bato-adv

آمار جدید از بدهی دولت

آمار جدید از بدهی دولت
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بدهی‌های دولت به پیمانکاران حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است از ضرورت تدارک تمهیداتی برای جریان یافتن این دارایی‌های منجمد در اقتصاد کشور سخن گفت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش‌های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

به گزارش اقتصاد نیوز، نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آن‌ها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چرا‌های وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش‌ها و تصمیم گیری‌ها در دهه‌های گذشته است. امسال در این پروژه سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۸۴، ۱۳۷۴، ۱۳۶۴، ۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.

در سال ۱۴۰۳، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

۱۱ شهریور ۱۳۵۴؛ مراکز استان‌ها با خطوط آهن به هم می‌پیوندند

راه آهن دولتی ایران نقشه جزئیات طرح ساخت خطوط راه آهن سراسر کشور را اعلام کرد.

براساس این طرح، در طول برنامه‌های عمرانی پنجم تا هشم کلیه مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ کشور به وسیله خطوط آهن به یکدیگر متصل می‌شوند.

در اجرای طرح یکپارچه کردن خطوط آهن سراسر کشور قصرشیرین از طریق همدان به خط آهن جنوب کشور می‌پیوندد، مشهد از طریق کرمان به زاهدان متصل می‌شود و سراسر نقاط کناره‌های جنوب و شمال کشور از طریق خط آهن به همدیگر وصل می‌شوند.

ساخت خطوط آهن سراسری کشور در ۱۱ مرحله و در طول برنامه‌های عمرانی پنج ساله پنجم، ششم، هفتم و هشتم کشور ساخته می‌شود.

مراحل اول و دوم این طرح که شامل دو خطه کردن و برقی کردن خطوط فعلی راه آهن کشور و همچنین ادامه خط آهن مشهد به سرخس و تایباد و متصل کردن خط آهن جنوب کشور به اصفهان از طریق ازنا و ادامه خط آهن زرند به کرمان و متصل شدن آن به بندرعباس است که در طول برنامه عمرانی پنجم و ابتدای برنامه ششم انجام می‌شود.

مرحله سوم این طرح که متصل کردن کرمان به زاهدان می‌باشد که تا پایان برنامه عمرانی ششم ایجاد می‌شود. در طول این برنامه مراغه نیز به وسیله خط آهن به اشنویه متصل می‌شود.

بدین ترتیب با اجرای طرح‌های فوق در آینده خط آهن سراسری کشور از طریق سرخس، جلفا و آستارا به خط آهن شوروی و از طریق زاهدان به خط آهن پاکستان و از تایباد به افغانستان و از طریق قصر شیرین به عراق متصل خواهد شد.

۱۱ شهریور ۱۳۶۴؛ اراضی کشت موقت کماکان در دست زارعان باقی می‌ماند

به دنبال صحبت‌هایی که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اراضی کشت موقت مطرح شد و نیز انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه در اراضی کشت موقت نباید کشت شود و چنانچه زارعین اقدام به کشت نمایند بر علیه آن‌ها اقامه دعوی خواهد شد. ستاد مرکزی هیات‌های واگذاری زمین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به استناد بخش‌های شماره ۲۷۶۳۰/۱ مورخ ۶۲.۹.۲۱ و ۴۵۵۱۳/۱ مورخ ۶۲.۱۰.۲۸ شورای عالی قضایی، اراضی کشت موقت که در سال‌های ۵۸ و ۵۹ در کل کشور و تا پایان سال ۶۰ در کردستان در اختیار کشاورزان بوده است کماکان تا تعیین تکلیف قطعی از طرف مجلس شورای اسلامی به همان وضعیت خواهد ماند.

۱۱ شهریور ۱۳۹۴؛ آمار جدید از بدهی دولت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بدهی‌های دولت به پیمانکاران حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است از ضرورت تدارک تمهیداتی برای جریان یافتن این دارایی‌های منجمد در اقتصاد کشور سخن گفت.

پیش از این برآورد‌های وزیر اقتصاد از تخمین ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی برای مانده بدهی دولت به پیمانکاران سخن گفته و اضافه کرده بود که دفتر ویژه‌ای که طی یک سال گذشته برای پایش و محاسبه بدهی‌های دولتی در وزارت امور اقتصاد و دارایی تشکیل شده، طی این مدت بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولتی را دقیقا شناسایی کرده است آمار جدید نشان می‌دهد دولت به براورد جدیدتری از حجم بدهی‌ها دست یافته است.

این در حالی است که به جز بدهی دولت به پیمانکاران، موارد دیگری از بدهی دولتی مثل «بدهی دولت به شبکه بانکی»، «بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی به خصوص تامین اجتماعی»، «بدهی دولت از ناحیه فروش اوراق مشارکت»، «بدهی‌های خارجی»، «بدهی دولت به صندوق توسعه ملی» و «بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی» نیز وجود دارد که سنجش آنها، ارقام فعلی را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ چرا که فقط یک قلم بدهی تقریبا ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی می‌تواند سطح آمار بدهی‌ها را بیش از یک سوم افزایش دهد.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین