بوگاتی توریبون؛ هیولایی به ارزش ۶۰ کیلوگرم طلا

با پولی که برای خرید بوگاتی توربیون باید پرداخت، در ایران میتوان ۶۱ کیلوگرم طلا خریداری کرد
فرارو- بوگاتی توربیون با قیمت پایه تقریبا 4 میلیون دلار قرار است تا سال 2026 روانه بازار شود؛ اما انگار خرید یک بوگاتی ۴ میلیون دلاری به حد کافی خاص و منحصر بهفرد نیست. چرا که خریداران بالقوه این خودرو یادگاری ارزشمندی دریافت میکنند که قیمت آن از متوسط قیمت یک خودرو معمولی بیشتر خواهد بود: ماکت موتور V16 با نسبت ابعاد ۱ به ۶.
به گزارش فرارو؛ آوازه انقلاب تکنولوژیک بوگاتی توربیون از سال 2024، کلکسیونرها را در عطش عرضه این محصول خاص قرار داده است. با این حال، خبری از عرضه تا سال 2026 نیست.
چرا بوگاتی توربیون 4 میلیون دلار است؟
اگر همین امروز پای بوگاتی توربیون به ایران باز شود و هیچ هزینه گمرکی به آن تعلق نگیرد، تقریبا 360 میلیارد تومان قیمت میخورد. مبلغی که با آن میتوان بیش از 60 کیلوگرم طلا 18 عیار از بازار طلای تهران خرید.
بوگاتی 4 میلیون دلاری با یک آپشن از آینده عرضه خواهد شد. خودرویی که بلنگو ندارد اما خودش بلندگو است! در واقع بوگاتی برای این نسخه با خداحافظی از سیستم صدای سنتی از عناصر پیزوالکتریک بهره بره که موجب لرزش بدنه فیبر کربن خودرو میشود.
بوگاتی توربیون با حذف آهنربای بلندگوی سنتی در واقع از وزن خودرو کاسته است. در نتیجه، بلندگوهای پیزوالکتریک از نوعی کریستال مانند کوارتز استفاده میکنند که در مواجه با جریان برق به لرزه میافتد. همین لرزه موجب تولید صدا میشود. همان تکنولوژی که با بلندگوهای کوچک در ساعتهای دیجیتال قرار دارد. حالا این تکنولوژی در ابعاد بسیار گستردهتر در بدنه خودرو جای گرفته است. حتی بلندگوهای بزرگتری هم در سقف خودرو نصب شده که نتیجهاش میشود کیفیت صدای خیرهکننده بدون استفاده از بلندگوی سنتی.
بوگاتی که طی رسمی دیرینه برای نامگذاری محصولات خود از نام رانندگان مسابقه معروف این برند استفاده میکرد، این مرتبه شیوه نوینی را در پیش گرفته است. شرکت بوگاتی که حالا پیشرانه W16 را پس از دو دهه از دستورکار خود خارج کرده، سیستم جدید نامگذاری محصولات خود را اعلام کرده. توربیون از یک قطعه اختراع شده توسط ساعتساز سوئیسی گرفته شده که با خنثیسازی اثر گرانش، موجب افزایش دقت ساعت میشود.
ویژگیهای منحصربهفرد بوگاتی توربیون
بوگاتی توربیون شگفتانگیزترین عضو خانواده هایپرکارهاست. این خودرو با شاسی یکپارچه جدید و سیستم تعلیق متفاوت نسبت به شیرون، از پیشرانهی هیبریدی V-16 استفاده میکند که مجموعاً ۱۸۰۰ اسببخار قدرت ارائه میدهد (دو موتور برقی ۸۰۰ اسببخاری در محور جلو و یک موتور سوم در عقب). موتور بنزینی ۸.۳ لیتری آن نیز از نوع تنفس طبیعی است که بدون توربوشارژ، هزار اسببخار تولید میکند.
علاوه بر این، توربیون به یک سامانه هیبریدی ۸۰۰ ولتی با باتری ۲۵ کیلوواتساعتی مجهز شده که در کنار نسل جدید موتورهای الکتریکی و سیستم خنککاری پیشرفته، بازده و امنیت باتری را تضمین میکند. علیرغم این قدرت و فناوری، وزن کل مجموعه قوای محرکه عقب فقط ۴۳۰ کیلوگرم است.