ترنج موبایل
کد خبر: ۸۸۶۳۳۶

طلسم ۱۳ ساله ممنوعیت می‌شکند؛ خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به ایران می‌رسد؟

طلسم ۱۳ ساله ممنوعیت می‌شکند؛ خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به ایران می‌رسد؟

۱۳ سال ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع بود تا اینکه این اواخر خبری مبنی بر واردات مجدد این خودروها از سوی معاون اول رئیس‌جمهور اعلام و ابلاغ شد.

تبلیغات
تبلیغات

داستان ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به سال ۱۳۹۱ یا ۲۰۱۳ بازمی‌گردد.

به گزارش ایران، ابتدا در ۱۹ شهریور ۱۳۹۳، نوبخت سخنگوی دولت وقت اعلام کرد دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع کرده است. ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ این پرونده به طور کامل بسته شد.

کرباسیان، رئیس وقت کل گمرک ایران آن زمان آب پاکی را روی دست واردکنندگان خودرو ریخت و اعلام کرد: «واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور به طور کامل ممنوع شد و حتی پیش از این امکان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی برای افراد خاص و ساکنان برخی از جزایر وجود داشت که با مصوبه دولت این واردات هم ممنوع شد.»

اما این همه ماجرا نبود. آغاز داستان خودروهای لوکس به سال ۱۳۹۱ بازمی‌گشت. داستان از یک تصادف در شمال تهران آغاز شد. تصادف یک خودروی پورشه در شمال تهران که بعد از آن برخی این نوع خودروها را نماد تجمل‌گرایی اعلام کردند و جرقه ممنوعیت وارداتش زده شد. ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در ایران از مهر سال ۱۳۹۱ (مصادف با اکتبر ۲۰۱۲ میلادی) آغاز شد.

این تصمیم با هدف جلوگیری از خروج ارز، کنترل بازار و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اولین دوره تحریم‌های شدید اقتصادی اتخاذ شد. دولت دهم ثبت‌سفارش واردات چنین خودروهایی را ممنوع اعلام کرد. البته واردات برای عده‌ای خاص مانند ورزشکاران حرفه‌ای، جانبازان با درصد بالا و ساکنین جزایر مانند ابوموسی، تحت مجوز باقی ماند.

در دولت یازدهم، حتی همان موارد استثنایی نیز به‌تدریج حذف شده و دریافت مجوز برای واردات این خودروها سخت‌تر شد و در نهایت با کلید واژه «خودروهای لوکس»، ورود خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا ممنوع شد. البته گذاشتن نام لوکس روی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هم از عجایب بود، چرا که در تمام دنیا به محصولاتی از برندهای اینفینیتی، جگوار، مک لارن و بنتلی نام لوکس داده می‌شود اما آتش ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی دامن خودروهایی چون لندکروز و لکسوس را نیز گرفت که ایرانی‌ها به خاطر بزرگ و آفرودی بودن این خودروها به آن‌ها علاقه داشتند و واقعاً هم در دسته خودروهای لوکس قرار نمی‌گرفتند فقط حجم موتورشان بیشتر بود. 

شکستن طلسم ۱۳ساله

۱۳ سال ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع بود تا اینکه این اواخر خبری مبنی بر واردات مجدد این خودروها اعلام شد. در خرداد ۱۴۰۴، معاون اول رئیس‌جمهور (محمدرضا عارف) آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو را ابلاغ کرد.

این آیین‌نامه مسیر قانونی واردات را پس از حدود ۱۳ سال ممنوعیت هموار کرده است. طبق آن، کل سهمیه واردات خودرو در سال‌جاری محدود به ۹۰ هزار دستگاه است که بخشی از آن به خودروهای لوکس اختصاص پیدا کرده است. سورپرایز دولت برای بازار خودروهای وارداتی، ابلاغ آیین‌نامه ورود مجدد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بود.

در تصویب‌نامه هیأت وزیران درباره سود بازرگانی خودروهای وارداتی برای خودروهایی با حجم موتور بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز سود بازرگانی ۱۵۵درصدی در نظر گرفته شده و برای پیشرانه‌های ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، این عدد به ۱۸۰ درصد رسیده است. همچنین خودروهای بنزینی با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی مشمول ۱۹۰ درصد سود بازرگانی شدند. 

