کاهش فروش فست فودها در چین
آن طور که از گزارش عملکردها در سهماههی سوم ۲۰۱۲ پیداست، ماهعسل فستفودهای زنجیرهای در چین به پایان رسیده است.
اوضاع برای بزرگترین فستفود زنجیرهای جهان از این هم بدتر بود. هفتهی گذشته مکدونالد بدترین میزان رشد فروش فصلی در طی ۹ سال گذشته را گزارش کرد که سبب شد تا ارزش سهامش با کاهش ۴ درصدی روبرو شود.
این شرکت در رابطهی با میزان فروش در چین گزارشی منتشر نکرده اما گفته که فروش رستورانهای با حداقل یک سال سابقه در جنوب شرق آسیا تنها با ۱.۴ درصد رشد همراه بوده است.
از نظر دان تامپسون، مدیرعامل مکدونالد، به سهماههی چهارم هم چندان نمیتوان دلخوش بود.
به نظر میرسد این ارقام ناامید کننده ناشی از کاهش رشد اقتصادی چین باشند. هفتهی گذشته مرکز ملی آمار اعلام کرد که میزان رشد اقتصادی چین در تازهترین سهماههی مالی، پایینترین نرخ از زمان اوایل سال ۲۰۰۹ محسوب میشود.
رکود تولید چین همچنان ادامه داشته و بازارهای سهام این کشور هم دچار افت شدهاند.
پائول زمسکی، مشاور سرمایهگذاری، در این زمینه میگوید: "آنگونه که مشاهده کردیم شرکتهایی که در ایالات متحده متمرکزند عملکرد قابل قبولی داشتهاند، در حالی که شرکتهایی دارای حوزهی فعالیت جهانیتری هستند با مشکلات بیشتری مواجه شدهاند."