آن نداریم گفت: اتاق امنی در فضای مدارس تهران و مدارس بزرگ مقیاس که دارای چند طبقه هستند، در طبقه همکف یا زیرزمین در نظر گرفتهایم.
حمیدرضا خان محمدی در گفتوگو با ایسنا، افزود: در مقررات ملی ساختمان (مبحث ۲۱ )، اتاق امن با مشخصاتی پیشبینی شده که اگر این ویژگیهایی در این اتاقها رعایت شود به عنوان اتاق امن در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه چیزی به عنوان پناهگاه در مدارس نخواهیم ساخت زیرا دستورالعملی نداریم افزود: اتاق امنی را در فضای مدارس تهران و مدارس بزرگ مقیاس که دارای چند طبقه هستند، در طبقه همکف یا زیرزمین در نظر گرفتهایم.
خان محمدی با تاکید بر اینکه در حال مدرسهای کردن آییننامه مبحث ۲۱ هستیم و به زودی آن را ابلاغ میکنیم تا اتاق امن در شهرهای بزرگ به خصوص مدارس چند طبقه برای استفاده دانش آموزان در شرایط بحرانی در نظر گرفته شود گفت: در این محل فضایی چند منظوره مانند نمازخانه یا کتابخانه در قسمت همکف یا زیرزمین که دانش آموزان بتوانند حضور پیدا کنند در نظر گرفته می شود. کارهای بهسازی آنها انجام میشود تا از لحاظ روانی نیز مردم اطمینان خاطری را از بابت در امان ماندن در حوادث و بحرانها داشته باشند.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مدارس از لحاظ تحمل بار زلزله تقریبا ایمن هستند ادامه داد: در زلزله خوی، مدارسی که از سال ۸۳ به بعد ساخته شده بودند اصلا آسیب ندیدند.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در برخی از مدارس پدافند غیرعامل پای کار آمده است اظهار کرد: ۸۱ درصد مدارس ایمن هستند. طبق بند ت ماده ۹۲ برنامه هفتم، دو دهم از مالیات بر ارزش افزوده به تخریب و بازسازی مدارس تعلق میگیرد که در پی آن اعتبارات ما سه برابر رشد کرده است.