با توافق دولت و مجلس تردیدها به پایان رسید
"فاز دوم هدفمندی یارانه دیگر اجرا نمیشود"
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مشکلات بودجه نویسی در ایران با اشاره به قانون بودجه سال ۹۱ گفت: در بحث بودجه ساختار اصولي و اصلاحات اصولي بايد انجام بگيرد. اصلاح قوانين در برنامه سوم و چهارم توسعه تاكيد شده بود كه نظام بودجهريزي به سمت تخصيص براساس قيمت تمام شده سوق داده شود و نظام حسابداري دولت به حسابداري تعهدي تغيير يابد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مشکلات بودجه نویسی در ایران با اشاره به قانون بودجه سال 91 گفت: در بحث بودجه ساختار اصولي و اصلاحات اصولي بايد انجام بگيرد. اصلاح قوانين در برنامه سوم و چهارم توسعه تاكيد شده بود كه نظام بودجهريزي به سمت تخصيص براساس قيمت تمام شده سوق داده شود و نظام حسابداري دولت به حسابداري تعهدي تغيير يابد.
به گزارش تابناک، دكتر احمدي، نماينده مردم آبدانان، دهلران و درهشهر با بیان این مطلب افزود: حتي اگر اينچنين بودجهاي عملياتي شود نبايد انتظار داشته باشيم با وجود چانهزنيهاي كنوني، لابيها، فقدان يك آمايش سرزميني و در نتيجه نبود يك ديد جامع از وضعيت كلان در بودجهريزي كه در طرح و تصويب بودجه شاهد هستيم، اميد داشته باشيم همه مشكلات حل شود. اما ميتوان با عملياتي كردن اصلاحات مد نظر برنامه سوم و چهارم زمينه تحقق بهتر بودجه را فراهم كنيم.
وی درباره قانون بودجه سال 91 اظهار داشت: در سال پاياني، دولت بهدنبال سرعت دادن به پروژههاي عمراني بود كه با يك بودجه انبساطي طرحهاي عمراني نظير مسكن مهر و سدها و نيروگاهها و... تحت عنوان مهر ماندگار اقداماتي را انجام بدهد كه تا پايان عمر دولت اين پروژهها را به سرانجام برساند. ليكن مجلس دغدغه داشت كه بودجه انبساطي مشكلات بزرگتري ايجاد كند، اگر چه اين پروژهها در افزايش رفاه عمومي تا حدي مؤثر بود، اما چون سهم بالايي در توليد و اشتغال نداشت و محل تامين منابع هم نامشخص بود ضرورت انجام اينكار با يك بودجه انبساطي توجيه پذير نبود مجلس مانع از انجام كلي طرح بود اگر چه دولت همچنان اصرار بر لايحه خود داشت. اما با رعايت قانون، می توان لايحه دولت را با اصلاحات مجلس اجرايي کرد.
احمدی درباره اصلاح قانون بودجه 91 و تاثیر تحریم ها بر این اصلاح گفت: ما در مجلس تلاش خواهيم كرد كه بودجه واقع بينانه باشد. برابري درآمد و هزينه يك اصل قابلقبول در بودجهريزي است كه دولت ميبايست آنرا در بودجهريزي لحاظ كند. متأسفانه در سالهاي اخير چندان به اين اصل توجه نشده است. و هرساله با تحقق نيافتن درآمدها از آنجا كه هيچكس حاضر نيست بودجه جاري خودش رو كم كند. هميشه اين بودجه عمراني بوده است كه دستخوش تغيير شده است و تخصيص آن كاهش يافته و نهايت در بهترين حالات 60 تا 70 در صد تحقق يافته است.
وی ادامه داد: امسال نيز كه درآمد نفتي مطابق پيشبينيها تحقق نيافته است، مجلس بهدنبال اين است كه تامين مالي دولت از محل سالمي باشد. نه اينكه از سامانه بانكي انتظار زياد داشته باشيم. تلاش خواهيم كرد دولت بهدنبال راهكارهاي صحيح براي تامين مالي پروژههاي خود برود. تلاش خواهد شد با راهكار علمي و منطقي بستر لازم براي اين كار فراهم شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: بايد به شكلي عمل كنيم كه تعهدات اضافهتري را براي دولتهاي بعدي ايجاد نكند. و نيز جريان عمران و توليد در كشور متوقف نشود. با دولت در اين شرايط صحبت كرديم. از جمله اينكه توافقي حاصل شده است كه در شرايط كنوني كه اوضاع اقتصاد كلان چندان ثبات ندارد، از طرف دولت و در قالب فازهاي بعدي هدفمندي شوكهاي ديگري به اقتصاد كشور تحميل نشود.
نماينده دهلران اظهار داشت: كار هدفمندي بسيار خوب بوده است. اگرچه در اجرا مشكلاتي داشتهايم. خصوصا آنچنان كه بايد به بحث توليد توجه نكرديم. از بعد عدالت خصوصاً در باب دسترسي مناطق روستايي به رفاه بالاتر مؤثر بوده است. اما دركل طرف تقاضا را بالا برده است و توليد متناسب با آن نتوانسته افزايش يابد. كه منتج از بيتوجهي به يارانه بخش توليد بود.
احمدی گفت: خلاصه در راستاي بازنگري مدنظر در بودجه توافقي با دولت حاصل شد كه در ظرف زماني كنوني در قالب فازهاي بعدي هدفمندي يارانهها شوك ديگري به محيط اقتصاد كلان وارد نشود.