نظر فعالان سياسی درباره «آتش به اختيار»
حجتالاسلام رسول منتجبنيا، قائممقام حزب اعتماد ملي، در گفتوگو با «جماران» درباره تعبير «آتش به اختيار»، گفت: بعضي افراد هستند که از سخنان بزرگان از جمله رهبري بهصورت تجزيهشده و مقطعي استفاده ميکنند که در واقع نميشود گفت استفاده بلکه سوءاستفاده ميکنند و حاضر نيستند مجموعه سخنان رهبري را روي هم قرار دهند و مطلب، مقصود و مراد را به دست بياورند. درباره حضرت امام هم اين قضيه گاهي اتفاق ميافتد که يک جمله را از ميان يک ساعت سخنراني استخراج کنند و از آن بهصورت مجزا استناد کنند، بدون اينکه صدر و ذيل و حواشي اين سخنراني را در نظر بگيرند.
او با تأکيد بر اينکه رهبري هميشه بر قانونمندي و قانونمداري تأکيد میکنند، گفت: اگر ما بخواهيم به اين جمله بهصورت مجزا استناد کنیم، به معناي اين است که همه قوانين را کنار بگذاريم؛ يعني دستورات و قوانين قانون اساسي، سند چشمانداز، برنامه پنجساله، برنامه سالانه، بخشنامه و مصوبات، همه ناديده گرفته شود و اگر کسي احساس کرد که در جايي کاري لازم است، خودش آن کار را انجام دهد. يعني تمام قوانين و مقررات جاي خودشان را به سلايق شخصي افراد بسپارند و اين کشور همه قانون و مقررات را از دست بدهد و سليقه افراد جايگزين قوانين باشد.
منتجبنيا گفت: اين برداشت از اين جمله برداشت نامناسبي است، نهتنها امام و رهبري اين برداشت را قبول ندارند، بلکه با روح جمهوري اسلامي نيز تناسب ندارد. اين برداشت بهمعناي هرجومرج است. اگر قرار بود اين کار را انجام دهند، قانون اساسي نمينوشتند و در ٣٨ سال اينهمه قوانين و مقررات تصويب نميکردند؛ بنابراین اين جمله نميتواند اين تفسير را داشته باشد که بهمعناي قانونشکني و ناديدهگرفتن قوانين باشد.
اين چهره سياسي اصلاحطلب ادامه داد: حضرت امام هم بارها فرمودند و سند کتبي داريم که ايشان فرمودهاند من و ديگران بايد در چارچوب قانون عمل کنيم. ديگر اينکه اگر ما آن تفسير را براي اين جمله به کار ببريم بهمعناي اين است که قلم سرخ روي تمام قوانين و مقررات بکشیم و طرفدار هرجومرج در کشور باشيم که نهتنها رهبري، بلکه هيچ دلسوز نظام اين را قبول ندارد.
او گفت: قطعا براي کار فرهنگي نميتوان تفسير نظامي کرد. ما نميتوانيم با معيار نظامي و امنيتي، مسائل فرهنگي و اجتماعي را ارزيابي کنيم. هر چيزي معيار خودش را دارد؛ آهن را با باسکول و طلا را با ترازوي خيلي دقيق ميسنجند؛ بنابراين بايد ببينيم معنا و مقصود چيست. آنچه مسلم است اينکه اين جمله نميتواند به معناي نقض قوانين باشد. رهبري به هيچکس اجازه نميدهد ذرهاي قانونشکني کند و ذرهاي برخلاف قوانين و مقررات عمل کند.
منتجبنيا تأکيد کرد: هيچکس حتي نميتواند از يک چراغ قرمز عبور کند، چه برسد به قانون اساسي و ساير قوانين؛ بنابراين رهبري اولي هستند بيان کنند چرا براي مسائل فرهنگي تعبير نظامي شده و مقصود از اين تعبير چيست تا وسيله سوءاستفاده برخي افراد بدخواه و قانونشکن قرار نگيرد.
