رازهای خود را برای «چتجیپیتی» فاش نکنید!

«سم آلتمن»(Sam Altman) مدیرعامل شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) معتقد است که صنعت هوش مصنوعی هنوز نتوانسته نحوه محافظت از حریم خصوصی کاربران را در گفتوگوهای حساستر پیدا کند زیرا وقتی پزشک شما یک هوش مصنوعی باشد، هیچ محرمانگی بین پزشک و بیمار وجود ندارد.
«سم آلتمن» هشدار داد که هنگام استفاده از «چتجیپیتی» به عنوان درمانگر، هیچ گونه محرمانگی قانونی وجود ندارد و کاربران نباید رازهای خود را با این چتبات هوش مصنوعی در میان بگذارند. کاربران «چتجیپیتی»(ChatGPT) بهتر است پیش از مراجعه به این چتبات هوش مصنوعی برای درمان یا برخوردای از سایر حمایتهای عاطفی، خوب فکر کنند.
به گزارش ایسنا، «سم آلتمن»(Sam Altman) مدیرعامل شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) معتقد است که صنعت هوش مصنوعی هنوز نتوانسته نحوه محافظت از حریم خصوصی کاربران را در گفتوگوهای حساستر پیدا کند زیرا وقتی پزشک شما یک هوش مصنوعی باشد، هیچ محرمانگی بین پزشک و بیمار وجود ندارد.
آلتمن این نظرات را در قسمت اخیر پادکست «تئو وان»(Theo Von) بیان کرد. آلتمن در پاسخ به سوالی درباره چگونگی عملکرد هوش مصنوعی با سیستم حقوقی امروزی گفت: یکی از مشکلات عدم وجود چارچوب قانونی یا سیاسی برای هوش مصنوعی این است که هیچ محرمانگی قانونی برای گفتوگوهای کاربران وجود ندارد.
آلتمن ادامه داد: مردم درباره شخصیترین مسائل زندگیشان با چتجیپیتی صحبت میکنند. مردم به ویژه جوانان از آن به عنوان درمانگر و مربی سبک زندگی استفاده میکنند و میپرسند: «چه کار باید بکنم؟». در حال حاضر اگر با یک درمانگر یا وکیل یا پزشک درباره این مشکلات صحبت کنید، از نظر قانونی امتیازی برای آن وجود دارد. محرمانگی پزشک-بیمار، محرمانگی قانونی یا هر چیز دیگری وجود دارد. ما هنوز این ویژگی را برای زمانی که با چتجیپیتی صحبت میکنید، پیدا نکردهایم.
وی افزود: این امر میتواند در صورت طرح دعوی حقوقی، نگرانیهایی را درباره حریم خصوصی کاربران به وجود بیاورد زیرا اوپنایآی در حال حاضر از نظر قانونی موظف است گفتوگوها را فاش کند. به نظرم این خیلی اشتباه است. به نظرم ما باید همان مفهوم حریم خصوصی را برای گفتوگو با هوش مصنوعی داشته باشیم که با یک درمانگر یا هر کس دیگری داریم. یک سال پیش، هیچ کس مجبور نبود حتی به این موضوع فکر کند.
اوپنایآی میداند که فقدان حریم خصوصی میتواند مانعی برای پذیرش گستردهتر کاربران باشد. علاوه بر تقاضای هوش مصنوعی برای دادههای آنلاین بسیار زیاد در طول دوره آموزشی، از این شرکت در برخی زمینههای قانونی خواسته شده است که دادههایی را از چتهای کاربران تولید کند. اوپنایآی در حال حاضر در حال مبارزه با حکم دادگاه است که آن را به ذخیره چتهای صدها میلیون کاربر چتجیپیتی در سطح جهان به استثنای چتهای مشتریان نسخه «ChatGPT Enterprise» ملزم میکند.
اوپنایآی در بیانیه منتشرشده در وبسایت خود اعلام کرد که به این حکم اعتراض میکند و آن را فراتر از حد مجاز مینامد. اگر دادگاه بتواند تصمیمات خود اوپنایآی را درباره حریم خصوصی دادهها لغو کند، این شرکت در معرض درخواستهای بیشتر برای کشف قانونی یا اهداف اجرای قانون قرار خواهد گرفت.
شرکتهای فناوری امروزه به طور منظم برای انتشار دادههای کاربران احضار میشوند تا به پیگردهای کیفری کمک کنند اما در سالهای اخیر، نگرانیهای بیشتری درباره دادههای دیجیتال وجود داشته زیرا قوانین، محدود کردن دسترسی را به آزادیهای از پیش تعیینشده آغاز کردهاند.