در حاشیه تبلیغات گسترده ایران مال
آیا "مال"ها شهر را لگدمال میکنند؟

«وضعیت ترافیکی معابر پیرامونی مگامالها، کاملاً متأثر از "انبوه سفرهای اضافی ناشی از فعالیت این مراکز " به ویژه در ساعات عصرگاهی و شبانگاهی است که شهروندانِ محلهایی که مگامالها در آن ساخته شده اند را با معضلات زیادی رو به رو کرده است... میتوانیم بگوییم «مگامال»ها، حقوق شهروندی را "لگدمال" میکنند».

مالسازها از اوایل سال ۹۰ برجسازیهای تجاری را در سه منطقه اول تهران و منطقه ۲۲ (معروف به «بهشت» مالسازها) کلید زدند. 1

در این شرایط متوسط نرخ پیش فروش هر مترمربع از واحدهای مال در تهران بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شد.
بر اساس تخمینها در حال حاضر حدود ۲۰۰ مال و "شبه مال" در تهران به شکل فعال، نوساز خالی از تجارت و در حال ساخت، وجود دارد.2 اخیرا در مشهد، اصفهان، شیراز و کرج هم ساخت چند برج چندمنظوره آغاز شده است.
تمایز مالها با سایر مراکز رقیب، آمیختن خرید با تفریح است. به اعتقاد کارشناسان، مالها توانستند دو نیاز شهروندان شامل «خرید» و «گذراندن اوقات فراغت» را در غیاب فضاهای باز شهری کارآمد در تهران، تا حدودی پوشش دهند.

آیا مالها حقوق شهروندی را لگدمال میکنند؟
به گفته پلیس راهور و ساکنان محلی، ترافیک در مناطقی که این مجتمعها در آنجا احداث شده است، افرایش شدیدی داشته است. در روزهای پایانی هفته، عبور و مرور دشوار و بعضی از کوچهها بسته میشود.

به گفته جانشین راهور ناجا تنها طی یک سال ۳۲ فقره تصادف و" ۱۸ هزار " فقره تخلف رانندگی در اطراف مجتمع «کوروش» اتفاق افتاده است.
محمد حقانی رییس سابق کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساخت مگامالها در مناطق ۱، ۳، ۵ و ۶ تهران رشد قارچگونهای داشته است، گفت: «وضعیت ترافیکی معابر پیرامونی مگامالها، کاملاً متأثر از "انبوه سفرهای اضافی ناشی از فعالیت این مراکز " به ویژه در ساعات عصرگاهی و شبانگاهی است که شهروندانِ محلهایی که مگامالها در آن ساخته شده اند را با معضلات زیادی رو به رو کرده است... میتوانیم بگوییم «مگامال»ها، حقوق شهروندی را "لگدمال" میکنند».
برخی از کارشناسان از دید اجتماعی به احداث این مجتمعهای غول پیکر پرداختهاند. به اعتقاد جامعهشناسان شهری، بازار محل رفتوآمد مردم و تحولات اجتماعی در فضای باز شهری بود؛ اما مجتمعهای سربسته تنها برای جذب «مشتری» فعالیت میکنند نه جذب «مردم».
همچنین بر اساس یک پژوهش شیوه کنونی برجسازی حداقل دو عارضه زیستمحیطی برای شهر تهران به همراه دارد.3
از یک سو این برجها باعث تغییر غیرطبیعی دمای شهر تهران و ایجاد جزایر گرمایی (در نقاطی که تراکم برج در آنها بالا است) شدهاند. از سوی دیگر مانعی برای وزش باد در سطح شهر به حساب میآیند. ( پیشتر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور هم نسبت به مسدودشدن جریان ورود هوای تازه به پایتخت در اثر دیوار باد ناشی از برجهای انبوه هشدار داده بود).
"مرگ مگا مالها؛ مرگی کند و زشت"! 4
در حالیکه در تهران، بیش از ۵۰ برج تازه در مراحل پایانی ساخت و تکمیل برای شروع فعالیت هستند، مطالعات جهانی از "سرنگونی" این مجتمعها حکایت دارد.
سه سال پیش در اوج مالسازیهای سریالی در تهران یک هشدار سراسری در آمریکا از «آغاز سراشیبی سقوط تجارت با مالها» خبر داد.

در ۱۰ سال اخیر، دهها مال و مگامال در آمریکا تعطیل شدهاند و بسیاری دیگر در معرض خطر تعطیلی قرار گرفتهاند. سال ۲۰۱۴ کارشناسان شهرسازی و دلالان ملک در آمریکا اعلام کردند «مال»ها طی ۱۰ سال، «تعطیل» یا «تبدیل به انبار» میشوند.
همچنین نتایج دو مطالعه بینالمللی شهرسازی نشان میدهد تا ۲۰۲۲، از هر ۴ مال، یکی از صحنه تجارت خارج میشود.
بسیاری از کارشناسان وقوع چنین اتفاقی را برای تهران هم پیش بینی کردهاند. به اعتقاد کارشناسانِ اقتصادِ مسکن زیادهرویهای صورت گرفته در این پروژهها، بهزودی بازار واحدهای تجاری را با عرضه حجم زیادی فضای فروشی یا پیشفروش مواجه میکند.
چرا مالها از میدان خارج میشوند؟
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی آمریکا گسترش اینترنت در کنار خروج خردهفروشان و هزینه بالای اجاره واحدهای مال اوضاع این مراکز را بحرانیتر کرده است.
همهگیر شدن شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام تا حدودی جایگزین نقش مالها در تعاملات اجتماعی شده است. فروشگاههای اینترنتی مثل "آمازون" هم سبک خرید مردم را تغییر داده اند.
به اعتقاد فعالان بازار با توجه به رشد فضای مجازی و فروشگاههای اینترنتی در ایران هم این اتفاق دور از انتظار نیست.
آیا میشود کاری کرد؟
هر چند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی ادامه ساخت چنین مراکزی با شکست قطعی روبهرو میشود، اما راهکارهایی وجود دارد که آسیبهای اجتمالی ممکن برای آینده این بناها کمتر از وضعیت فعلی باشد.
بر اساس نتایج یک پژوهش شهری در تهران دو راه برای ادامه فعالیت مراکز فعلی وجود دارد: اقدام اول، تغییر معماری این مراکز برای پیوندخوردن با فضای باز شهری و اقدام دوم، اصلاح در عرضه کالاها و خدمات برای فراگیر کردن آنها (قابل استفاده برای همه طبقات اجتماعی) 6
پینوشت:
1. عمده «مال»های در حال ساخت یا در آستانه بهرهبرداری در شهر تهران، به ترتیب فراوانی، در مناطق ۲۲، ۱، ۲، ۳ و ۵ قرار دارند.
6. نتایج بررسی محیا احمدی، پژوهشگر شهر و معماری که در روزنامه دنیای اقتصاد بازنشر شده است.