ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۴۵۱۳

هوندا فورزا ۲۵۰؛ لاکچری‌ترین اسکوتر شهری در ایران

هوندا فورزا 250؛ لاکچری‌ترین اسکوتر شهری در ایران

هوندا فورزا ۲۵۰ یکی از گران‌ترین اسکوترها با طراحی مدرن، امکانات رفاهی متنوع وارد بازار ایران شده است

تبلیغات
تبلیغات

هوندا فورزا ۲۵۰ یکی از گران‌ترین اسکوترهای ایران محسوب می‌شود و ما قصد داریم در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره این اسکوتر بپردازیم.

به گزارش آخرین خودرو، هوندا فورزا ۲۵۰ از جمله اسکوترهای سایز متوسط یا ماکسی بازار محسوب می‌شود که به عنوان موتور اورژانس نیز کاربرد دارد. تا حدودی می‌توان گفت در این موتورسیکلت از فناوری‌های مدرنی استفاده شده و طراحی آن خاص است و به همین دلیل جزو گران‌ترین اسکوترهای ایران و شاید جهان شناخته می‌شود.

هوندا فورزا در نسخه‌های مختلفی عرضه شده است و ممکن است یک سری از آپشن‌ها یا امکانات در بعضی نسخه‌ها تعریف نشده باشد. ما به بررسی نسخه جدید هوندا فورزا ۲۵۰ می‌پردازیم و مواردی مثل طراحی، انجین و سواری آن را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

طراحی موتور هوندا فورزا ۲۵۰

در طراحی هوندا فورزا ۲۵۰ شاهد یک طراحی نسبتا متفاوت و همچنین مدرن هستیم و به طور کلی طراحی پهن‌تری نسبت به سایر اسکوترهای بازار مشاهده می‌شود. نمای جلویی این موتور با سایر اجزای موتور هماهنگ است و طراحی آن هوشمندانه به نظر می‌رسد و حتی در مدل‌های جدیدتر شاهد طراحی تهاجمی‌تری هستیم. چراغ‌های جلویی هوندا فورزا ۲۵۰ به صورت کشیده و مانند بال نماد هوندا طراحی شده‌اند و از نوع ال ای دی نسبتا با کیفیت محسوب می‌شوند.

چراغ‌های این اسکوتر در شب دید مناسبی را در اختیار راکب قرار می‌دهند و از پرتاب نور مناسبی برخوردار هستند. یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های مربوط به طراحی هوندا فورزا ۲۵۰، آینه‌های آن هستند، چرا که آینه‌ها با ابعاد بزرگ و طراحی ضخیم روی فلاپ جلویی قرار گرفته‌اند و شاهد چراغ‌های راهنما روی آینه‌ها هستیم.

honda-forza-250-2-1536x864

یک وایند شیلد طلقی برای این موتور استفاده شده که تا حدودی ابعاد و ارتفاع مناسبی دارد و می‌تواند جهت باد را به سمت بالا هدایت کند تا راکب هنگام رانندگی اذیت نشود. این باد گیر یا وایند شیلد، برقی است و قابلیت تنظیم تا ۱۸۰ میلی‌متر را دارد. این قابلیت باعث می‌شود تا از ورود حشرات یا قطرات باران به چشم راکب جلوگیری شود و راکب می‌تواند با توجه به آب و هوا با یک دکمه ارتفاع وایند شیلد را تنظیم کند.

فرمان هوندا فورزا ۲۵۰، مانند بسیاری از اسکوترها با فلاپ پوشانده شده و هیچ جزئیات آزاردهنده‌ای از فرمان قابل مشاهده نیست. صفحه کیلومتر این موتور ابعاد مناسبی دارد و تقریبا مشابه صفحه کیلومتر خودرو طراحی شده است. در هوندا فورزا ۲۵۰ شاهد یک صفحه کیلومتر ترکیبی به صورت آنالوگ و دیجیتال هستیم که در بیشتر نسخه‌‌ها رنگی است و خوانایی و وضوح قابل قبولی دارد.

