bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۱۸۷۹
حاشیه‌های بازار وارداتی خودرو

رکود به بازار خودروهای وارداتی هم رسید

تلاطم‌های قیمتی بازار خودرو داخلی، خودروهای واراداتی را نیز بی‌نصیب نگذاشت.

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
فرارو- تلاطم‌های قیمتی بازار خودرو داخلی، خودروهای واراداتی را نیز بی نصیب نگذاشت. 

واردات خودرو در چهار ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته رشدی 2 برابری داشته است. اتفاقی که همزمان با نوسانات موجود در بازار داخلی به وقوع پیوست.

اکنون انتظار کاهش قیمت‌ها از یک سو و ناهمخوانی عرضه و تقاضا از سویی دیگر  بازار خودروهای وارداتی را به حالتی اشباع گونه رسانده است. با آنکه رشد واردات خودرو نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده بود اما بازار درگیر رکود شد. 

کاهش قیمت برخی خودروها در هفته‌های گذشته هم نتوانست تغییری در وضع موجود ایجاد کند. رکود در خرید و فروش بازار خودروهای خارجی به حدی رسید که نمایشگاه‌داران و واردکنندگان خودرو اقدام به فروش قسطی کالاهای خود کردند. در برخی از آگهی‌ها حتی فروش قسطی 60 درصد از قیمت خودرو و برندهایی همچون بنز و تویوتا هم دیده می‌شد؛ اتفاقی که می‌توان گفت در این بازار بی‌سابقه بوده است. 

فعالان این بازار معتقدند که آزاد بودن واردات خودرو از یک طرف و روند صعودی قیمت خودروهای وارداتی از طرفی دیگر سبب شد تا افراد سودجو برای کسب سود بیشتر وارد این حوزه شوند و حجم واردات خودرو در بازار را افزایش دهند. با رشد نرخ ارز، سرمایه‌های سرگردان هم به سوی این بازار پر سود حرکت کردند و تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا بدون توجه به نیاز مشتریان حجم زیادی از خودروهای خارجی وارد بازار شوند. اتفاقی که بازار را به اشباع رساند و نمایشگاه داران را بر آن داشت تا برای به فروش رساندن کالاهایی که بر روی دستشان باقی مانده بود و افزایش گردش مالی‌شان اقدام به فروش قسطی خودروهای خود کنند.  

حال اما ورق برگشته است و با تغییر در قوانین واردات انتظار می‌رود که در آینده میزان واردات خودروهای خارجی نیز با کاهش رو به رو شود. تا پیش از این، واردکنندگان می‌توانستند بدون اسقاط خودروهای فرسوده و تنها با واریز وجه آن به حساب سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، مجوز واردات دریافت کنند، اما با تصویب قوانین جدید، واردکنندگان پس از از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که می‌توانند برای انجام واردات مجوز لازم را کسب کنند. به گفته سرپرست معاونت نوسازی ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور خودروهای وارداتی زیر 6 لیتر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر نیازمند اسقاط یک خودرو فرسوده، 6 تا 10 لیتر، چهار خودرو  فرسوده و 10 لیتر به بالا، 6 خودرو فرسوده هستند.

بنابراین در این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد که به دلیل اجباری شدن ارائه برگه اسقاط خودرو برای واردات، فعالیت‌های اجرایی مربوط به واردات کند شود.

اما افزایش قیمت خودروهای واراداتی تنها دلیل دلسرد شدن متقاضیان برای خرید نبود. با آنکه فروش اقساطی خودروهای لوکس وسوسه بسیاری را در دل متضیان این خودروها ایجاد کرد اما نداشتن خدمات پس از فروش بسیاری از این خودروها موجب شده است تا خریداران اندکی از شتاب در این کار خودداری کنند. 

دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو در این رابطه گفته است: «متاسفانه وضعیت خدمات پس از فروش بسیاری از خودروهای وارداتی مناسب نیست و بسیاری از آنان فاقد نمایندگی رسمی و شبکه خدمات پس از فروش هستند.» نبود قطعات یدکی بسیاری از برندهای خودورهای وارداتی در کشور، صاحبان این خودروها را وادار می‌کند که در صورت ایرادهای احتمالی به تعمیرگاه‌های متفرقه مراجعه داشته باشند. تعمیرگاه‌هایی که به طور کامل به سیستم فنی این خودروها اشراف ندارند و شاید نتوانند به درستی ایرادات احتمالی آنان را برطرف کنند.

افزایش فعالیت سودجویان در این حوزه کارشناسان بازار خودرو را بر آن داشت تا متقاضیان خرید اقساطی خودرو را به سمت خرید خودروهای وارداتی از نمایندگي‌های رسمی فعال در کشور هدایت کنند. زیرا این مراکز، خودروها را با خدمات پس از فروش و قطعات اصلی به فروش می‌رسانند. در حالي‌كه ممکن است واردکنندگان غیررسمی خودرو که تنها برای افزایش سود خود وارد این حوزه شده‌اند اقدام به تعویض قطعات اصلی خودرو با قطعات بی‌کیفیت کنند.