پیامد عدم رعایت ۳ پیش شرط «تغییر ساعت کار»
طرح تغییر ساعات کار دستگاهها برای مهار ابرترافیک پایتخت، در صورت محافظهکاری طراحان و چشمپوشی از سه پیششرط، به سرنوشت طرح مشابه در سالهای ۹۰ و ۹۱ دچار میشود.
به گزارش دنیای اقتصاد، طرح تغییر ساعات کار دستگاهها برای مهار ابرترافیک پایتخت، در صورت محافظهکاری طراحان و چشمپوشی از سه پیششرط، به سرنوشت طرح مشابه در سالهای 90 و 91 دچار میشود.
مدیریت ترافیک تهران برای کنترل شدت ترافیک نیمه دوم سال، پیشنهاد «تاخیر» شروع کار ادارات نسبت به مدارس تنها برای 15 روز اول مهر را مطرح کرده است. بررسیها نشان میدهد مدیریت پیک ترافیک صبحگاهی در سال تحصیلی با استفاده از روش «تغییر ساعت کار»، به یک طرح با اعتبار زمانی حداقل دو فصلی نیاز دارد تا امکان تطبیق برای شهروندان فراهم شود.
مدیریت شهری پایتخت پیشنهاد اجرای یک طرح ترافیکی ویژه مهار«ابرترافیک» مهرماه را مطرح کرده است که بر اساس آن، با تغییر ساعت کاری برخی ادارات و دستگاههای دولتی ازدحام خودروها در معابر تهران طی 15 روز نخست پاییز را مهار کند.
شهرداری تهران در نخستین جلسه ستاد استقبال از مهر 96 که هفته گذشته برگزار شد، پیشنهاد تغییر موقت ساعت کاری برخی مشاغل در دو هفته اول مهرماه را مطرح کرد و قرار است موضوع در هفتههای باقیمانده تا شروع سال تحصیلی از سوی متولیان ترافیک تهران دنبال شود.
پیشنهاد مدیریت شهری که در این ستاد به منظور رفع ازدحام ترافیکی دو هفته اول مهرماه مطرح شده، بر این ایده استوار است که ساعات کار ادارات و دستگاههای دولتی با تاخیر نسبت به کلیه مدارس و مراکز آموزشی آغاز شود تا ازدحام ترافیک مهرماه که به دلیل مختصات منحصر به فرد میتوان از آن بهعنوان «ابرترافیک» یاد کرد، کاسته شود.
با این حال به عقیده کارشناسان اگر قرار باشد طرح تغییر ساعت کار با محافظهکاری مصوب و اجرا شود، در عمل اجرای ناقص الگوی جهانی شهرهای پرترافیک را رقم میزند و بر حجم ترافیک نیمه دوم سال اثرگذار نخواهد بود.
سه پیششرط طرح تغییر ساعت کار
در روزهای اخیر گروهی از کارشناسان و بعضا مقامات شهری و دولتی در قبال طرح تغییر ساعت کار صرفا به دلیل تجربه ناموفق اجرای ناقص آن در سالهای 90 و 91 از سوی دولت وقت، مواضع نادرستی اتخاذ کردهاند و بدون اینکه از پشت صحنه لغو طرح تغییر ساعت کار در سال 92 (ابتدای دولت یازدهم) مطلع باشند، درباره آثار مثبت یا منفی احتمالی اجرای پیشنهاد مدیریت شهری، قضاوت زودهنگام میکنند.
پشت صحنه لغو طرح تغییر ساعت کار سالهای 90 و 91، به مقاومت و مخالفت دستگاههای دولتی در برابر پذیرش تغییر باز میگردد که به این دلیل امکان بازدهی مثبت را از طرح مذکور سلب کرد و نتوانست تاثیر محسوسی در کاهش ترافیک داشته باشد. در نتیجه دولت یازدهم در روزهای ابتدایی شروع کار خود مصوبه مذکور را در جلسهای با حضور رئیسجمهوری در آستانه پاییز سال 92 لغو کرد.
کارشناسان اعتقاد دارند طرح مقابله با ابرترافیک مهرماه با توجه به شدت ترافیک آزاردهنده در کل ایام پاییز و زمستان، قابلیت اجرا در نیمه دوم سال را دارد و اگرچه در مهرماه شاهد اوج ترافیک فلجکننده در شهر هستیم، اما این وضعیت در ماههای بعد هم بهبود چندانی نسبت به هفتههای آغاز سال تحصیلی نمییابد.
پیششرط دوم موفقیت طرح، ایجاد اختلاف زمانی 5/ 1 تا 2 ساعته میان ساعت شروع تحصیل و کار است، چراکه بررسی تجربیات جهانی نشان میدهد تعیین اختلاف زمانی زیر یک ساعت اثر چندانی بر پیک ترافیک نخواهد داشت و حتی موجب تداخل در پیک ترافیک سفرهای کاری و تحصیلی میشود.
