ساعت آغاز فعالیت مدارس تغییر کرد؟/ زمان برگزاری جشن شکوفهها

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که با توجه به ناترازیهای انرژی اواخر سال تحصیلی گذشته ساعت شروع فعالیت مدارس تغییر کرد، لذا ساعت فعالیت مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید چگونه خواهد بود؟، گفت: ساعت آغاز مدارس و سال تحصیلی به مانند مهرماه سال گذشته است و تغییری نکرده، اما در صورت تغییر اطلاعرسانی انجام میشود.
علی فرهادی، سخنگو و معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص فعالیت مدارس در سال تحصیلی پیش رو، ساعت شروع کلاسها، وضعیت تامین معلم و نیز برگزاری جشن شکوفهها توضیح دادند.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به ناترازیهای انرژی اواخر سال تحصیلی گذشته ساعت شروع فعالیت مدارس تغییر کرد، لذا ساعت فعالیت مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید چگونه خواهد بود، گفت: ساعت آغاز مدارس و سال تحصیلی به مانند مهرماه سال گذشته است و تغییری نکرده، اما در صورت تغییر اطلاعرسانی انجام میشود.
وی در خصوص کمبود معلم در مدارس افزود: سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ به موقع با شور و نشاط و انرژی آغاز میشود و هیچ مشکلی از قبیل کمبود نیروی انسانی و معلم نداریم؛ طوری برنامهریزی کردیم که هم کلاس بدون معلم نداشته باشیم و هم معلمی که اول مهر کلاسش مشخص نشده باشد، نخواهیم داشت.
آمار ثبتنام دانشآموزان ابتدایی و متوسطه اول و دوم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامهریزیهای دقیق و مرتب انجام شده و هیچ مسئلهای و مشکلی نداریم ادامه داد: در مقطع ابتدایی ۱۰۰ درصد دانشآموزان ثبتنام کردهاند. در برخی از مناطق از ۱۰۰ درصد نیز بیشتر ثبتنام کردهاند که نشان میدهد تعدادی از دانشآموزان در منطقه دیگری به دنیا آمده، اما در جایی دیگر ثبتنام شدهاند. در متوسطه دوم نیز حدود ۹۲ درصد دانشآموزان ثبتنام کردهاند که این عدد در خصوص لازمالتعلیمهای متوسطه اول هم صدق میکند.
وی با بیان اینکه در هفته آخر شهریور تعداد ثبتنامها زیاد است، گفت: به علت جابهجایی مستاجران و در پایه دهم به دلیل تعیین رشته، ثبتنامها به روزهای آخر شهریورماه موکول میشود، بنابراین امیدواریم در هفته آخر در مقطع متوسطه اول و دوم هم ثبتنامها تکمیل شود. آمادگی ثبتنام همه دانشآموزان را داریم و از والدین میخواهیم کارها را به روز آخر موکول نکنند و و اگر دانشآموزی ثبتنام نکرده، هرچه سریعتر اقدام کند.
تداوم فعالیت ۲۳ هزار معلم حقالتدریس در سال تحصیلی جاری
فرهادی در خصوص آمار معلمان حقالتدریس نیز اظهار کرد: مطابق قانون هیچ نیرویی به آموزش و پرورش اضافه نمیشود، مگر از طریق آزمون استخدامی یا دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی. لذا تمام معلمانی که سال گذشته به عنوان حقالتدریس آزاد مشغول به خدمت بودند، امسال هم مشغول به خدمت خواهند بود که حدود ۲۳ هزار نفر هستند.
آغاز به کار مدارس در سال تحصیلی گذشته ۷:۳۰ تا ۸ صبح بود به طوری که مدارس مقطع ابتدایی ۸ صبح و مدارس متوسطه اول و دوم از ساعت ۷:۳۰ صبح فعالیت خود را آغاز میکردند.
زمان و ساعت برگزاری جشن شکوفهها
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش زمان و ساعت برگزاری «جشن شکوفهها» برای نوآموزان پایه اول ابتدایی را اعلام کرد.
همچنین رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جشن شکوفههای امسال در روز دوشنبه ۳۱ شهریور ساعت ۹ صبح همزمان در سراسر کشور برگزار میشود، گفت: دستورالعمل برای استانها ارسال و نکات لازم برای برگزاری جشن مشخص شده است.
وی با بیان اینکه این رویداد اولین ارتباط دانشآموزان با مدرسه به صورت جدی است، افزود: این جشن یک رویداد تربیتی است تا یک رویداد اداری، بنابراین باید سعی کنیم خاطره بسیار خوب و بهیادماندنی از اولین برخورد کودکان با دنیای بزرگسالان در واحد مدرسه اتفاق بیفتد.
برگزاری جشن شکوفهها با تاکید بر بزرگداشت هویت ملی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به همزمانی جشن با هفته دفاع مقدس و اینکه دفاع مقدس ۱۲ روزه را هم پشت سر گذاشتیم، توصیه کردیم این جشن با تاکید بر بزرگداشت هویت ملی، امسال پررنگتر از سال گذشته برگزار شود.
وی ادامه داد: پاسداشت نمادهای مهمی مانند پرچم جمهوری اسلامی ایران، همخوانی سرود جمهوری اسلامی ایران توسط دانش آموزان و ایستگاه یادبود شهدای دانش آموز از مواردی است که تاکید کردیم در برگزاری این جشن مورد توجه قرار گیرد.
روز بدون کیف و کتاب چه شد؟
حکیمزاده گفت: استقبال گرم از خانوادهها، ارتباط صمیمانه معلمان با نوآموزان و کوتاه بودن زمان برگزاری جشن هم از دیگر مواردی است که در این دستورالعمل به آن تاکید شده است.
وی درباره برگزاری روز بدون کیف و کتاب در مدارس در سال تحصیلی پیشرو نیز اظهار کرد: به صورت رسمی چنین برنامهای نداریم اما امسال به طور کلی برنامه تحولی اجرا و چرخشهای تحولی داریم که محیطهای یادگیری قرار است محیطهای فعال و پویایی باشد.