راهنمای کامل بنزین سوپر وارداتی؛ پیشبینی قیمت و مشتریان احتمالی

بنزین سوپر وارداتی احتمالا با قیمتی بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان عرضه میشود. در این صورت کدام خودروها میتوانند از آن استفاده کنند؟
فرارو- ورود بنزین سوپر وارداتی به بازار سوخت ایران، خبری مهم برای دارندگان خودروهای مدرن و پیشرفته است اما بابت احتمال افزایش قیمت بنزین حساسیت مردم عادی را هم جلب میکند.
به گزارش فرارو؛ بنزین سوپر وارداتی با کیفیت بالاتر، نویدبخش عملکرد بهتر و سلامت طولانیمدتتر برای پیشرانههای حساس است اما با توجه به زمزمههای قیمت بالای آن، سوالات زیادی برای مصرفکنندگان ایجاد شده است. بررسیها نشان میدهد حتی اگر واردات بهطور گسترده انجام گیرد، سهم این نوع سوخت از کل بازار بنزین ایران کمتر از ۵ درصد خواهد بود با این حال عدهای از خودشان میپرسند این بنزین دقیقا چیست و قیمت نهایی آن چقدر خواهد بود؟ چه کسانی باید از آن استفاده کنند و آیا برای خودروهای توربوشارژ داخلی مانند دنا پلاس و شاهین نیز ضروری است؟
بنزین سوپر وارداتی چیست؛ تفاوت با بنزین معمولی و سوپر داخلی
تفاوت اصلی انواع بنزین در «عدد اکتان» آنها نهفته است. عدد اکتان مقیاسی برای سنجش مقاومت سوخت در برابر احتراق خودبهخودی یا ناک (Knock) زدن موتور است. هرچه عدد اکتان بالاتر باشد، بنزین در مقابل فشار و دمای بالاتر درون سیلندر مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد و احتراقی کنترلشده و بهینه را رقم میزند.
عدد اکتان؛ کلید عملکرد بهینه موتور
موتورهای مدرن، بهویژه پیشرانههای مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت(GDI) ، دارای نسبت تراکم بالایی هستند. یعنی مخلوط هوا و سوخت را قبل از جرقهزنی شمع، بسیار بیشتر فشرده میکنند تا قدرت و راندمان بیشتری تولید کنند.
فشار بالا، بنزین با اکتان پایین را مستعد احتراق زودرس و ناک میکند. پدیده ناک، ضربات مخربی به پیستون و دیواره سیلندر وارد کرده و در بلندمدت میتواند منجر به آسیبهای جدی و پرهزینه به موتور شود.
بنزین معمولی داخلی دارای عدد اکتان حدود ۸۷ است و بنزین سوپر داخلی با عدد اکتان حدود ۹۵ عرضه میشود. انتظار میرود بنزین سوپر وارداتی، دارای عدد اکتان ۹۸ یا بالاتر (مانند بنزینهای رایج در اروپا) باشد.
افزودنیهای پاککننده و استانداردهای زیستمحیطی
بنزین وارداتی با کیفیت علاوه بر عدد اکتان، معمولاً از استانداردهای آلایندگی سختگیرانهتری مانند یورو ۵ یا یورو ۶ پیروی میکنند.
این بنزین حاوی افزودنیهای پیشرفته استکه وظیفه پاکسازی سیستم سوخترسانی، از بین بردن رسوبات کربنی از روی سوپاپها و انژکتورها را بر عهده دارد. نتیجه استفاده از این سوخت، احتراق پاکتر، کاهش آلایندگی و حفظ سلامت قطعات حساس موتور در درازمدت است.
قیمت بنزین سوپر وارداتی در جایگاههای سوخت
این سوال، مهمترین دغدغه مصرفکنندگان است. با فرض اینکه قیمت تمامشده هر لیتر بنزین وارداتی برای شرکت واردکننده بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان باشد، قیمت نهایی برای مصرفکننده به مراتب بالاتر خواهد بود. برای محاسبه قیمت نهایی باید بعضی هزینههای جانبی را به قیمت خرید اولیه اضافه کرد.
هزینههای حمل و نقل بینالمللی و بیمه شامل انتقال سوخت از مبدأ تا بنادر ایران میشود. سپس هزینههای گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده وسط میآید.
انتقال از گمرک به مخازن اصلی و سپس توزیع به جایگاههای سوخت منتخب، هزینههای انبارداری و حمل داخلی را روی دست واردکننده میگذارد و در نهایت مشتریان باید سود شرکت واردکننده و سود جایگاهدار را بپردازند که اسمش را میگذارند حاشیه سود منطقی برای بخش خصوصی فعال در این زمینه.
با در نظر گرفتن این موارد، میتوان برآورد کرد قیمت بنزین سوپر وارداتی برای مصرفکننده در بازه ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان بهازای هر لیتر قرار بگیرد. بدون هیچ شک و تردیدی با یک کالای لوکس در سبد سوخت کشور روبرو هستیم که تنها قشر خاصی میتوانند خریدارش باشند.
بیشتر بدانید | در حال حاضر، قیمت بنزین یارانهای در ایران ۱۵۰۰ تومان و قیمت آزاد ۳۰۰۰ تومان است. حتی بنزین سوپر داخلی هم در محدوده ۳۵۰۰ تومان عرضه میشود. در نتیجه، بنزین وارداتی حدود ۲۰ برابر گرانتر از بنزین داخلی خواهد بود
چه خودروهایی باید از بنزین سوپر وارداتی استفاده کنند؟
مشتریان اصلی بنزین سوپر وارداتی به سه دسته اصلی تقسیم میشوند و مالکان خودروهای وارداتی مدرن با موتور توربوشارژ و GDIدر صدر فهرست قرار میگیرند.
این دسته، خودروهای اروپایی مانند محصولات بنز، بیامو، پورشه، آئودی، ماشینها ژاپنی و کرهای مدرن مانند مدلهای ردهبالای لکسوس، تویوتا، هیوندای و کیا سوار میشوند که به پیشرانههای توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت مجهز هستند.
جهت دستیابی به حداکثر راندمان و جلوگیری از آسیب دیدن موتور، وجود بنزین با اکتان ۹۸ یا بالاتر برای این خودروها از نان شب واجبتر است و دفترچه راهنما نیز صراحتاً روی استفاده از بنزین با اکتان بالا تاکید کرده است.
استفاده از بنزین با اکتان پایینتر در این خودروها، سنسور ناک را فعال کرده و باعث میشود کامپیوتر خودرو برای جلوگیری از آسیب، زمانبندی جرقه را به هم میریزد. در نتیجه شاهد کاهش شدید توان و افزایش مصرف سوخت خواهیم بود.
خودروهای اسپرت که با هدف ارائه حداکثر عملکرد و تواناییهای دینامیکی طراحی شدهاند، صرفنظر از سال تولید، به سوخت باکیفیت نیاز دارند. پیشرانه این خودروها تحت فشار و استرس بالایی کار میکنند و احتراق دقیق و بهینه برای آنها حیاتی است. مالکان این خودروها هم مشتری این بنزین خواهند بود.
خودروهای کلاسیک ارزشمند را هم میتوان در صف بنزین گرانقیمت دید. موتور این خودروها به پیچیدگی پیشرانههای امروزی نیست اما سلامت و اصالت قطعات آنها اهمیت فوقالعادهای دارد و بنزین با کیفیت و فاقد ناخالصی، با افزودنیهای پاککننده، میتواند مانع تشکیل رسوب در این موتورهای ارزشمند شود.
برخی خودروهای مونتاژ داخل مانند KMC J7، لاماری ایما، فیدلیتی، دیگنیتی و ریسپکت پرایم دارای موتور توربوشارژ هستند. این خودروها نیز در صورت استفاده از بنزین معمولی، در بلندمدت دچار افت راندمان و مشکلات فنی میشوند.
بنزین سوپر وارداتی برای دنا پلاس و شاهین مناسب است؟
آیا خودروهایی مثل دنا یا شاهین نیز باید از این بنزین گرانقیمت استفاده کنند؟ در پاسخ میتوان خیلی کوتاه و صریح گفت خیر!
موتور توربوشارژ به کار رفته در خودروهای دنا پلاس و شاهین سری M15، توسط ایران خودرو و سایپا برای کارکرد بهینه با شرایط و سوخت موجود در کشور طراحی و کالیبره شدهاند و کامپیوتر این خودروها نسبت به بنزین با عدد اکتان ۹۵ (همان بنزین سوپر داخلی) غریبه نیست. پس استفاده از بنزین سوپر معمولی نیازهای فنی موتور آنها را به طور کامل برآورده میکند.
استفاده از بنزین سوپر وارداتی با اکتان ۹۸ ممکن است، برای دنا پلاس و شاهین مزایای جزئی و نامحسوسی مانند احتراق کاملتر و کاهش جزئی در تشکیل رسوبات کربنی در بلندمدت داشته باشد اما این بهبود عملکرد به قدری ناچیز است که به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.
اگر مالک یک خودروی با موتور تنفس طبیعی، بهخصوص پژو، سمند، پراید، تیبا یا کوییک هستید اصلا نباید سمت بنزین سوپر وارداتی بروید.