او در پاسخ به اينکه «منظور ايشان چه حوزههايي بوده است؟»، گفت: مسائل فرهنگي بوده است؛ بنابراین ما نميتوانيم به ظاهر اين کلام توجه کنيم و بهعنوان مستند قرار دهيم، مگر اينکه اعلام شود از اين تاريخ، قانون اساسي، سند چشمانداز، قوانين پنجساله و يکساله لغو است و هرکس ميتواند طبق نظر خودش عمل کند.
قائممقام حزب اعتماد ملي در پايان تأکيد کرد: ما بايد يا اين جمله را تفسير ظاهري نکنيم و بگوييم مقصود اين بوده، مقصود قانونشکني نيست و هدف ديگري بوده است. اگر بخواهيم به ظاهر اين جمله تکيه کنيم، بايد قلم سرخ روي همه قوانين و مقررات بکشيم و نظام را ناديده بگيريم. هيچکسي راضي نيست چنين کاري انجام شود؛. بنابراین خود رهبري در سخنرانيهايي که دارند روي اين امر تفسير کنند و توضيح دهند که جوان ناپختهاي اين را وسيله قرار ندهد که رهبري فرمودند، پس من تصميم گرفتم چنين کاري را انجام دهم. نبايد کارهاي کشور تفسير به رأي و تفسير به سلايق شود.
علي مطهري: آتش به اختيار دوطرفه است
نايبرئيس مجلس با بيان اينکه عبارت «آتش به اختيار» شامل همه حوزهها اعم از فرهنگي، سياسي و اقتصادي ميشود، گفت: آتش به اختيار دوطرفه است.
علي مطهري در گفتوگو با خبرگزاري خانه ملت درباره عبارت «آتش به اختيار» در فرمايشات اخير رهبر انقلاب گفت: فکر ميکنم مقصود مقام رهبري از تعبير «آتش به اختيار» اين است که اگر مسئولان به وظايف خود عمل نکردند، دانشجويان و ساير اقشار موظفاند که خود اقدام کنند؛ اين امر شامل همه حوزهها ميشود، اعم از فرهنگي، سياسي و اقتصادي.
نماينده مردم تهران افزود: مثلا اگر در دانشگاهي مسئله نظارت بر پوشش اسلامي ناديده گرفته و منجر به ولنگاري شد، دانشجويان موظفاند خود وارد عمل شوند. يا اگر آزادي بيان مخدوش شد و به منتقدان حکومت اجازه اظهارنظر داده نشد. در اينجا دانشجويان و ساير اقشار مردم آتش به اختيار هستند چون مسئولان به وظيفه خود عمل نکردهاند.
نايبرئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: فکر ميکنم مقام رهبري براي حراست از احکام دين و استقلال فرهنگي و احترام به آزاديها اين تعبير را به کار بردهاند که آثار آن، هم متوجه دولت و هم متوجه همه نهادهاي حکومتي است. به عبارت ديگر مخاطب اين دستور در دانشگاهها، هم بسيج دانشجويي و جامعه اسلامي دانشگاهيان هستند که صرفا از نظام دفاع ميکنند و هم انجمنهاي اسلامي که انتقادهايي به نظام دارند. در واقع دو طرف آتش به اختيارند.
انبارلويي: آتش به اختيار بهمعناي بيهدف به هرسو شليککردن نيست
همچنين محمدکاظم انبارلويي، عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي، با بيان اينکه خطوط کلي و راهبردي اين آتش به اختيار در احکام نوراني امربهمعروف و نهيازمنکر رساله امام و رساله مقام معظم رهبري آمده است، گفت: افسران جنگ نرم که عمدتا از دانشجويان و طلاب حوزه علميه هستند، نبايد دچار حواسپرتي شوند؛ آنها بايد از دوران پرتانديشي عبور کنند.
اين عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي گفت: آتش به اختيار يعني قرارگرفتن در جايگاه دغدغهمندي براي نجات فرهنگي جامعه، نقد مشفقانه و مطالبهگري حقيقي؛ معناي آتش به اختيار اين نيست که بيهدف به هر سو شليک کنيم.