در سمت راست صفحه کیلومتر، دور موتور به صورت آنالوگ نمایش داده می‌شود و در سمت چپ نیز شاهد میزان سرعت به صورت آنالوگ هستیم. در قسمت میانی این دو صفحه آنالوگ، بخش دیجیتال قرار گرفته است و میزان سوخت، ساعت و چراغ‌های هشدار مربوط به موتور را به نمایش می‌گذارد.

دو داشبورد دارای درب در بخش کنسول این موتور تعبیه شده و درگاه USB نیز برای شارژ موبایل در همین بخش قابل مشاهده است؛ همچنین در بخش مرکزی کنسول شاهد سیستم کی‌لس هستیم. جاپایی‌های این موتور طراحی مناسبی دارند و می‌توان گفت فضای مناسبی برای جای پای راکب و ترک نشین در نظر گرفته شده است.

در همین بخش جاپایی، شاهد وجود باک این موتور هستیم که ۱۱.۷ لیتر ظرفیت دارد، ولی هیچ مانعی برای پای راکب محسوب نمی‌شود و همچنان فضای کافی برای پا در نظر گرفته شده است. 

honda-forza-250-3-1536x864

در نمای جانبی هوندا فورزا ۲۵۰ شاهد خطوط شکسته و همچنین خطوط موازی هستیم که در حالت کلی ظاهر زشتی به موتور نداده و با اکثر جزئیات آن هماهنگی ایجاد کرده است. زین این موتور به صورت پهن و تقریبا بزرگ طراحی شده است و می‌تواند فضای کافی را در اختیار راکب و ترک نشین قرار دهد.

با وجود زاویه تند موجود در قسمت پشتی این زین، همچنان شاهد راحتی و نرمی زین هستیم و لازم است اشاره کنیم که ارتفاع زین این موتور تا سطح زمین ۷۱۹ میلی‌متر است. این ارتفاع می‌تواند برای بسیاری از افراد با قد مختلف مناسب باشد و هندلینگ و توقف خوبی را برای راکب فراهم کند. بخش عقب این اسکوتر جذاب طراحی شده است و چراغ‌های عقب نیز مانند چراغ‌های جلو از نوع ال ای دی هستند و به صورت کشیده طراحی شده‌اند. وزن خشک موتور سیکلت هوندا فورزا ۲۵۰، ۱۷۰.۱ کیلوگرم گزارش شده است و وزن تر آن ۱۸۵ کیلوگرم محسوب می‌شود.

ابعاد اسکوتر هوندا فورزا ۲۵۰ به شرح زیر است: طول: ۲۱۶۵ میلی‌متر، عرض: ۷۶۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۵۴۵ میلی‌متر.

مشخصات فنی موتورسیکلت هوندا فورزا ۲۵۰

هوندا فورزا ۲۵۰ از یک انجین تک سیلندر، ۴ سوپاپ، ۴ زمانه و مجهز به سیستم آب خنک بهره می‌برد و ظرفیت آن تقریبا ۲۴۹ سی‌سی است. این موتورسیکلت می‌تواند ۲۲ اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاوری معادل ۲۲.۶ نیوتن متر در اختیار راکب قرار دهد. سیستم گیربکس فورزا یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی محسوب می‌شود که در آن نیرو با استفاده از تسمه به چرخ عقب انتقال پیدا می‌کند.

شتاب صفر تا صد این موتور، ۱۵ ثانیه گزارش شده است و حداکثر سرعت ثبت شده برای هوندا فورزا ۲۵۰ تقریبا ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود که برای یک اسکوتر عدد قابل توجهی است. این موتورسیکلت در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند که تقریبا مصرف بالایی است و با باک پر می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر مسافت طی کند.

در سیستم تعلیق جلوی هوندا فورزا ۲۵۰ از یک جفت کمک فنر تلسکوپی استفاده شده است و در سیستم تعلیق عقب شاهد یک جفت کمک فنر معمولی هستیم. ترمزهای جلو و عقب این موتور از نوع دیسکی محسوب می‌شوند و خوشبختانه با بهره مندی از سیستم ABS می‌توانند به حفظ امنیت راکب در طول رانندگی و سواری کمک کنند. سایز لاستیک جلو در هوندا فورزا ۲۵۰ برابر با ۱۴۰/۷۰ است و سایز لاستیک عقب نیز با ابعاد ۱۴۰/۷۰ ارائه می‌شود که روی رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ و ۱۵ اینچی سوار هستند.

سواری و رانندگی با موتورسیکلت HONDA FORZA 250

ارتفاع زین هوندا فورزا ۲۵۰ نسبت به بسیاری از موتورهای موجود در بازار کمتر است و همین مسئله باعث می‌شود تا راکب بتواند تسلط بیشتری را روی موتور داشته باشد، ولی از طرف دیگر ارتفاع کم باعث احساس شدن لرزش خواهد شد. وزن این موتور باعث شده تا شتاب کندتری داشته باشد، ولی می‌تواند به سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت برسد که عدد خوبی است.

در حرکت درجا احتمالا شاهد صدای نسبتا بلندی از این موتور باشید، ولی در حالت کلی این صدا قابل تحمل است و چندان آزاردهنده نیست. سیستم تعلیق عقب این موتور با ضعف‌هایی روبرو است و به همین دلیل در ناهمواری‌ها شاهد لرزش و کوبش خواهید بود که برای یک اسکوتر تقریبا عادی است.

honda-forza-250-4-1000x563

ترمزهای دیسکی و سیستم ABS فورزا ۲۵۰ عملکرد مناسب و قابل قبولی دارند و می‌توانند ایمنی راکب را حفظ کنند. این موتور نسبت به یک سری از اسکوترها شعاع گردش بهتری دارد و در حالت کلی می‌تواند هندلینگ مطلوبی را در اختیار راکب قرار دهد و با زین نرم خود تجربه سواری خوبی را فراهم می‌کند.

رقبای موتور هوندا فورزا ۲۵۰

در بازار ایران اسکوترهای متعددی وجود دارند، ولی اگر صادقانه به قضیه نگاه کنیم، تعداد موتورها یا اسکوترهایی که در حد و اندازه هوندا فورزا ۲۵۰ باشند، کم است. در هر حال یکی از جدی‌ترین رقبای این اسکوتر، اسکوتر یاماها ایکس مکس است که شباهت بسیار زیادی به هوندا فورزا ۲۵۰ دارد. یاماها ایکس مکس تا حدودی از نظر انجین عملکرد بهتری دارد و سبک‌تر محسوب می‌شود، ولی تقریبا می‌توان گفت نسبت به این موتور ارزان‌تر است.

نقاط ضعف و قوت موتور HONDA FORZA 250 و جمع بندی

مزایا:  طراحی نسبتا مدرن و جذاب، زین پهن، جاپایی نسبتا جادار

معایب:  ضعف در سیستم تعلیق عقب، استهلاک نسبتا بالا، قیمت بالا

در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت هوندا فورزا ۲۵۰ یکی از اسکوترهای برند هوندا محسوب می‌شود که قیمت نسبتا بالایی دارد و طراحی آن نسبت به بسیاری از اسکوترها متفاوت است. این موتور زین پهنی دارد و می‌تواند راحتی را در طول سواری برای راکب و ترک نشین فراهم کند. ظرفیت باک آن برای سواری طولانی گزینه مناسبی است و سرعت آن نیز برای یک اسکوتر جالب به نظر می‌رسد.

رقیب اصلی هوندا فورزا ۲۵۰، یاماها XMAX است که شباهت زیادی به آن دارد، ولی در انجین شاهد تفاوت‌هایی هستیم. در حالت کلی این موتور یک گزینه مناسب برای تردد در داخل شهر و حتی خارج از شهر و مسافرت محسوب می‌شود و با وجود استهلاک نسبتا بالا، همچنان جذاب است.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات