bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۶۵۱۱

(طنز) پانتومیم به جای موسیقی در رادیو

شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از پخش موسیقی‌های سبک،جلف وبی معنا دربرنامه‌های گوناگون صدا، موسیقی زدگی وموسیقی محوری برنامه‌ها و استفاده افراطی از آن ،تقلید و تکرار آهنگ‌ها و ترانه‌های پیش از انقلاب اسلامی (اعم ازسبک/ شعر و مضمون/ لحن/ و...) انتقاد کرد. خب متن بالا را خواندید؟ سخت بود؟ نفهمیدید یعنی چی؟ اشکال ندارد. ما هم نفهمیدیم. حالا بیایید بفهمیم این یعنی چی.

تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۲
آیدین سیار سریع در قانون نوشت: شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از پخش موسیقی‌های سبک،جلف وبی معنا دربرنامه‌های گوناگون صدا، موسیقی زدگی وموسیقی محوری برنامه‌ها و استفاده افراطی از آن ،تقلید و تکرار آهنگ‌ها و ترانه‌های پیش از انقلاب اسلامی (اعم ازسبک/ شعر و مضمون/ لحن/ و...) انتقاد کرد.
خب متن بالا را خواندید؟ سخت بود؟ نفهمیدید یعنی چی؟ اشکال ندارد. ما هم نفهمیدیم. حالا بیایید بفهمیم این یعنی چی.

کلمات و ترکیبات تازه درس
شورای نظارت بر سازمان صداوسیما: شورایی که مواظب است رادیو و تلویزیون پرمخاطب نشود تا خدای نکرده مسئولان و برنامه سازان آن در دام غرور و کبر حاصل از این موضوع نیفتند.

موسیقی: هنری مذموم که با ایجاد صداهای مشکوک از طریق آلات مستهجن متاسفانه ریتم خاصی به وجود می آورد و دل دشمن را شاد می کند.

سبک: کم وزن / موسیقی سبک: موسیقی ای که از شدت کم توجهی و گرسنگی وزن کم کرده.
جلف: سفیه و خودسر و بی باک، مرد درشت گول(!)،  فرومایه و احمق (مثل این که الان لغتنامه دهخدا عصبانیه ، ما می ریم یه موقع مناسب تر مزاحم می شیم!)

بی معنا: بدون معنی و مفهوم / موسیقی بی معنا: موسیقی پوچ. مثلا ببببو سرده کاپشنم کو؟ / موسیقی بامعنا: موسیقی خوب، مثال: بر طبل شادانه بکوب، پیروز و مردانه بکوب (البته تیتراژ دیروز امروز فردا را هم می شود گفت.)

موسیقی زدگی (یا استفاده افراطی از موسیقی): حالتی که در آن رادیوبه قدری اسیر موسیقی می شود که برای تبلیغ لوله پولیکا هم از موسیقی استفاده می کند. مثال تبلیغات لوله پولیکا در رادیو: دو آفریقایی آدمخوار تصمیم می گیرند آدمخواری را ترک کنند و به جایش لوله پولیکا بخورند ولی هرچه گاز می زنند لوله بریده نمی شود. بعد در حالی که لوله پولیکا را به دندان گرفته اند به صورت ریتمیک می خوانند: هولیکا، مولیکا، فقط لوله پولیکا! حالا این که این مفاهیم چطوری از طریق رادیو منتقل می شوند بر ما پوشیده است.

موسیقی محوری: یعنی محور تمام برنامه‌های رادیویی بشود موسیقی. این یکی را انصافا خودتان با زبان خوش بفهمید، من را مجبور نکنید دوباره از مثال دو آفریقایی آدمخوار استفاده کنم! آفرین.

تقلید و تکرار آهنگ‌ها و ترانه‌های پیش از انقلاب: واقعا چرا باید به گذشته‌های دور رفت و از آن دوران تقلید کرد؟ چرا از همین ده بیست سال پیش تقلید نکنیم؟ «گل می روید ز باغ» و آن آهنگ «مرغابی‌ها»ی خاوری که تلویزیون آنقدر پخشش کرده بود که ما شب‌ها خواب مرغابی می دیدیم مگر چه اشکالی دارد که شما می روید از سالهای دورتر تقلید می کنید؟ البته الان خاوری رفته پیش سلن دیون و از آن تقلید نشود بهتر است.

حالا که گرم شده ایم چند توصیه به رادیو می‌کنیم، باشد که شورای نظارت از ما راضی باشد، انشاا...:

1) محور ترانه‌هایی که از رادیو پخش می‌شوند عشق به گل و سبزیجات،تشکر از زحمات حیوانات اهلی (غیر از کفتر کاکل به سر) و همچنین نکوهش رابطه با آمریکا باشد.

2) سامی یوسف اگر‌هارد راک هم بخواند باز خوب است. صدای ایشان بیشتر پخش شود.

3) متاسفانه هنر پانتومیم همیشه در رادیو مظلوم واقع شده. ترجیحا به جای موسیقی‌های گاه و بی گاه، نمایش پانتومیم در رادیو پخش شود.

4) موسیقی‌های اصیل ایرانی و سنتی، به جز شجریان و به جز افتخاری (که تکلیفش با خودش معلوم نیست) و کلا هم؛ به جز سالار عقیلی که خدا ایشان را برای صداوسیما حفظ کند، برای همین از ایشان و دیدگاه‌هایش باید به سختی مراقبت گردد تا خدای نکرده طوری نشود که او هم دچار ممنوعیت شود و ما مجبور شویم امیر تتلو را به دنیای موسیقی برگردانیم! بلند بگو انشاا...
bato-adv
bato-adv
bato-adv