ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۴۴۹۹

۱۰۰ سالگی رولزرویس فانتوم؛ شبح افسانه‌ای

100 سالگی رولزرویس فانتوم؛ شبح افسانه‌ای

رولزرویس فانتوم صدسالگی خود را جشن می‌گیرد؛ از نسل اول تا آخرین مدل، افسانه‌ای‌ترین خودروی لوکس جهان در یک نمایشگاه تاریخی گرد هم آمده‌اند.

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- رولزرویس فانتوم، افسانه‌ای‌ترین خودروی لوکس جهان، صدسالگی خود را جشن می‌گیرد و به این مناسبت نمونه‌هایی برجسته از هر نسل این مدل را در نمایشگاه Pebble Beach Concours d’Elegance به نمایش خواهد گذاشت.

به گزارش فرارو به نقل از caranddriver، فانتوم از سال ۱۹۲۵ تاکنون نماد شکوه و اصالت رولزرویس بوده و با طولانی‌ترین تاریخچه در میان خودروهای لوکس جایگاه خود را تثبیت کرده است.

اگرچه تولید فانتوم همیشه پیوسته نبوده، اما در دنیایی که خودروها به سرعت از رده خارج می‌شوند، دوام یک‌صدساله این خودرو واقعا شگفت انگیز است؛ خصوصا که بسیاری از فانتوم‌هایی که تاکنون تولیدشده اند، هنوز در حال استفاده هستند.

کریس براونریج، مدیرعامل رولزرویس می گوید: «ماموریت فانتوم تبدیل شدن به باعظمت‌ترین، خواستنی‌ترین و در عین حال راحت‌ترین خودروی جهان است.» در طول یک قرن، فانتوم همواره خود را به‌روز کرده است. هر نسل جدید با الهام از سبک و فناوری زمان خود، تکامل یافته است. رولزرویس در هفته خودرو مونتری امسال، یک نمونه برجسته از هر نسل را به نمایش می‌گذارد. شش فانتوم کلاسیک واجد شرایط نیز در کلاس ویژه «۱۰۰ سال فانتوم» در نمایشگاه Pebble Beach Concours d’Elegance با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در ادامه  نسل‌های مختلف فانتوم را مرور خواهیم کرد:

فانتوم I (۱۹۲۵–۱۹۳۱)

رولزرویس

پیش از معرفی رسمی نام فانتوم، چند خودروی خاص با این نام عرضه شده بودند، اما اولین مدل رسمی با نام «New Phantom» در سال ۱۹۲۵ رونمایی شد. این مدل توسط Claude Johnson  نام‌گذاری شد. فانتوم I با شاسی کوتاه یا بلند عرضه می‌شد؛ شاسی کوتاه برای سدان‌ها و لیموزین‌های راننده‌دار و شاسی بلند برای کوپه‌ها و کانورتیبل‌های اسپرت مناسب بود. این خودرو مجهز به موتور ۶ سیلندر ۷.۷ لیتری و گیربکس چهار سرعته غیرهمگام بود و سیستم تعلیق آن شامل فنرهای نیمه‌بیضوی در جلو و فنرهای کنتلیور در عقب بود.

برای پاسخ به نیاز بازار آمریکا، کارخانه‌ای در Springfield، ماساچوست ساخته شد که بیش از یک‌سوم تولید فانتوم I در آن انجام می شد. نمونه معرفی شده یکی از ۲۱ دستگاه Ascot Phaeton تولید شده در این کارخانه است و با بدنه سفارشی Murphy Coachworks، آلومینیوم صیقل‌خورده، رینگ‌های ۲۱ اینچی و شیشه‌های برقی عرضه شده است.

فانتوم II (۱۹۲۹–۱۹۳۵)

رولزرویس

در دوران رکود بزرگ، رولزرویس با بهبود شاسی و سیستم تعلیق، کیفیت سواری و هندلینگ فانتوم II را ارتقا داد تا با خودروهای لوکس آمریکایی رقابت کند. موتور ۶ سیلندر ۷.۷ لیتری با سرسیلندر جدید، قدرت ۱۲۰ اسب‌بخار را ارائه می داد و گیربکس چهار سرعته دستی نیز بهبود یافته بود. همچنین، مدل اسپرت Phantom Continental با فاصله محوری کوتاه‌تر و طراحی سبک‌تر و آئرودینامیک‌تر عرضه شد؛ این اولین رولزی بود که عملکرد را بر راحتی مطلق ترجیح می داد.

فانتوم III (۱۹۳۶–۱۹۳۹)

رولزرویس

در دهه ۱۹۳۰، رقابت در تولید خودروهای لوکس آمریکایی شدیدتر شد. در این زمان رولزرویس با بهره‌گیری از تجربیات خود در ساخت موتور هواپیما، فانتوم III را عرضه کرد. این خودرو به موتور V-12 هفت‌ونیم لیتری با قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار، سیستم تعلیق جلو مستقل و فرمان بهبود یافته مجهز شده بود و می توانست با سرعت ۱۰۰ مایل بر ساعت حرکت کند. متأسفانه هنری رویس پیش از عرضه این خودرو درگذشت، اما نقش مهمی در طراحی آن داشت.

فانتوم IV (۱۹۵۰–۱۹۵۶)

رولزرویس

پس از توقف تولید خودرو در دوران جنگ جهانی دوم، رولزرویس فانتومIV برای سلطنت و روسای دولت طراحی کرد. تنها ۱۸ دستگاه از این مدل ساخته شد و اغلب به شخصیت‌های برجسته‌ای مانند فرانکو، شاه ایران، امیر کویت، ملکه الیزابت دوم و پرنسس مارگارت فروخته شد. موتورهای ۸ سیلندر ۵.۷ و ۶.۵ لیتری این خودروها، امکان حرکت طولانی با سرعت پایین را فراهم می‌کرد و برای رژه‌ها و مراسم رسمی ایده‌آل بود. نمونه‌ای از این مدل برای ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ، با رنگ دوگانه قرمز و مشکی و بدنه سفارشی Hooper ساخته شده بود. این خودرو به مدت ۴۳ سال در خدمت سلطنت بود و در دو مراسم عروسی سلطنتی نیز حضور داشت.

فانتوم V (۱۹۵۹–۱۹۶۸)

رولزرویس

فانتوم V همچنان در خدمت خانواده‌های سلطنتی، به ویژه در بریتانیا و مستعمراتش بود، اما رولزرویس در دهه ۱۹۶۰ نیز سفارش‌های ویژه‌ای از سلبریتی‌ها، به‌ویژه ستارگان موسیقی، پذیرفت. این مدل به موتور V-8 ۶.۳ لیتری و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ساختGM مجهز شده بود. از جمله خریداران مشهور می‌توان به جان لنون اشاره کرد که یکی از فانتوم‌ها را در ۱۹۶۴ با رنگی شبیه واگن رومانیایی و تجهیزات ویژه‌ای مانند گرامافون، تلفن خودرو، کاست پلیر و بلندگوهای خارجی سفارش داد و نمونه‌ای دیگر را در ۱۹۶۸ خرید تا با «آلبوم سفید» بیتلز همخوانی داشته باشد.

فانتوم VI (۱۹۶۸–۱۹۹۰)

رولزرویس

فانتوم VI آخرین نسلی بود که به شکل شاسی خام عرضه شد و می‌توانست بدنه‌ای سفارشی از سازندگان مستقل داشته باشد. طی ۲۲ سال تولید، تنها ۳۷۴ دستگاه از این مدل ساخته شد و در دهه ۱۹۸۰ فقط شش دستگاه تولید شد. این خودروها عمدتا  لیموزین یا لاندولت‌های باشکوه و کلاسیک بودند. فانتوم VI اولین نسلی بود که از موتور V-8 ۶.۷۵ لیتری معروف رولزرویس بهره می‌برد و دارای سیستم‌های تهویه و گرمایش به‌روز، تعلیق بادی و ترمزهای هیدرولیک دو سیلندر با فشار بالا بود. این ویژگی‌ها، سواری راحت و ایمنی بالا را برای خودروهای لوکس تضمین می‌کرد.

فانتوم VII (۲۰۰۳–۲۰۱۷)

رولزرویس

پس از یک وقفه ده‌ساله به دلیل بحران مالی، جدایی از بنتلی و مالکیت جدید توسط BMW، رولزرویس از فانتوم VII با طراحی کاملا جدید رونمایی کرد. طراح تنها مواردی مانند چرخ‌های بزرگ، جلوپنجره عمودی  و نشان معروف Spirit of Ecstasy را مدنظر قرار داده بود. این مدل با موتور V-12 ۶.۷۵ لیتری تویین توربو و تعلیق بادی تطبیقی، سواری راحت و قدرتمندی شبیه به یک SUV کامل ارائه می‌کرد. در طول زمان، نسخه‌های چهاردر با فاصله محوری طولانی، کانورتیبل (Drophead Coupé) و نهایتا Fixed Head Coupé به مجموعه اضافه شدند. نسخه Fixed Head اولین مدل با سقف Starlight Headliner بود و تنها ۵۵۰ دستگاه فانتوم کوپه بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ تولید شد.

فانتوم VIII (۲۰۱۷ تا کنون)

رولزرویس

فانتوم VIII با طراحی تکاملی معرفی شد و همچنان شکوه و ظرافت همیشگی رولزرویس را حفظ می‌کند. کابین این خودرو به امکانات پیشرفته‌ای مانند ماساژور برقی پا، ستون‌های C گرم‌شونده و گالری هنری روی داشبورد مجهز شده است. فانتوم VIII امکان سفارش بدنه های اختصاصی را فراهم کرده است. این خودرو قیمت نجومی دارد.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات