یکهتازی لبوبو؛ خلاهایی که پای غریبهها را باز کرد

«برای این که صنعت اسباببازی وطنی بتواند با تولیدکنندگان برندهای هالیوودی رقابت کند، باید سیاستگذاران اهمیت و جایگاه این صنعت را در میان محصولات فرهنگی درک کنند تا تغییر نگاه کلان به این مقوله، برنامهریزی صحیح و برندینگ علمی را بهدنبال داشته باشد و در رقابت با صنعت تولید اسباببازیهای خارجی مسیری روبهجلو را طی کنیم.»
از اواسط دهه هشتاد شمسی که کانون پرورش فکری تصمیم گرفت تا دارا و سارای دوقلو را بهعنوان عروسکهای ملی تولید و به بازار عرضه کند تا امروز صدها عروسک خارجی وارد بازار ایران شدهاند و خوب فروختهاند و جای خود را به عروسک بعدی که از دنیای والت دیزینی و… آمده دادهاند، اما هنوز خبری از عروسک وطنی نیست
به گزارش همشهری، نمونهها زیاد است، از باربی که معروفترین آنهاست و هنوز روی بورس است تا تدی و السا و پوکمون گرفته تا عروسک مومو و پیکاچو و باب اسفنجی که همگی در بازار اسباببازی ایران معرفی شدند و خوب فروختند و جای خود را بهبعدی دادند. حالا اما نوبت «لبوبو» است که با آنچهره زشت و دندانهای تیزش بازار اسباببازی را تسخیر کرده و با اینکه ارزانترین مدل آن، ۸۵۰ تومن دارد و تا ۱۰ میلیون هم موجود است، بازارش خوب گرفته و میفروشد.
نوبت لبوبو رسید
لبوبو با ۹ دندان تیز روی لبهای کوتاه و لبخند ترسناک و وهم آلودش توانسته روی دست باربیهای همهفنحریف بلند شود و در سبد اسباببازیهای کودکان ایرانی جایی قرص و محکم پیدا کند. این محبوبیت لبوبوی موذی محدود به دنیای کودکان نیست و بسیاری از بزرگسالان هم درگیر آن شدهاند، ، اما نکته ظریف ماجرا اینجا است که از سال ۲۰۱۶ که کاسینگ لانگ، هنرمند هنگ کنگی- بلژیکی لبوبو را در مجموعه داستانی The Monsters خلق کرد، تا چند ماه پیش این عروسک بازیگوش در کنار دیگر شخصیتهای این مجموعه خاموش و گمنام روزگار سر میکرد و از سال گذشته یکباره و پرسروصدا برای پایان دادن به دوران محبوبیت باربیهای طناز به میدان آمد.
لیسالبوبو ترند شد
لبوبو همانطور که حالا با تعریف و تمجیدها و ابراز احساسات طرفدارانش در فضای مجازی هر روز محبوبتر میشود، شهرت اولیه خود را هم از همین فضا وام گرفته و اواسط سال گذشته و بعد از هفته مد کپنهاک دانمارک که «لیسا» یکی از خوانندگان گروه کرهای «بلک پینک»، عشق و علاقه خود به این عروسک را در پخش زنده اینستاگرام و تیک تاک نشان داد، اولین قدم برای ترند شدن این عروسک در فضای مجازی برداشته شد. لیسا برای محکم کوبیده شدن این میخ چند لحظه بعد یک عکس دیگر از هم گروهیاش «رزی» و لبوبو در اینستاگرام منتشر کرد تا در مدت کوتاهی «لیسا لبوبو» به یک ترند در فضای مجازی و یک کالای نایاب در فروشگاهها و سایتهای فروش اسباببازی تبدیل شود.
لبوبوی ایرانی نداریم
این تبلیغات درباره لبوبو و سایر عروسکها نشان میدهد که میشود با کمپینهای تبلیغاتی میشود ببعی قهرمان، بچه زرنگ، پسر دلفینی یا فیلشاه دستوپا چلفتی هم با اینروشها معرفی کرد که با هنرمندی انیمیشنسازان ایرانی خلق شدهاند میتوانند در سبد اسباببازیهای کودکان ایرانی، جایگزین گربههای گارفیلد چشم درشت و سالیوانهای خوش خنده و حتی باربیهای طناز و لبوبوی موذی شوند. نمونه شاسخیت عروس محبوب پرستو در سریال تلویزیونی چارخونه هم نقطه تایید این نگاه میتواند باشد.
خلاهایی که پای غریبهها را باز کرد
علیرضا لولاگر دبیر سابق انجمن تولیدکنندگان اسباببازی ایران که عقب ماندن تولیدات ایرانی از محصولات خارجی را از اثرات نبودن یک نگاه کلان و جامع به صنعت تولید اسباببازی میداند. لولاگر میگوید: «برای این که صنعت اسباببازی وطنی بتواند با تولیدکنندگان برندهای هالیوودی رقابت کند، باید سیاستگذاران اهمیت و جایگاه این صنعت را در میان محصولات فرهنگی درک کنند تا تغییر نگاه کلان به این مقوله، برنامهریزی صحیح و برندینگ علمی را بهدنبال داشته باشد و در رقابت با صنعت تولید اسباببازیهای خارجی مسیری روبهجلو را طی کنیم.»