کاهش فروش کتابفروشیها چگونه و چرا؟
چرا کتاب نمیخریم؟!
مصطفی قوانلو قاجار
به طور طبیعی هنگامی که شما سرمقالهای می خوانید انتظار دارید که نویسنده در ابتدا مفروضاتی را مطرح کند و سپس برپایه استدلال، به مفروضات خود پاسخ روشنی بدهد. درحالیکه در این سرمقاله یادداشتگونه، نویسنده مفروضاتی را طرح می کند و در انتهای مطلب خود مفروضات را بدون پاسخ میگذارد و یافتن سوال به گفته وی «بحران کاهش شدید فروش کتاب» را به تشکیل جلساتی حواله میدهد، که تازه «شاید» از میان آنها بتوان به پاسخهایی رسید.
آیا اصولا بحران فروش کتاب تنها منحصر به همین دوماه میشود؟ یا ماههای قبل نیز وضعیت فروش به همینترتیب بوده است. در نهایت یک سوال بزرگتر مطرح میشود که اصولاً کدام حوزه اقتصادی در وضعیت امروز به غیر از رونق نسبی در برخی بخشهای خدماتی مانند صنعت غذا در رکورد و بحران به سر نمیبرد. واضح و مبرهن است که رکود فعلی نه تنها دامن صنعت نشر را گرفته، بلکه در همه حوزههای اقتصادی جاری و ساری است. بنابراین محدود کردن رکورد و بحران به یکی دوماه اخیر غیرمنطقی به نظر میرسد.
این در حالی است که ایشان هیچگونه آماری از فروش کتابفروشیها ارائه نداده و با سوال از چند کتابفروشی، این رکود را به کل کتابفروشیها تعمیم داده است. اگرچه هیچگونه آماری از وضعیت فروش کتابفروشیها در دسترس نیست، اما ایشان میتوانست حداقل سری به کتابفروشیهای بالای شهر بزند و ببیند که وضعیت آنها به کلی با کتابفروشیهای قدیمی تفاوت دارد.
در وضعیت فعلی کتابفروشیهای کوچک توان رقابت با کتابفروشیهای بزرگ و شهرکتابها را ندارند و مشتریان کتاب اکنون ترجیح میدهند که به کتابفروشیهای بزرگ سر بزنند، بنابراین بازار تقاضا حداقل در تهران دچار چرخش مکانی شده است و این عاملی برای رکود در راسته کریمخان و انقلاب است.
آیا در کشورهای دیگر اینترنت و شبکههای اجتماعی وجود ندارد؟ براساس آماری که شرکت zenithoptimedia ارائه داده، از سال 2010 تا سال 2014 تغییرات عظیمی در گرایش مصرف کنندگان رخ داده است. استفاده از اینترنت 83 درصد رشد کرده و بهترتیب منفی 25 درصد روزنامهها، منفی 19 درصد مجلات و منفی 6 درصد تلویزیون با کاهش مشتری و مصرفکننده روبهرو بودهاند. بنابراین در صنعت نشر نیز وضع به همین منوال است.
بسیاری از ناشران بزرگ جهان مانند پنگوئن، وایلی به استفاده از شبکههای اجتماعی و اینترنت برای جلب و جذب مشتری روی آوردهاند. استفاده از اپلیکشینهای کتابخوان در جهان پدیدهای جاری و رایج است. بسیاری از مردم ترجیح میدهند که بر روی تبلت یا موبایل کتاب بخوانند. در ایران نیز هم اکنون این پدیده آرام آرام در حال شکل گیری است و مصرفکنندگان از اپلیکشینهای کتابخوان نظیر فیدیبو، طاقچه و غیره استفاده میکنند.
همه امیدواریم که پس از توافق هستهای، آرام آرام وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و اثر آن در بخشهای مختلف اقتصادی، صنعت نشر و در نهایت جیب مردم نیز دیده شود.