جایگزین «زوج و فرد» میآید؟

ضرایب تعریف بهای تردد در محدوده طرح ترافیک نیز تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است، طوری که تردد دو سر پیک (ورود بین ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ و خروج بین ساعت ۱۶ تا ۱۹) ۵۰ درصد گرانتر از تردد یکسر پیک خواهد بود. همچنین کسانی که در ساعات غیرپیک در محدوده طرح ترافیک تردد کنند مشمول ضریب ۷/ ۰ خواهند شد، به این معنا که از ۳۰ درصد تخفیف نسبت به کسانی که تردد یکسر پیک در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، برخوردار میشوند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این پیشنویس تغییر خاصی در محدوده طرح ترافیک تهران اعمال نشده و صرفا نرخ پایه پیشنهادی با ۲۰ درصد تعدیل نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. البته در متن لایحه قید شده که این ۲۰ درصد بهعنوان «عوارض توسعه حمل و نقل عمومی» به رقم پیشین اضافه شده و مستقیما صرف همین موضوع خواهد شد؛ ضمن اینکه همچون سال گذشته، به هر میزان که درآمد ناشی از اجرای این طرح نسبت به سال پایه (سال ۹۶ که نسخه قدیمی طرح ترافیک اجرا میشد)، افزایش یابد، این رقم بهطور کامل بابت توسعه حمل و نقل عمومی هزینه میشود.
در این لایحه جایگزین طرح زوج و فرد نیز معرفی شده و از عبارت «محدوده کنترل آلودگی هوا» بهعنوان حلقه دوم طرح ترافیک سال ۹۸ استفاده شده است. شهرداری تهران برای تصویب نرخ مذکور پیشدستی کرده و اگرچه هنوز نظر نهایی شورایعالی ترافیک در این رابطه مشخص نیست، اما برای جلوگیری از هدررفت زمان با توجه به محدودیت زمان برای وضع عوارض جدید و طی مراحل تایید در فرمانداری در ایام پایانی هر سال، نرخ آن را در لایحه مذکور پیشنهاد کرده است.
بهنظر میرسد با توجه به ماهیت ناعادلانه طرح زوج و فرد و البته بیتاثیر بودن آن بر کنترل ترافیک و آلودگی هوا، شهروندان از اجرای طرح جایگزین حمایت کنند و شهرداری از بابت همراهی مردم و ساختارهای دولتی دخیل در این تصمیم مشکلی نداشته باشد؛ چراکه همین حالا شهروندان برای تردد در روز مخالف با شماره پلاک خود ناگزیر به پرداخت بهای طرح ترافیک هستند که در برخی موارد بیش از دوبرابر تعرفه پیشنهادی برای محدوده زوج و فرد در سال آینده است.