بهترین فیلمهای موج نو فرانسه

سینمای موج نو فرانسه، یکی از انقلابهای مهم در تاریخ سینمای جهان بود که تاثیر بسیار زیادی بر آن گذاشت. فیلمهای این جریان از نظر فرم سینمایی، با دیگر تولیدات زمانه تفاوتهای بنیادین داشتند.
فرارو- سرمنشا موج نو سینمای فرانسه به منتقدان مجلهای به نام کایه دو سینما میرسد. این نشریه در سال 1951 به دست آندره بازن و تعدادی دیگر از منتقدین فرانسوی مانند فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار که از فیلمسازان اصلی موج نو سینمای فرانسه هستند، تاسیس شد. علاوه بر این از فریدون راهنما، نویسنده و سیاستمدار ایرانی هم به عنوان یکی از بنیانگذاران این جنبش یاد میشود.
به گزارش فرارو، مجله کایه دو سینما همچنان به عنوان یکی از معتبرترین مجلههای سینمایی فرانسه شناخته میشود. در زمان تاسیس این مجله، تعدادی از فیلمسازان و منتقدان جوان سینمای فرانسه، گرد هم آمدند و نظراتشان در مورد سینما را منتشر کردند. علاوه بر این، فیلمسازانی مانند فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار و چند تن دیگر، دست به تولید آثاری زدند که با بینش کایه دو سینما در مورد سینما همخوان بود.
از مهمترین نظرات فیلمسازان موج نو فرانسه، میتوان به نظریه مولف اشاره کرد. طبق این نظریه، کارگردان به تنهایی مولف یک اثر سینمایی حساب میشود و برای داشتن این هویت، نیازی به حضور فیلمنامهنویس و... نیست. با توجه به این مسئله، فیلمسازان موج نو فرانسه بیشتر از پیش از فیلمنامههای دارای داستان فاصله گرفتند و تنها به شرح اتفاقات و برشهایی از زندگی پرداختند. علاوه بر این این فیلمسازان از تدوین معمول سینما نیز رو برگرداندند و رو به شیوه جدیدی از تدوین یا تکیه بر جامپکاتهای سریع و غیرروایی آوردند.
فیلم ازنفسافتاده از ژان لوک گدار
ازنفسافتاده، معروفترین و مهمترین فیلم ژان لوک گدار است. این فیلم یکی از تثبیتکنندگان اصلی سینمای موج نو فرانسه به حساب میآید. این گفته گدار که «من فیلم نمیسازم، مقاله مینویسم» میتواند تا حد زیادی سبک فیلمسازی او را توضیح بدهد.
داستان فیلم در مورد یک جوان فرانسوی به نام میشل است. میشل پس از سرقت یک ماشین و کشتن پلیس، تحت تعقیب قرار میگیرد. او نزد نامزد آمریکاییاش، پاتریشیا، میرود و در تلاش است هم رابطهاش را با او از سر بگیرد و هم پولی برای فرار به ایتالیا پیدا کند.
فیلم چهارصد ضربه از فرانسوا تروفو
چهارصد ضربه، یکی دیگر از مهمترین آثار جنبش موج نو سینمای فرانسه است. تروفو با این فیلم، موج نو را گسترش داد.
آنتوان، پسر ۱۴ سالهای است که در خانه و مدرسه با مشکلات زیادی روبهروست. برای فرار از تنبیه، همراه دوستش «رنه» مدرسه را ترک میکند و در خیابانهای پاریس پرسه میزند. او بهطور اتفاقی مادرش را در کنار معشوقش میبیند و تصمیم میگیرد دیگر نزد او بازنگردد. روز بعد به معلمش میگوید مادرش مرده، اما دروغش آشکار میشود. پس از آشتی موقت با مادر، برای جبران خطاهایش در انشا پایان کتابی از بالزاک را رونویسی میکند، ولی این کار باعث اخراجش از مدرسه میشود. آنتوان دوباره از خانه میگریزد و سرانجام به مرکز اصلاح نوجوانان فرستاده میشود، اما از آنجا نیز میگریزد. فیلم با تصویری از او که به سوی دریا میدود به پایان میرسد.
فیلم چترهای شربورگ از ژاک دمی
از دیگر آثار مهم سینمای موج نو فرانسه باید به فیلم چترهای شربورگ اشاره کرد؛ همچنین کارگردان این اثر، ژاک دمی را نیز باید از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما و موج نو فرانسه دانست.
فیلم چترهای شربورگ در سه بخش روایت میشود: جدایی، غیاب و بازگشت. در بخش نخست، داستان بر رابطهی عاشقانهی ژنویِو و گای و اوج دلبستگی آنها متمرکز است. بخش دوم به زندگی و دگرگونیهای ژنویِو در دوران دوری از گای میپردازد. سرانجام، در بخش پایانی، گای را میبینیم که میکوشد پس از جدایی از ژنویِو مسیر تازهای برای زندگی خود بسازد.
فیلم کلکسیونر از اریک رومر
کلکسیونر سومین فیلم از مجموعه «شش حکایت اخلاقی» از رومر به حساب میرود. رومر این فیلم را در سال 1967 ساخت. این فیلم نیز در گسترش موج نو فرانسه تاثیر بسزایی داشت.
این فیلم داستان مردی به نام «آدریان» است که پس از اختلاف با نامزدش به ویلای دوست ثروتمندش میرود و در آنجا با زنی جالب آشنا میشود که افکار متفاوتی دارد و...
فیلم پسرعموها از کلود شابرول
شابرول نیز از دیگر فیلمسازان مهم موج نو به شمار میرود و معروفترین فیلم او نیز فیلم پسرعموها است.
این فیلم روایتگر داستان دو پسرعمو است که یکی بااستعداد و دیگری خوشگذران است، و زندگیشان پس از علاقهمندی مشترک به دختری به نام کلود پیش از آنکه با هم روبرو شوند، به هم گره میخورد.