همچنین با رعایت این موضوع، گروهی از کارمندان که فرزند محصل ندارند ساعت خروج از خانه را به نحوی تنظیم خواهند کرد که زودتر به محل کار خود برسند و به زمان پیک برخورد نکنند. در نتیجه یک اختلاف زمانی با اثر مثبت میان ساعت خروج از خانه کارمندان دارای فرزند محصل با سایر کارمندان نیز ایجاد خواهد شد.
طرحی که در سال 89 از سوی دولت دهم مطرح و در سالهای 90 و 91 اجرا شد، ساعت شروع کار دستگاههای دولتی را از 8 به 8:30 تغییر داد و ساعت کار بانکها، مدارس و مراکز نظامی نیز در حد محدود تغییر کرد.
دولت یازدهم در اولین جلسات خود در پاییز 92 ساعت کاری را به روال قبل از مصوبه سال 90 دولت بازگرداند اما در جریان این موضوع یک اتفاق عجیب افتاد، به این ترتیب که ساعت پایان کار برخی دستگاهها و وزارتخانهها به جای 16 به 16:15 تغییر کرد.
ناوگان اتوبوسرانی تهران در حال حاضر به 9 هزار اتوبوس سالم و کارآمد نیاز دارد و این در حالی است که یکسوم از 6 هزار اتوبوس موجود، اغلب در تعمیرگاه و خارج از سرویس هستند. نیاز فوری مترو تهران به یک هزار واگن نیز موجب شده زمان انتظار در ایستگاهها به ویژه در ساعات شلوغ صبحگاهی که قطارها مملو از جمعیت است، بعضا به بیش از 15 دقیقه برسد که این وضعیت در نیمه دوم سال به مراتب بدتر هم خواهد شد. این در حالی است که به اذعان کارشناسان، انعطاف ساعت کاری مشاغل مختلف و مراکز تحصیلی نسبت به یکدیگر به رفع ازدحام در ایستگاههای حملونقل عمومی نیز کمک میکند.
سردرگمی شهروندان از تصمیمات موقتی
سیدجعفر تشکریهاشمی، معاون پیشین حملونقل و ترافیک شهر تهران با تایید این موضوع که تغییر ساعت کاری یکی از روشهای مرسوم مدیریت جریان ترافیک و تقاضای سفر محسوب میشود که در بسیاری از شهرهای پرترافیک دنیا نیز تجربه شده است، به «دنیای اقتصاد» گفت: روشهای مدیریت تقاضای سفر به تناسب شرایط هر شهر یا منطقه میتواند متفاوت باشد.
او گفت: علاوه بر این، ناوگان حملونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوسرانی هم با حجم بسیار بالای مسافر در ساعات پیک صبحگاهی روبهرو هستند. با توجه به اینکه حجم انبوه مسافران عموما بین ساعت 7 تا 8 صبح جابهجا میشوند، ناوگان حملونقل عمومی تنها در یک یا دو سرویس در این بازه زمانی میتواند مسافران را به مقصد برساند و همین موضوع به ازدحام در ایستگاههای مترو و اتوبوسرانی در ساعات پیک دامن میزند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در صورت بازمهندسی زمان شروع کار مشاغل مختلف، میتوان سفرهای درونشهری در ساعات پیک را در بازه زمانی وسیعتری که دستکم باید دو ساعته باشد، توزیع کرد، افزود: در این صورت سفرهای درونشهری در چند نوبت صورت میگیرد و شبکههای اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو میتوانند عملکرد بهتری برای جابهجایی مسافران داشته باشند.
در طرح پیشنهادی ما مشاغل نظامی و تولیدیها که اگر کار خود را قدری زودتر از حد متعارف آغاز کنند، مشکلساز نخواهد شد، بهعنوان اولین گروهی که کار خود را آغاز میکنند، مطرح بودند. پس از آن مراکز آموزشی و در مرتبه سوم کارکنان دولت و مراکز اداری با فاصله نیم ساعت از یکدیگر روز کاری خود را آغاز کرده و در نهایت طبق این طرح کسبه و بازاریان باید قدری دیرتر از سایر گروهها و حوالی ساعت 9 در محل کار خود حاضر میشدند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه اجرای چنین طرحی ساعات برگشت به خانه را نیز به شکلی توزیع میکند که پیک ترافیک عصرگاهی نیز با حجم کمتری از خودروها همراه خواهد بود، در عین حال بر ضرورت اجرای این طرح در یک بازه دستکم 6 ماهه تاکید کرد و گفت: از چند سال قبل هم که این طرح مطرح شد، توصیه ما این بود که طرح مذکور برای تمام سال اجرا شود یا اگر به هر دلیل در برابر آن مقاومت وجود دارد، دستکم در نیمه دوم سال و طی یک بازه 6 ماهه اجرا شود تا اثر خود را نشان دهد.
بازخوانی تجربه تغییر ساعت کار در تهران
مجتبی شفیعی، دبیر سابق شورای عالی ترافیک کشور نیز با اشاره به روشهای کاهنده ترافیک که در نسخه سال 90 طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران آمده است، گفت: مجموع این روشها در کنار یکدیگر میتواند تا 13 درصد اثر کاهنده روی ترافیک تهران داشته باشد.
در نتیجه در برابر بخشهایی از این طرح در آن زمان مقاومت نشد و اجرای آن به شکل ناقص صورت گرفت. ادارات در برابر شروع کار دیرتر از ساعت 8 مقاومت داشتند و از طرفی امکان شروع کار زودتر از مدارس هم ممکن نبود؛ چراکه در این صورت والدین شاغل در رساندن فرزندان به مدرسه دچار مشکل میشدند. در نتیجه ملاحظاتی از این دست سبب شد طرح مذکور به شکل کامل اجرا نشود.
با این حال برآورد پلیس راهنمایی و رانندگی این بود که حتی اجرای همین نسخه ناقص هم توانست تا حدی از بار ترافیک صبحگاهی بکاهد. شفیعی معتقد است اثر این قبیل تغییرات که به بروز تغییر در سبک زندگی مردم بستگی دارد، معمولا زمانبر است و دستکم یکی دو ماه طول میکشد تا شهروندان الگوی جدید را بپذیرند و به آن خو بگیرند.
دبیر سابق شورای عالی ترافیک در عین حال معتقد است امروز تکنیکهای جدیدتری در مقایسه با «انعطاف ساعت کاری» برای مدیریت تقاضای سفر در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد که در تهران هم قابلیت استفاده دارد. بهعنوان مثال انتقال برخی از شیفتهای کاری مشاغل گوناگون به شب از این تکنیکها است.
بهرهگیری از این تکنیک برآورد تقاضای سفر، نیازی به ثبت هویت شهروندان ندارد و فقط با استفاده از دادههای حاصل از مکانیاب تلفن همراه آنها قابل اجرا است. بنابراین قطعا شهروندان نیز با مدیریت شهری در این زمینه همکاری خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه معمولا این قبیل طرحها نیازمند اجرای یک دوره آزمایشی در یک شهر کوچک با فضای اجتماعی مشابه پایتخت است، گفت: اجرای یکباره طرح در صورتی که مختصات آن به بهترین شکل تنظیم نشده باشد، میتواند هزینه و ریسک اجرای برنامه را افزایش دهد. شاید به همین خاطر مدیریت شهری تصمیم گرفته آن را صرفا برای مدت دو هفته پیشنهاد دهد.
پیشنهاد فاصله زمانی 2 تا 3 شروع کار مشاغل
سید مازیار حسینی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بهعنوان پیشنهاددهنده طرح تغییر ساعت کاری برخی مشاغل به مدت دو هفته اول سال تحصیلی جدید، به «دنیای اقتصاد» گفت: سال گذشته که کارگروه کاهش آلودگی هوا زیر نظر معاون اجرایی رئیسجمهور به بررسی کاهش ساعت کاری پرداخت، معاونت ترافیک شهردار تهران نیز مطالعاتی را که در این زمینه انجام داده بود در این کارگروه ارائه کرد و توانست اکثر اعضای کارگروه را قانع کند که بازتعریف ساعت کاری مشاغل مختلف میتواند بخشی از ترافیک در ساعات پیک صبحگاهی و عصرگاهی را مهار کند.
بهعنوان مثال توزیع مواد غذایی میان سوپرمارکتهای شهر و همچنین خودروهای حامل میوه و سبزیجات، به تنهایی 8 تا 12 درصد در ترافیک پیک صبحگاهی اثرگذار است و میتوان از طریق راهکارهایی نظیر توزیع هر گروه کالا از کلیه برندها بهصورت یکجا و در یک نوبت آن را کنترل کرد. ضمن اینکه در بسیاری از کشورها محدودیت زمان برای این سفرها وجود دارد و توزیع کالا صرفا بین ساعت 22 شب تا 6 بامداد میسر است.
اما ازآنجاکه در کشور ما هرگونه تغییر با سختی همراه است و پذیرش دستگاههای مختلف و حتی شهروندان در برابر تغییرات زیاد نیست، پیشنهاد دادیم موقتا برای مدت دو هفته که سرویس مدارس هنوز کار خود را آغاز نکرده و اغلب والدین ناگزیر هستند فرزندان خود را پیش از شروع کار به مدرسه برسانند، این طرح را عملیاتی کنیم.