bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۹۰۹۱

اسرائیل آماده موج سوم حملات به غزه

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۲ دی ۱۳۸۷

فرارو- اسرائیل اعلام کرد در طی شب شنبه 10 ژانویه و ساعات اولیه بامداد یکشنبه 11 ژانویه، نوار غزه را بیش از 60 بار مورد حملات هوایی قرار داده است. کابینه این رژیم نیز برای گفتگو درباره افزایش حملات علیه غزه جلسه برگزار می کند.

اسرائیل می گوید محل سکونت رهبر شاخه نظامی حماس از جمله اهداف بوده است. گزارش هایی نیز مبنی بر وقوع درگیری هایی شدید در حومه شهر غزه منتشر شده است.

کابینه امنیتی اسرائیل نیز بزودی جلسه ای برگزار می کند تا درباره اعزام نیروهای اسرائیل به داخل مناطق پرجمعیت و متراکم غزه تصمیم بگیرد.

به گفته برخی منابع خبری فرماندهان نیروهای اسرائیلی از میزان تعلل دولت اسرائیل در اعلام گام بعدی، صبر خود را از دست داده اند.

در همین حال امداد گران فلسطینی نیروهای اسرائیلی را به پرتاب گلوله های فسفر سفید به روستایی مرزی در شرق اردوگاه پناهندگان خان یونس متهم کرده اند. اسرائیل این ادعا را رد کرده است.

پخش اعلامیه 

ارتش اسراییل اعلام کرده است که هدف حملات هوایی ممتد آن در طی شب چند تونل، انبارهای تسلیحات و یک مسجد بود که ادعا می شود از آن برای پنهان کردن جنگ افزار استفاده می شد.

این نهاد همچنین از درگیری نیروهای زمینی اسرائیلی در چند حادثه خبر داده است.

حملات اسرائیل ساعاتی پس از آن انجام شد که اسرائیل با ریختن اعلامیه و برقراری تماس های تلفنی به ساکنان غزه هشدار داد به نقاطی که حماس از آن استفاده می کند نزدیک نشوند و درباره آغاز مرحله سوم عملیات خود هشدار داده است.

حماس در روز یکشنبه چندین راکت را به سمت مناطق اسرائیلی نشین پرتاب کرد که دو راکت به شهر بیرشبا در 42 کیلومتری عمق خاک اسرائیل نیز اصابت کردند، با این حال گزارشی از آسیب های وارده یا شمار زخمی ها در این حادثه منتشر نشده است.

در 14 روز اخیر که درگیری ها در غزه ادامه داشته 820 نفر از ساکنان غزه و 13 اسرائیلی کشته شده اند. مسئولان امور پزشکی و امدادی 235 نفر از کشته شدگان در غزه را کودک اعلام کرده اند.

اسرائیل اجازه ورود گزارشگران بین المللی به نواحی ساحلی را نمی دهد و هیچکدام از ارقام ذکر شده توسط منابع مستقل تایید نشده اند.

در بحث برانگیز ترین حادثه حمله به روستای مرزی خوزا در شرق خان یونس با اعتراض شدید امدادگران فلسطینی و یک نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر همراه شد.

امداد گران می گویند مجروحان گلوله باران روستای خوزا دچار سوختگی و عوارض ناشی از استشاق گاز شده اند که نشان دهنده تماس با ماده سمی فسفر سفید محسوب می شود.

اما یک سخنگوی ارتش اسرائیل این گزارش را رد کرد و مدعی شد تسلیحات استفاده شده از سوی نیروهای اسرائیلی از قوانین بین المللی تبعیت می کنند.

از فسفر سفید برای ایجاد دود استتار یا سلاح میدان نبرد استفاده می شود اما بر اساس قوانین بین المللی استفاده از این نوع تسلیحات علیه غیرنظامیان اکیدا ممنوع است.

نهاد بین المللی دیده با حقوق بشر که مقر آن در نیویورک قرار دارد نیز اسرائیل را به بکار گیری فسفر سفید در جریان عملیات خود در غزه متهم کرده است.

همچنین به نظر می رسد سرعت تحولات دیپلماتیک برای متوقف کردن کشتار و خشونت بسیار کند است.

برخی دیپلمات ها برای حل بحران استفاده از یک نیروی بین المللی برای نظارت بر مرز غزه با مصر و جلوگیری از ورود تسلیحات به غزه را پیشنهاد کرده اند اما مصر روز شنبه این پیشنهاد را رد کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی درباره این پیشنهاد ابراز تردید کرده و گفته نیروهای امنیتی مصر احتمالا بهتر از نیروهای بین المللی می توانند از مرز خود با غزه حفاظت کنند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین