توانمند سازی کودکان و نوجوانان با مشارکت دولت

مسئولان سازمان بهزیستی اقدام به جلب مشارکت بخشهای صنعتی و اقتصادی برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان کردهاند.
توانمندسازی به معنای قدم گذاشتن در راه استقلال در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است. گروههای مختلف اجتماعی به خصوص کودکان و نوجوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی، باید در مسیر توانمندسازی فعالیت داشته باشند و به اصطلاح بتوانند بعد از خارج شدن از مراکز گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند. این افراد که سالها در مراکز سازمان زندگی میکنند، بارسیدن به سن 18 سالگی از مراکز خارج میشوند، اگر فن و حرفهای بلد نباشند ممکن است برای تأمین معاش خود وارد چرخههای ناسالم اقتصادی شوند.
به گزارش روزنامه ایران، برای همین مسئولان سازمان بهزیستی اقدام به جلب مشارکت بخشهای صنعتی و اقتصادی برای توانمندسازی این افراد کردهاند. سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور در آیین امضای تفاهمنامه توانمندسازی نوجوانان و جوانان تحت حمایت بهزیستی کشور با تأکید بر مهارتآموزی در چرخه توانمندسازی میگوید:«در مرکز توانمندسازی و اشتغال سازمان، آموزش مهارت به فرزندان بهزیستی انجام میشود و تلاش میکنیم این آموزشها به فرصتهای واقعی اشتغال پیوند داده شود تا این عزیزان از وابستگی به یارانه و مستمری دولتی بینیاز شوند.»
او با اشاره به پیامدهای جنگ اخیر میگوید: «در جریان جنگ 12 روزه، 82 هزار نفر از افرادی که پشت نوبت دریافت خدمات سازمان بودند به جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری مستمریبگیر سازمان افزوده شدهاند، بنابراین، برای کاهش بار حمایتی، باید بیش از پیش به توانمندسازی روی بیاوریم.»
حسینی درباره الگوی همکاری با بخش غیردولتی به طراحی زیستبوم جامع مشارکت بر پایه حضور مردم، تشکلهای غیردولتی، سازمان داوطلبان و مسئولیت اجتماعی شرکتها اشاره میکند: «امروز یک شرکت خودروسازی با رویکرد مسئولیت اجتماعی به ما پیوسته و قرار است تفاهمنامهای میان بهزیستی و این شرکت امضا شود. این تفاهمنامه دارای دو محور اصلی است: اول، آموزشهای کوتاهمدت برای گروه سنی 16 تا 25 سال؛ دوم، استفاده از ظرفیت هنرستانهای وابسته به این شرکت برای جذب و آموزش دانشآموزان.
این همکاری میتواند میان آموزش مهارت و اشتغال واقعی پیوند ایجاد کند». حسینی با بیان اینکه سال گذشته 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرضالحسنه اشتغال اختصاص داده شده و بسیار مطلوب است که این تسهیلات در مسیر مشاغل مرتبط با این شرکت خودروسازی هزینه شود، میگوید: «آمادگی داریم بهترین فضاها را در تهران و سایر نقاط کشور برای ایجاد نمایندگیهای خدماتی در اختیار این شرکت خودروسازی با دو هدف بهکارگیری جامعه هدف سازمان و ارائه خدمات به گروههای خاص قرار بدهیم. مناسبسازی خودروهای ویژه جامعه هدف و تأمین آمبولانس برای اورژانس اجتماعی نیز از دیگر زمینههای همکاری است. بر اساس برنامه هفتم توسعه، امکان بهرهگیری از منابع مسئولیت اجتماعی برای تحقق این اهداف وجود دارد.»