قیمت فیسلیفت ریرا مشخص شد

ریرا پس از چندماه خانهنشینی، نفسی تازه کرده و دوباره با قیمت جدید به صحنه بازمیگردد
فرارو- ریرا به خط تولید ایرانخودرو بازگشت؛ این مرتبه بصورت فیس لیفت.
به گزارش فرارو؛ مدتی از توقف تولید ریرا گذشته و هزاران دستگاه ناقص هنوز در پارکینگها منتظر قطعه خاک میخورند. حالا خبر رسیده که نسخه فیسلیفتشده این کراساوور راه بازگشت به کارخانه را پیدا کرده است.
فیسلیفت ریرا پس از توقف تولید
هنوز خبر بازگشت ریرا در حد گمانه بود که انتشار چند تصویر بنری از نسخه تازه این کراساوور ایرانخودرو به شایعات رنگ واقعیت بخشید. این تصاویر آزمایشی در محوطه تست شرکت گرفته شده و تغییرات ظاهری فیسلیفت خودرو را آشکار کرده بود.
به استناد همان تصاویر، فیس لیفت ریرا جلوپنجره باریکتر و هماهنگی با چراغهای LED جدید دارد که طرح آن بر پایه زبان طراحی جدید ایرانخودرو شکل گرفته؛ علاوه بر خطوط افقی برجسته و بازطراحی سپر جلو، جزئیات کرومی هم حذف و در واقع چهره ریرا مدرنتر شده است.
تغییرات کابین نیز اگرچه بهظاهر محدود است اما هر کدام تاثیر خاص خود را دارند. کنسول میانی ظریفتر طراحی شده و متریال تریم داخلی نرمتر بهکار رفته تا بافت قابل لمستری به خودرو بدهد. همچنین صفحهنمایش مرکزی رابط کاربری تازهای دارد و امکانات چندرسانهای با ساختار سادهتر ارائه میشود.
فرمان برقی نیز با تغییر ضرایب کنترلی، پاسخ نرمتری در سرعتهای پایین پیدا کرده است. این نسخه در نه تنها چهرهای تازه بلکه پاسخی مهندسیشده به بحران تولید گذشته است؛ راهی که شاید برای نجات ریرا از انباشت پارکینگها و بازگرداندن آن به مدار فروش اثرگذار باشد.
فیسلیفت تازه ریرا قرار است جایگزین مستقیم نسخه توربو و نقطه آغاز بازسازی اعتبار ایرانخودرو در بازار کراساوورهای متوسط داخلی باشد؛ مدلی که اگر در موعد مقرر تولید شود و اصلاح نرمافزاری قطعات الکترونیکی آن به ثبات برسد، احتمالا قویتر از ریرا سال ۱۴۰۳ ظاهر خواهد شد.
علت توقف تولید ریرا توربو
زنجیره تامین قطعات حیاتی این کراساوور در دوره پیشین تولید ریرا طی سال ۱۴۰۳ دچار اختلال جدی شد.
کمبود چند قطعه الکترونیکی کلیدی از جمله ECU، سنسورهای شبکه CANBUS و ماژول توربو که وابسته به تأمینکنندگان خارجی بودند، روند تولید را به حالت توقف کامل رساند. همین وابستگی موجب انباشت بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه ناقص در محوطه سایت کرج شد که سرانجام به خاموشی خط مونتاژ در فروردین ۱۴۰۴ انجامید.
اکنون همان بحران به نقطه آغاز طراحی فیسلیفت بدل شده؛ ایرانخودرو در برنامه جدید خود ضمن کاهش تکیه بر قطعات وارداتی، تصمیم دارد بخش نرمافزاری کنترل موتور و توربو را بازنویسی کند تا هماهنگی عملکرد و پایداری حرارتی خودرو بهبود یابد.
قیمت کارخانه فیسلیفت ریرا
ایرانخودرو لیست قیمت جدید محصولات خود برای فصل جدید اعلام کرد؛ در این بین قیمت دو مدل ریرا اتوماتیک (محصول جدید) به چشم میخورد.
قیمت نسخههای جدید ریرا بهترتیب در حدود یک میلیارد و 424 میلیون و 52 هزار تومان برای مدل اتوماتیک و یک میلیارد و 429 میلیون و 80 هزار تومان برای نسخه مجهز به سامانه SBR محاسبه شده است.
سامانه SBR یا یادآور کمربند ایمنی از طریق سنسورهای وزن و قفل کمربند وضعیت بسته یا باز بودن کمربند را برای هر صندلی تشخیص داده و در صورت حرکت با کمربند باز هشدار صوتی و تصویری صادر میکند. در برخی نسخهها نیز این سامانه با اتصال به واحد کنترلی موتور، شتاب اولیه در سرعت بالا را در حالت باز بودن کمربند محدود خواهد کرد؛ دلیل اختلاف قیمت پنج میلیون تومانی همین سیستم SBR است.