پراید، تراژدی قدرت خرید مردم ایران
"پراید" همه را جا گذاشت!

حال اگر بخواهیم در بازار خودرو این قضیه را دقیقتر بررسی کنیم بایستی سری به سالهای ۸۰ تا ۹۰ بزنیم و از خلال بررسی قیمت خودرو در آن سالها، ببینیم با چه شرایطی روبرو هستیم. اگر بخواهیم در سالهای ۸۰ تا ۸۵ چرخی بزنیم به وضوح از تفاوت ۴ تا ۶ برابری قیمت خودرو به این نکته میرسیم که تورم چه دماری از روزگار معیشت مردم درآورده است.

به گزارش فرارو، یکی از نمودهای عینی برای نشان دادن وضعیت تاریخی قدرت خرید در ایران که این روزها ابعادی تراژیک به خود گرفته است، توانایی خرید خودرو برای طبقات پایین و متوسط جامعه است که پیوسته همچون «حاصل سِن زده» کوچکتر و ضعیفتر و کمرمقتر میشود.
بر این مبنا اگر در ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی و آغاز به کار دولت دوم سیدمحمد خاتمی میشد با بهایی نزدیک به ۴ میلیون و نهصد هزار تومان یک دستگاه پراید میشد، خرید، این مبلغ در سال ۱۳۸۵ به ۶ میلیون و هشتصد هزار تومان رسید و تا سال ۱۳۸۷ هم تا مرز ۸ میلیون تومان بالا رفت.
بهای خرید این خودرو ناایمن، قدیمی و کوچک در حالی در فاصله سالهای و ۹۱ و ۹۰ به حدود ۱۶ میلیون تومان رسید که به فاصله ۶ سال از آن دوره قیمت این خودرو در پایان سال ۹۶ به بیش از ۲۱ میلیون تومان هم سر زد تا به این طریق در طول کمتر از دو دهه قیمت ارزانترین اتومبیل موجود در بازار کشور ده برابر شود در حالی که قدرت طبقات مختلف جامعه در بهترین حالت سالانه بین ۸ تا ۱۰ درصد رشد کرده و مجموعا با یک جمعبندی خوشبینانه دو تا دو و نیم برابر شده است.
شوک ارزی اخیر، اما به شکلی وحشتناک قدرت خرید مردم ایران را همچون آفتابی تیز که بر تکهای برف میتابد آب کرد و از بین برد به طوری که به یکباره با رشد چند صد درصدی قیمت ارز، قیمت خودرو را در بازار نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش داد.
خودروهای خانواده تندر نیز که شامل تندر ۹۰، تندر پلاس، ساندرو و استپوی میشوند، به علت خروج سازنده فرانسوی از کشور و رشد قیمت ارز اغلب بهایی بیش از دو برابر به خود گرفته و به ترتیب در نمونههای دنده دستی معادل ۸۲، ۸۵، ۱۰۰ و ۱۰۸ میلیون تومان است.
حال اگر بخواهیم در بازار خودرو این قضیه را دقیقتر بررسی کنیم بایستی سری به سالهای ۸۰ تا ۹۰ بزنیم و از خلال بررسی قیمت خودرو در آن سالها، ببینیم با چه شرایطی روبرو هستیم. اگر بخواهیم در سالهای ۸۰ تا ۸۵ چرخی بزنیم به وضوح از تفاوت ۴ تا ۶ برابری قیمت خودرو به این نکته میرسیم که تورم چه دماری از روزگار معیشت مردم درآورده است.

برای نمونه قیمت ۶ خودرو که از سال ۱۳۸۵ تا هماکنون به شکل بی وقفه در حال تولید هستند، میتواند معیار خوبی برای بررسی میزان کاهش قدرت خرید طبقات کوچک و متوسط باشد. مزدا وانت، پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و سمند که در سال ۱۳۸۵ به ترتیب از قیمت ۱۰.۸۰۰ میلیون، ۶.۷۵۰ میلیون، ۱۱.۳۵۰ میلیون، ۱۵ میلیون، ۱۲.۵۰۰ میلیون و ۱۲.۸۰۰ میلیون برخوردار بودهاند.