تعیین سهمیه برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی

روز شنبه نرگس باقری زمردی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو اظهارنظری داشت که بخش واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مدنظر ماست.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: «بر اساس بند «ر» تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۴ ما موظف هستیم که خودروهای نو و کارکرده حتی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را وارد کشور کنیم. منتهی با توجه به اینکه ورودی‌های آن‌ها افزایش قابل‌توجه داشته است، مجلس شورای اسلامی در قالب یک سهمیه که برای این واردات در نظر گرفته، تعیین کرده که میزان مشخصی از این خودروها بتوانند وارد کشور شوند. »

مقایسه قیمتی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی

برای اینکه بهتر دریابیم چه خودروهایی می‌توان با این میزان تعرفه وارد کرد یک نمونه را با قیمت فوب  خلیج فارس محاسبه می‌کنیم و با مدل این خودرو در سال ۲۰۱۲ مقایسه خواهیم کرد. خودروی ب‌ام‌و ایکس ۵ مدل xDrive40i سال ۲۰۲۵ با حجم موتور ۳۰۰۰ سی‌سی توربو، اگر قیمت فوب یکصد هزار و ۶۰۰ دلار باشد، نرخ ارز واردات خودرو را ۷۰ هزار تومان در نظر بگیریم قیمت فوب ۷ میلیارد و ۴۲ میلیون تومان خواهد شد.

با احتساب تعرفه ۱۸۰ درصدی این رقم ۱۲میلیارد و ۶۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود. جمع فوب و تعرفه ۱۹ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. با محاسبه مالیات، بیمه، حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها قیمت نهایی این خودرو برای واردات، حدود ۲۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است. 

این موضوع در حالی است که لکسوس LX مدل ۲۰۱۳ در آگهی باما ۳۱ میلیارد تومان قیمت خورده است. یعنی خودرویی برای ۱۲ سال قبل که دیگر قطعاتش هم به‌سختی پیدا می‌شود به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی رقم‌های نجومی دارد. 

ریز قیمت خودروهای قدیمی

اگر واقعاً واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی عملی شود، شاهد ریزش قیمت خودروهایی هستیم که سالیان سال از تولیدشان گذشته است اما چون واردات این خودروها بسته بود در نتیجه خودروهای سال ۲۰۱۲ و… قیمت‌های نجومی پیدا کردند در صورتی که در بازارهای جهانی اصلاً چنین قیمتی برای‌شان متصور نیست. 

واردات کدام مدل‌ها بهتر است؟ 

خودروهای با حجم موتور بالا تعرفه و مصرف سوخت بیشتری دارند و موتور این خودروها با بنزین سوپر هماهنگ است که دسترسی به آن چندان آسان نیست. شاسی‌بلندهایی مثل Land Cruiser یا X۵ مناسب شرایط جاده‌ای ایران هستند، اما سوپرکارها و هایپرکارها بیشتر جنبه نمایشی دارند. از سوی دیگر، برندهای معتبر با نمایندگی بین‌المللی (مثل لندروور، بی‌ام‌و، تویوتا) تأمین قطعات راحت‌تر دارند. 

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که وقت آن رسیده آیین‌نامه‌ها و قوانینی که برای واردات خودرو تصویب می‌شود به مرحله اجرا هم درآید. شاید طلسم ۱۳ساله ورود خودروهایی را که زمانی به آن‌ها لقب لوکس دادند، بشکند؛ خودروهایی که واقعاً در مدل جهانی لوکس به حساب نمی‌آیند. 

واقعیت این است که حجم موتور یک خودرو، نشانه لوکس بودن یا نبودنش به حساب نمی‌آید. به عنوان مثال فورد موستانگ، دوج چارجر، چلنجر و شورولت کامارو خودروهای آمریکایی هستند که عمدتاً موتورهای هشت سیلندر دارند و خودروهای بزرگی هستند که حدود ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت دارند ولی قیمت جهانی آن‌ها بین ۶۹ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار است. در صورتی که وقتی اسم خودروی لوکس به میان می‌آید رقم‌های عجیبی به ذهن می‌رسد.

 

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات