رونمایی از ارزانترین مدل «فراری» با چهرهای تازه

ساختار فنی امالفی تا حد زیادی از مدل روما گرفته شده، اما فراری میگوید تغییرات آنقدر زیاد بوده که نامی تازه برای ماشین انتخاب شده است. نام جدید ماشین از روستایی در ساحل مدیترانه گرفته شده که یکی از محبوبترین مقصدهای گردشگری در ایتالیا است.
رونمایی از مدل جدید فراری که قرار است مشتریان تازه را به این کارخانه جذب کند، خانه آستون مارتین در محله اعیاننشین توکیو و افزایش نگرانیها درباره تعطیلی کارخانه لوتوس در انگلستان.
از رم به امالفی
به گزارش بی بی سی، فراری از مدل جدیدی به نام «امالفی» (Amalfi) رونمایی کرده که قرار است سال آینده میلادی به بازار عرضه شود. امالفی جانشین مدل «روما»، ارزانترین محصول این خودروساز ایتالیایی میشود و با ماشینهای اسپرتی مثل پورشه ۹۱۱ توربو، آستون مارتین DB12 و مرسدس بنز GT کوپه رقابت خواهد کرد.
ساختار فنی امالفی تا حد زیادی از مدل روما گرفته شده، اما فراری میگوید تغییرات آنقدر زیاد بوده که نامی تازه برای ماشین انتخاب شده است. نام جدید ماشین از روستایی در ساحل مدیترانه گرفته شده که یکی از محبوبترین مقصدهای گردشگری در ایتالیا است.
طراحان فراری همه بخشهای بدنه ماشین را از نو طراحی کردهاند. با این حال، در نگاه اول شباهتها با مدل روما همچنان مشهود است.
بیشترین تغییر در جلوی ماشین دیده میشود. طراحی جلوپنجره و چراغها با الهام از مدل «پروسانگوئه»، شاسیبلند فراری، تغییر کرده است. چراغهای جلو در شکافی باریک در بالای سپر قرار گرفتهاند و بالای آنها نواری از لامپ الئیدی و یک ورودی هوای کوچک است.
قیمت پایه فراری امالفی در ایتالیا ۲۴۰ هزار یورو است
اتاق فراری امالفی نسبت به مدل روما کاملا تغییر کرده است
اتاق امالفی نسبت به روما کاملا دگرگون شده است. داشبورد و کنسول شبیه مدل «۱۲ سیلندر» فراری و از روما لوکستر است. ماشین سه نمایشگر دارد که یکی از آنها روبروی سرنشین کنار راننده است و اطلاعاتی نظیر سرعت و شتاب را نمایش میدهد.
یکی از تغییرات مهم در امالفی، بازگشت دکمههای فیزیکی بهجای کنترلهای لمسی روی فرمان است؛ تغییری که به گفته فراری پاسخی به انتقاد مشتریان از فرمانهای لمسی در مدلهای پیشین کارخانه بوده است. فراری میگوید مالکان مدلهای قبلی هم اگر بخواهند میتوانند فرمان لمسی خود را با این فرمان عوض کنند.
امالفی از همان موتور هشت سیلندر ۳.۹ لیتری مدل روما استفاده میکند. قدرت موتور ۲۰ اسب بخار بیشتر شده و اکنون ۶۴۰ اسب بخار نیرو و ۷۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است.
با این که امالفی ارزانترین مدل فراری است، اما بهاندازه سوپرکارهای گرانقیمت این کارخانه برای کسب و کار شرکت مهم است. هدف از ساخت این مدل جذب مشتریان جدید است؛ کاری که مدلهای پیشین به خوبی آن را انجام دادهاند. برای مثال در پنج سال گذشته نیمی از خریداران روما برای اولین بار بود که فراری میخریدند.
مشتریان فراری به این کارخانه بسیار وفادارند. این شرکت در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد محصولاتش را به کسانی فروخت که قبلا از این شرکت خرید کرده بودند.
قیمت پایهی امالفی در ایتالیا ۲۴۰ هزار یورو است و اولین سری این مدل در سهماهه اول سال ۲۰۲۶ به مشتریان تحویل داده میشود. قرار است مدل بدون سقف امالفی در چند سال آینده عرضه شود و تا آن زمان مدل بدون سقف روما همچنان در محصولات فراری باقی خواهد ماند.
خانه آستون مارتین در منطقه اعیاننشین توکیو قرار دارد
خانه آستونمارتین
آستونمارتین تصاویری را از اولین پروژه معماری خود در شرق آسیا منتشر کرده است. این خانه چهارطبقه با نام «شماره ۰۰۱ مینامی آئویاما» (N°001 Minami Aoyama) در شهر توکیو ساخته شده و تازهترین پروژه غیرخودرویی این خودروساز انگلیسی است.
خانه آستون مارتین در منطقه اعیاننشین «اوموتساندو» قرار دارد و با همکاری شرکت ژاپنی «ویبروآ» (Vibroa) ساخته شده است. زیربنای خانه ۷۲۴ مترمربع است که در شهر شلوغ و پرجمعیتی مثل توکیو خیلی بزرگ به حساب میآید.
مارک رایشمن، مدیر طراحی آستونمارتین میگوید این خانه «ادای احترامی به اهمیت فرهنگ، تاریخ و سبک توکیو است.»
نمای بیرونی خانه با فلز و تیغههای عمودی ساخته شده است. این تیغهها علاوه بر حفظ حریم خصوصی ساکنان، با تغییر زاویه نور خورشید نمای خانه را کمی عوض میکنند.
