ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۵۹۱۶

خطیب‌زاده: تروئیکای اروپایی به‌دنبال بهانه‌ای برای افزایش تنش هستند

خطیب‌زاده: تروئیکای اروپایی به‌دنبال بهانه‌ای برای افزایش تنش هستند

دستیار وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحولات مربوط به بازگشت احتمالی تحریم های سازمان ملل متحد و کارشکنی کشورهای اروپایی برای فعال شدن مکانیزم پس گشت هشدار داد که سه کشور اروپایی به دنبال بهانه‌ای برای افزایش تنش هستند.

تبلیغات
تبلیغات

سعید خطیب‌زاده، دستیار وزیر امور خارجه ایران،  در گفت وگویی به اروپایی‌ها توصیه کرد که آن‌ها باید جانب احتیاط را رعایت کنند. 

به گزارش ایرنا به نقل از المیادین، دستیار وزیر امورخارجه ایران تأکید کرد که راه دیپلماسی هنوز بسته نشده و دیپلماسی همیشه گزینه بهتری نسبت به بالا بردن سطح تنش‌هاست. 

شورای امنیت سازمان ملل ۱۹ سپتامبر برابر با ۲۸ شهریور ماه نتوانست در نشستی پیش‌نویس قطعنامه کره جنوبی بعنوان رئیس دوره‌ای این شورا را درباره «تداوم لغو تحریم‌ها علیه ایران» برای جلوگیری از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران که در توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ لغو شده بودند، تصویب کند. این قطعنامه به دنبال حفظ لغو تحریم‌ها علیه ایران بود که ۹ رای لازم از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت را کسب نکرد. 

چهار کشور چین، روسیه، پاکستان و الجزایر به قطعنامه یاد شده برای تداوم لغو تحریم‌ها علیه ایران رای موافق دادند و ۹ کشور انگلیس، فرانسه، ایالات متحده، سیرالئون، اسلوونی، دانمارک، یونان، پاناما و سومالی رای منفی و ۲ کشورگویان و کره جنوبی نیز رای ممتنع دادند. 

«اسنپ‌بک» به معنای بازگرداندن سریع و خودکار قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل است و مکانیسم ماشه نیز روندی است که امکان بازگشت این تحریم‌ها را فراهم می‌کند. این روند از زمانی که آغاز می‌شود تا بازگشت تحریم‌های شورای امنیت، ۳۰ روز طول می‌کشد، مگر آنکه با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت، جلوی اجرای آن گرفته شود. 

با رای نیاوردن قطعنامه کره جنوبی، مکانیسم ماشه (پس گشت) بلافاصله آغاز نخواهد شد. بلکه این اقدام برای فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران به منظور پذیرش مطالبات و خواسته‌های آمریکا و سه کشور اروپایی در مهلت باقیمانده ۳۰ روزه تا پایان روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۵ برابر با ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ به وقت گرینویچ خواهد بود.

 

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات