بازخوانی مفهوم رونق در خودروسازی
نزدیک به دو سال از پایان روزهای طلایی خودروسازان که موفق به ثبت تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی برای خود شدند میگذرد. نزدیک به دو سال از پایان روزهای طلایی خودروسازان که موفق به ثبت تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی برای خود شدند میگذرد.
لیلاز به خبرنگار «دنیای اقتصاد» میگوید: مثلا در 6 ماه دوم امسال شاهد رونق تولید بودیم؛ زیرا افت تولیدات خودروسازان سرعت کمتری به خود گرفت و شاهد بهبود تیراژ آنها بودیم. لیلاز، در شرایط فعلی عبور از رکودی که در صنعت خودرو وجود دارد نوعی رونق برای این صنعت تلقی میکند. او در پاسخ به این سوال که رونق به چه معناست، میگوید: 40 تا 50 درصد از مشتریان طی 2 سال گذشته به علت از دست دادن قدرت خرید از بازار خودرو خارج شدهاند، ما اگر بتوانیم آنها را به بازار برگردانیم در واقع توانستهایم رونق واقعی را نیز به صنعت خودرو بازگردانیم.
او با اشاره به این نکته نقش مشتریان در بازگشت رونق به صنعت خودرو را مشخص کرده و آن (بازگشت رونق به خودروسازی) را از نظر کیفی، حداقل تا انتهای سال 95 کار سختی میداند. لیلاز میگوید: در شرایط فعلی صحبت کردن در رابطه با بحث کیفیت کمی سخت است، اما با توجه به اینکه از قبل طرحهایی برای بهبود تولیدات خودروسازان در جریان بوده، میتوان امیدوار بود با ورود شرکای خارجی این طرحها به نتیجه برسند تا به این ترتیب از نظر کیفیتی نیز شاهد رونق در صنعت خودرو باشیم.
رونق صنعت خودرو در گرو مشتریان
او در این رابطه میگوید: طی مدتی که خودروسازان در بحران تولید گرفتار بودند، مشتریان در دریافت خودروهای خود با مشکلات فراوانی روبهرو شدند، اما با این حال خودروسازان تمام تلاش خود را کردند تا رونق را در صنعت خودرو حفظ کنند و کیفیت محصولات نیز نسبت به قبل با افت همراه نشود. این مدیر با اشاره به وابستگی رونق صنعت خودرو به شرایط اقتصادی کشور و مشتریان میگوید: این مشخص است که رونق صنعت خودرو نسبت به سالهای گذشته بسیار صدمه دیده است؛ اما خودروسازان کیفیت محصولات را با چنگ و دندان نگه داشتند؛ درحالیکه در رابطه با توسعه محصول کار زیادی از دست آنها بر نیامد.
وی با اشاره به اینکه رشد تیراژ نیز میتواند به معنای رونق گرفتن صنعت خودرو باشد میگوید: این یک حرف کلی و خوب است، اما نباید رشد تیراژ محصولاتی که سالها است آنها را تولید میکنیم به معنای یک رونق تمام و کمال در نظر بگیریم. او در ادامه با اشاره به اینکه این روزها بیشترین تاکید از سوی مسوولان رشد تیراژ است میگوید: برای رسیدن به رونق صنعت خودرو بیش از هر چیز دیگری نیاز داریم که قدرت خرید مشتریان احیا شود، اما برای دیدن چنین روزی دست کم باید 3 سال زمان صرف کنیم.
این مدیر صنعت خودرو بار دیگر با تاکید بر این موضوع که رونق صنعت خودرو واقعا با رشد تیراژ محقق نخواهد شد، میگوید: اگر فرض کنیم دولت وامی را که مدتها است قول آن را به خودروسازان داده، پرداخت کند و تحریمها هم به صورت کامل برداشته شوند و شرکای خارجی هم وارد شوند، باز هم نمیتوان روی رونق صنعت خودرو خیلی حساب کرد، زیرا «رونق» اين صنعت بستگی مستقیم به احیای قدرت خرید مشتریان دارد.