چه کسی بمبافکن بی ۲ آمریکا را ساخت؟

پشت دیوارهای امنیتی کارخانهای مخفی در کالیفرنیا، نورثروپ گرومن B-۲ را ساخت؛ بمبافکنی که هنوز هم رقیبی در آسمان ندارد.
فرارو- بمبافکن B-2 Spirit، معروف به "روح"، یکی از پیشرفتهترین هواپیماهای نظامی جهان است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای عملیات استراتژیک پنهانکار طراحی شده.
به گزارش فرارو، این هواپیما با طراحی بال پرنده (flying wing) خود، قادر به نفوذ در دفاعهای هوایی پیشرفته بدون تشخیص رادار است. B-2 میتواند تا ۱۸ هزار کیلوگرم مهمات هستهای یا متعارف حمل کند و برد پروازی بیش از ۱۱ هزار کیلومتر با سوختگیری هوایی دارد. این پروژه بخشی از برنامههای محرمانه دوران جنگ سرد بود که هدف آن غلبه بر سیستمهای دفاع هوایی شوروی سابق بود.
تاریخچه طراحی B-2 به دهه ۱۹۷۰ بازمیگردد، زمانی که وزارت دفاع آمریکا (DARPA) تحقیقات بر روی فناوریهای پنهانکاری را آغاز کرد. الهام اصلی از طراحیهای پیشین شرکت نورثروپ، به ویژه بمبافکنهای YB-35 و YB-49 بود که توسط جک نورثروپ، بنیانگذار شرکت نورثروپ، در دهه ۱۹۴۰ توسعه یافته بودند. این هواپیماها با ساختار بدون بدنه و دم، رادار کراس-سکشن پایینی داشتند، اما به دلایل سیاسی لغو شدند. جک نورثروپ در سال ۱۹۸۱ درگذشت، اما ایده بال پرنده او پایه B-2 شد.
در سال ۱۹۷۹، برنامه بمبافکن فناوری پیشرفته (ATB) آغاز شد. شرکت نورثروپ (بعداً با ادغام در گرومن به نورثروپ گرومن تبدیل شد) به عنوان پیمانکار اصلی انتخاب گردید. هال مارکاریان، طراح ارمنی-آمریکایی و مدیر پروژه اولیه، در ژوئن ۱۹۷۹ اولین اسکچهای هواپیما را همراه با وسلی کرک کشید که شباهت زیادی به طراحی نهایی داشت.
این طرح از YB-49 الهام گرفته بود، اما با ساختار سبکتر، شش موتور (احتمالاً GE F404) و بدنه الماسیشکل برای خدمه و تسلیحات. کارشناسان پنهانکاری مانند ایر وآلند و جان کشن، و آیرودینامیست هانس گرلمن نیز در طراحی نقش داشتند. نورثروپ از تجربیات پروژه Tacit Blue (۱۹۷۹) برای تست سطوح منحنی، مواد کامپوزیت و پرواز با سیم استفاده کرد.
در اکتبر ۱۹۸۱، طراحی نورثروپ/بوئینگ بر طرح لاکهید/راکول غلبه کرد و پروژه B-2 نامگذاری شد. بوئینگ، هیوز (حالا ریتیون) و وات به عنوان زیرپیمانکاران اصلی درگیر بودند. نوسیر گوادیا، یکی از طراحان اصلی سیستم پیشران و کاهش امضای حرارتی، نقش کلیدی داشت، هرچند بعداً به جاسوسی متهم شد. توسعه با چالشهایی مانند تغییر مأموریت از ارتفاع بالا به پایین، تأخیرها و هزینههای بالا روبرو بود. اولین رونمایی عمومی در نوامبر ۱۹۸۸ در پالمدیل کالیفرنیا بود و اولین پرواز در ژوئیه ۱۹۸۹ انجام شد.
ساخت B-2 در کارخانهای بازسازیشده فورد در پیکو ریورا کالیفرنیا انجام شد، تحت امنیت شدید (کارکنان با تست دروغسنج و شرکتهای پوششی برای قطعات). نورثروپ گرومن ۲۱ فروند تولید کرد (شامل نمونههای آزمایشی)، با هزینه متوسط ۲٫۱۳ میلیارد دلار به ازای هر هواپیما (شامل توسعه و تولید).
اولین هواپیمای عملیاتی، "روح میسوری"، در دسامبر ۱۹۹۳ به پایگاه وایتمن تحویل شد و قابلیت عملیاتی اولیه در ژانویه ۱۹۹۷ حاصل گردید. تولید تا سال ۲۰۰۰ ادامه یافت و با پایان جنگ سرد، تعداد از ۱۳۲ به ۲۱ کاهش یافت.