bato-adv
bato-adv

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

خودورسازی ایتالیایی فراری اخیراً از جدیدترین شاهکار خود با نام Ferrari Daytona SP3 رونمایی کرد که علاوه بر بهره گیری از پیشرانه ۸۲۸ اسب بخاری V12، کارآمدترین مدل فراری از نظر آیرودینامیکی بشمار می‌رود.

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰

فرارو- خودروسازی ایتالیایی فراری Ferrari روز گذشته در رویدادی رسمی، از جدیدترین سوپراسپرت خود با نام Ferrari Daytona SP3 رونمایی کرد که از پیشرانه ۸۲۸ اسب بخاری V12 بهره می‌برد، اما شاخص‌ترین ویژگی این خودرو طراحی خاص آن است که این سوپراسپرت قدرتمند را به کارآمدترین مدل فراری از نظر آیرودینامیکی تبدیل می‌کند.

به گزارش فرارو، خودروسازی فراری در سال‌های اخیر، خط تولید Icona خود را توسعه داده و Daytona SP3 سومین خودرو در این خط تولید محسوب می‌شود. این خودروی جدید، در پیست Mugello و در جریان رویداد Ferrari Finali Mondiali به نمایش درآمد تا با یادآوری خودرو‌های مسابقه‌ای پیشین فراری، الهام گیری از آن‌ها را نیز به رخ بکشد.

نخستین نکته درباره این خودرو این است که دیتونا طراحی کاملا منحصر به فردی دارد که آن را به کارآمدترین مدل فراری از نظر آیرودینامیکی تبدیل کرده است. به عبارت دیگر، این خودرو بدون هیچ قطعه آئرو بیت فعال ساخته شده و این امر با اضافه شدن یک موتور قدرتمندتر، سواری هیجان انگیزی را عرضه می‌کند. خنک کننده ها نیز اجزای حیاتی طراحی این خودرو هستند که دهانه‌ها و ورودی‌های بزرگی را به نمایش می‌گذارد. حتی درب پروانه‌ای ضخیم خودرو هم دارای یک دریچه هوای بزرگ است که هوا را به رادیاتور‌های جانبی هدایت می‌کند.

چشمگیرترین جنبه طراحی Daytona SP3، قسمت عقب آن است که فراری با مجموعه‌ای از میله‌های افقی، سراسر قسمت عقب آن را تزئین کرده است. چراغ‌های عقب از همین میله‌های افقی و درست در زیر اسپویلر ساخته شده‌اند، که به خوبی با بقیه تیغه‌ها ادغام می‌شوند. نوک اگزوز دوگانه این خودرو که در مرکز نصب شده اند نیز از دیفیوزر تهاجمی عقب بیرون زده اند. در واقع می‌توان گفت که این طراحی بیرونی تا حد زیادی بر چیدمان داخلی هم تأثیر گذاشته است.

خودروی Daytona SP3 از یک پیشرانه اصلاح شده ۶.۵ لیتری V12 بهره می‌گیرد که از خودروی 812 Competizione قرض گرفته شده است. فراری برای کاهش وزن و اینرسی موتور، از میله‌های اتصال تیتانیومی، پین‌های پیستون جدید با رنگ الماس و یک میل لنگ متعادل شده که سه درصد سبک‌تر از نمونه‌های قبلی است، استفاده کرد. این موتور F140HC، اکنون ۸۲۸ اسب بخار (۶۱۷ کیلووات) و ۵۱۴ پوند فوت (۶۹۷ نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند که آن را به قوی‌ترین موتور فراری تبدیل می‌کند. این موتور تا ۹۵۰۰ دور در دقیقه می‌تواند عمل کند و با گیربکس هفت سرعته جفت می‌شود. دیتونا می‌تواند در ۲.۸۶ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت (۱۰۰ کیلومتر در ساعت) برسد و برای رسیدن به سرعت ۱۲۴ مایل در ساعت (۲۰۰ کیلومتر در ساعت) تنها به ۷.۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

فراری می‌گوید که ورودی موتور را با منیفولد و پلنوم فشرده‌تر، به‌طور اساسی بازطراحی کرده و گفته می‌شود ۳۰ درصد کمتر از موتور قبلی، آلایندگی تولید می‌کند. به گزارش فرارو، فراری همچنین از مواد کامپوزیتی برای شاسی و بدنه از جمله فیبر کربن و کولار استفاده کرده است. فراری همچنین شرکت پیرلی Pirelli را موظف کرد تا یک تایر خاص برای SP3 بسازد و آن را برای عملکرد مناسب در شرایط مرطوب و خشک، بهینه کند. دیتونا همچنین اولین فراری V12 است که تقویت کننده دینامیک این شرکت را دریافت می‌کند، که باعث می‌شود رانندگی در حد مجاز، قابل کنترل‌تر و ایمن‌تر باشد. فراری جزئیاتی از قیمت یا محدود تولید این خودرو ارائه نداده است، اما انتظار می‌رود مانند همه هایپر کار‌ها به صورت محدود و با ثبت سفارش تولید شود.

تصاویر خودروی فراری Daytona SP3

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری

منبع: motor1

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

bato-adv
bato-adv
bato-adv