پارکینگ خانه آستون مارتین به اتاق پذیرایی راه دارد
مبلمان توسط شرکت ایتالیایی مولتنی با همکاری تیم طراحی آستونمارتین ساخته شده است
از مهمترین بخشهای ساختمان پارکینگی است که به اتاق پذیرایی راه دارد. این پارکینگ برای دو ماشین جا دارد و طوری نورپردازی شده که ماشینها شبیه به اثری هنری در نمایشگاه دیده میشوند.
در معماری داخلی از چوب بلوط خاکستری، فولاد برسخورده، سنگ آتشفشانی و چوب سنتی ژاپنی «هینوکی» استفاده شده است. مبلمان خانه را شرکت ایتالیایی مولتنی (Molteni&C) با همکاری تیم طراحی آستونمارتین ساخته و در سراسر خانه، سیستم صوتی باورس اند ویلکینز (Bowers & Wilkins) نصب شده است. راهپله خانه با الهام از هنر اریگامی ژاپنی و با فولاد خمشده ساخته شده است.
راهپله با الهام از هنر ژاپنی اریگامی طراحی شده است
خانه آستون مارتین سه اتاق خواب دارد
خانه آستون مارتین سه اتاقخواب دارد که هرکدام سرویس بهداشتی دارند. در زیرزمین، اتاق ورزش، سرداب برای نگهداری شراب و یک شبیهساز بازی گلف ساخته شده و پشتبام تراسی با دید برج توکیو دارد. بخشی از سقف خانه آینهکاری شده و یک حمام سنتی ژاپنی در بالکن طبقه اول است.
آستون مارتین پیش از این پروژههایی مسکونی در کشورهای دیگر هم اجرا کرده است. از جمله برجی ۶۶ طبقه در شهر میامی در آمریکا و برجی در شهر دوبی در امارات متحده عربی.
خودروسازان دیگری مثل مرسدس بنز، بنتلی و پورشه پروژههای مشابهی اجرا کردهاند. هدف این شرکتها علاوه بر کسب درآمد، معرفی برند خود بهعنوان نماد یک سبک زندگی لوکس است. آنها همزمان میخواهند توجه مشتریان ثروتمندی را جلب کنند که شناختی از محصولاتشان ندارند.
مدل امیرا در کارخانه لوتوس در انگلستان تولید میشود
زنگ خطر برای لوتوس
شرکت لوتوس در واکنش به انتشار گزارشهایی در رسانههای بریتانیا اعلام کرد که هیچ برنامهای برای تعطیلی کارخانهاش در انگلستان ندارد.
هفته گذشته، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که لوتوس قصد دارد تولید در کارخانهاش در روستای هتل (Hethel) را متوقف کند. کارخانه لوتوس از سال ۱۹۶۶ در این روستا و در محل فرودگاهی است که بعد از جنگ جهانی دوم متروکه شده بود. این شرکت اکنون ۱۳۰۰ کارگر در این کارخانه دارد و مدل بنزینی «امیرا» و سوپرکار الکتریکی «اوایا» در آنجا تولید میشود.
لوتوس از زیرمجموعههای جیلی، خودروساز چینی است. جیلی لوتوس را در سال ۲۰۱۷ در اختیار گرفت و میخواست با سرمایهگذاری در مدلهای جدید آن را به رقیبی برای خودروسازانی مانند پورشه تبدیل کند. اما فروش لوتوس در یک سال گذشته به شدت کاهش یافته و تعرفه صادرات به آمریکا هم شوک بزرگی به آن وارد کرده است. ۶۰ درصد از تولید مدل امیرا به آمریکا صادر میشود.
لوتوس هفته گذشته اعلام کرد که تولید در کارخانه هتل را از اواسط ماه مه بهطور موقت متوقف کرده تا موجودی انبار و چالشهای ناشی از تعرفههای دولت آمریکا را مدیریت کند. یکی از مدیران شرکت همچنین ایده انتقال تولید مدل امیرا به آمریکا را مطرح کرده است.
کارخانه لوتوس در انگلستان ۱۳۰۰ کارگر دارد
لوتوس شاسیبلند و سدان الکتریکیاش را در کارخانهای در ووهان چین تولید میکند
لوتوس علاوه بر امیرا و اوایا، یک شاسیبلند و یک سدان اسپرت الکتریکی هم در محصولاتش دارد که هر دو در کارخانهای در شهر ووهان چین تولید میشوند. فروش این دو مدل هم به دلیل رقابت شدید در چین و از رونق افتادن خودروهای الکتریکی کمتر از پیشبینی بوده است.
ابهام درباره آینده کارخانه لوتوس در انگلستان در شرایطی مطرح میشود که صنعت خودروسازی بریتانیا با بحرانی گسترده روبهرو است. آمار انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودروی بریتانیا نشان میدهد که تولید خودرو در این کشور در ماه مه سال جاری بیش از سی درصد کم شد و به ۴۹ هزار و ۸۱۰ دستگاه رسید. این پایینترین رقم برای ماه مه در ۷۶ سال گذشته (بهجز دوران کرونا) است.
با اینکه توافق تجاری بین بریتانیا و آمریکا آسیب تعرفهها به خودروسازان در بریتانیا را تا حد زیادی کاهش داده، اما صادرات به آمریکا به نصف رسیده است.
وضعیت لوتوس موجب انتقادهایی از جیلی هم شده است. منتقدان میگویند سرمایهگذاری هنگفت جیلی در لوتوس بیتدبیر بوده و شتابزدگی در تولید خودروهای الکتریکی، لوتوس را در معرض ورشکستگی قرار داده است.