روحانی در آیین آغاز سال تحصیلی؛
تنبیه جسمی دانش آموزان با اشد برخورد مواجه می شود/ اعتراض حق دانش آموز است
رئیس جمهور با طرح پرسش مهر سال تحصیلی جدید خطاب به دانش آموزان گفت: اگر پدر شما رئیس جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می کنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟
گزیده صحبت های رئیس جمهور را بخوانید:
- علم چیزی چون انباشت تجربیات و خرد نیست. ما برای ایران آینده و آینده ایران در این مدارس باید تلاش کنیم؛ اگر چه اولین محیطی که کودک با آن آشنا می شود خانواده است و آن محیط او را در مسیر اجتماعی شدن قرار می دهد اما محیط خانواده کاملا عاطفی است و کودک با واقعیات جامعه اش کمتر آشنا می شود.
- بنابراین اولین محیطی که فرزندان ما با جامعه آشنا می شوند محیط مدرسه است و در مدرسه است که دانش آموز با هم سن و سالان خود مطالبات و نیازها و عواطف گوناگون را مشاهده می کند.
- کودک برای اولین بار در مدرسه تنوع انسان ها و نیازها را مشاهده می کند. نیازهای همه انسانها بی پایان است و امکانات و منابع هر جامعه ای محدود. اینجاست که تعارض با امکانات موجود به وجود می آید. در چنین شرایطی نیاز به قانون داریم. پس آشنایی با قانون و قانونمداری باید از مدرسه آغاز شود و دانش آموز در مدرسه به حقوق و تکالیف خود پی می برد.
- دانش آموزان باید بدانند که از حق آموختن و احترام و کرامت در مدرسه به طور مساوی برخوردارند. دانش آموزان باید بدانند که از عواطف معلم و مدیر به صورت یکسان برخوردارند و همچنین همه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش بدانند که نگاه یکسانی به تمامی دانش آموزان داشته باشند و هیچ تفاوتی به نام نژاد، چهره، تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد.
- دانش آموزان از کلاس اول تا پایان متوسطه باید از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار باشند. هیچ معلمی نباید به خود اجازه توهین به دانش آموز و یا صحبت کردن با لحن و کلام درشت بدهد چرا که اهانت به دانش آموز، اهانت به کل ملت ایران است و همه دانش آموزان فرزندان این مرز و بوم هستند.
- من دیگر از تنبیه جسمی سخن نمی گویم که قطعا دیگر وجود ندارد. چنانچه دولت تدبیر و امید در هر گوشه ای از کشور با چنین موارد تنبیه جسمی مواجه شود با اشد برخورد مواجه خواهند شد.
- دانش آموزان در مدرسه نیز تکالیفی دارند که باید نظم کلاس را رعایت کنند، به معلم خود احترام بگذارند. احترام به هم کلاسی، درس خواندن از دیگر تکالیف دانش آموز است. دانش آموزان بدانند اگر از مسیر اعتدال، اخلاق و قانون فاصله گرفتند باید آثار و تبعات آن را نیز بپذیرند.
- اعتراض حق دانش آموز است. دانش آموزان بدانند اگر حقشان تضییع شود، حق دارند به معلم خود اعتراض کنند، اگر جواب نگرفتند می توانند ابتدا به مدیر و سپس به مسئولان منطقه اعتراض کنند چرا که معتقدم حق اعتراض آغاز شکوفایی کرامت یک انسان است که باید از مدرسه آغاز شود و این می تواند جامعه را به سمت قانونمداری سوق دهد.
- سعادت و پیروزی یک ملت قانونمداری است و استبداد و ظلم زمانی در کشور حاکم می شود که ملت قانون گریز شوند. درخواست من از فرهنگیان این است که در محیط مدرسه به دانش آموزان کمک کنند تا بهتر و راحت تر با زندگی اجتماعی، قانون و حق و حقوق خود آشنا شوند.
- من از آموزش و پرورش و فرهنگیان درخواست دارم که زنگ کتاب را ایجاد کنند و ساعتی را در طول هفته و یا ماه به کتابخوانی دانش آموزان و توضیح خلاصه آنچه که دانش آموز خوانده، اختصاص دهند.
- جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته است. خواندن کتاب باید از کلاس اول شروع شود، در کشورهای پیشرفته، دانش آموزان ابتدایی هر هفته چند کتاب می خوانند و خلاصه اش را برای همکلاسی ها بیان می کنند.
- در این مدت مردم بارها حرف های خود را به صورت شفاهی می زنند اما نمی توانند حق و حقوق خودشان را به صورت کتبی بیان کنند. بنابراین درخواست من از فرهنگیان و آموزش و پرورش آن است که زنگ انشاء را البته نه به معنای سنتی اش احیا کنند و به دانش آموز اجازه دهند در انشاء خود از رئیس جمهور انتقاد کند و به او پیشنهاد دهد. نواقص و کاستی های رئیس جمهور را در کار اداره کشور بنویسند و آموزش و پرورش انشاء ها را برای ریاست جمهوری ارسال کند تا پیوند رئیس جمهور با دانش آموز بیشتر و بیشتر شود.
- زنگ گفتگو به ویژه باید در مقطع متوسطه ایجاد شود چرا که دانش آموزان باید از مدرسه گفتگو کردن با یکدیگر، نقد مودبانه و انتقاد از یکدیگر را یاد بگیرند. درخواست من آن است که با ایجاد زنگ گفتگو، کرسی های آزاداندیشی که مورد توجه مقام معظم رهبری است نیز محقق شود بنابراین به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد دارم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه در مدارس بگنجانند و سپس این زنگ به عنوان ماده درسی که دانش آموز به ازایش نمره می گیرد، تبدیل شود. قطعا با این اقدام دانش آموزان با بحث و مباحثه و تضارب آراء آشنا و آشناتر می شوند.