bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۳۴۳۴

خط ریلی تهران - شیراز به بن بست رسید

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۲
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه تا به حال از توان و ظرفیت بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل ریلی به درستی استفاده نشده است، گفت: تا به امروز استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی به معنای واقعی انجام نشده است، در حالی که ناوگان ریلی یکی از ارزان‌ترین و ایمن‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل محسوب می‌شود.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به این پرسش که بخش خصوصی تا چه اندازه می‌تواند در توسعه شبکه ریلی تاثیرگذار باشد، گفت: در شرایط کنونی کشور به هزار کیلومتر خطوط ریلی نیاز دارد، که این به معنی هزینه کردن سالانه 1500 میلیارد تومان در بخش حمل و نقل ریلی کشور است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: آنچه تا به حال در بخش حمل و نقل ریلی کشور هزینه شده بسیار اندک و ناچیز بوده، از این رو با ادامه این روند نمی‌توانیم با قانون برنامه توسعه کشور حرکت و ناوگان حمل و نقل ریلی را گسترش و توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان حمل و نقل کشور تنها 10 درصد از ظرفیت بار و مسافر را بر دوش گرفته که واقعا سهم ناچیز و اندکی محسوب می‌شود.

رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که در بخش حمل و نقل ریلی تاکنون خصوصی سازی به معنای واقعی صورت گرفته است یا خیر، تصریح کرد: تا به امروز استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی به معنای واقعی انجام نشده است، در حالی که ناوگان ریلی یکی از ارزان‌ترین و ایمن‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما به ناوگان حمل و نقل ریلی بسیار اندک و ناچیز بها داده شده که این موضوع یکی از دلایل عقب ماندگی ناوگان ریلی ایران در چند سال اخیر بوده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: خطوط ریلی کشور از نواقص زیادی رنج می‌برد که از آن جمله می‌توان به عدم توسعه و تکمیل خط ریلی تهران – شیراز اشاره کرد که متاسفانه ایران خط در شیراز به بن بست رسیده است.

وی گفت: در شرایط فعلی از تمام ظرفیت‌ها و توان خطوط ریلی کشور به درستی استفاده نمی‌شود، لذا یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت خطوط ریلی، استفاده از بخش خصوصی است.

رضایی کوچی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل پیچ و خم‌های اداری و بانکی، بخش خصوصی رغبتی برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: کمیسیون عمران مجلس معتقد است پیشرفت و توسعه شبکه حمل و نقل جاده‌ای، زمینی، هوایی، دریایی و ریلی تنها با مشارکت بخش خصوصی و دولت امکان پذیر خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم حمل و نقل ریلی از تولید ناخالص داخلی چه میزان است، افزود: در شرایط کنونی هرچند پیشرفت‌های خوبی در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور ایجاد شده، اما سهم این ناوگان در تولید ناخالص داخلی تنها 5 درصد است.

نماینده مردم جهرم در مجلس، در پاسخ به این سوال که با توجه به روند کندی که در حال حاضر در توسعه بخش ریلی وجود دارد، آیا تا پایان افق 1404 ما شاهد افزایش خطوط ریلی در کشور خواهیم بود یا خیر، عنوان کرد: در صورتی که روند فعلی در شبکه حمل و نقل ریلی تداوم داشته باشد نمی‌توان به اهداف مورد نظر در افق 1404 نزدیک شد، اما با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی چه در حوزه داخلی و چه خارجی، درگیر شدن بانک‌های کشور در این مورد، حذف پیچ و خم‌های اداری و اعتماد به بخش خصوصی، می‌توان به آینده حمل و نقل ریلی کشور امیدوار بود.

رضایی کوچی در مورد سرعت بخشیدن به فعالیت‌های بخش خصوصی در کشور، اظهار کرد: با اعتماد به بخش خصوصی و هموار کردن راه‌های سرمایه گذاری می‌توان روند خصوصی سازی را در کشور سرعت بخشید.

عضو کمیسیون عمران مجلس، خاطر نشان کرد: بدون شک با جدا شدن دولت از شبکه حمل و نقل ریلی و سپردن فعالیت‌های خود به بخش خصوصی، افق و آینده‌ای روشن پیش روی صنعت ریلی ایران گشوده خواهد شد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv