bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۷۲۱۴

استفاده هفت درصد مردان ایرانی از لوازم آرایشی!

یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود هفت درصد مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، گفته است: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مد‌ها و آرایش‌های زنانه دارد.

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود هفت درصد مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، گفته است: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مد‌ها و آرایش‌های زنانه دارد.

به گزارش آرمان، مصطفی فروتن در حالی آماری از استفاده مردان از لوازم آرایش اعلام کرده است که بر اساس بررسی‌‌‌‌های جهانی  بازار لوازم آرایش در ایران با بیش از 38 میلیون زن دومین بازار بزرگ در منطقه بعد از کشور عربستان و هفتمین کشور در جهان است.
 
بر اساس گزارشی که اوایل تابستان امسال منتشر شده است مصرف زیاد لوازم آرایش در ایران باعث به وجود آمدن رقابت بین کمپانی‌‌‌‌های مختلف آرایشی و بهداشتی در کشور شده است. با وجود همه تحریم‌‌‌‌ها بسیاری از کمپانی‌‌‌‌های لوازم آرایشی حاضر نیستند بازار ایران را از دست بدهند و تحریم ایران اولین ضرر را برای خودشان دارد.

خبرگزاری کشور فرانسه در گزارشی به مسئله «آرایش» در ایران پرداخته و به رقابت زنان ایرانی در چهره و زیبایی اشاره کرده است.  در این گزارش رتبه ایران در این زمینه هفتم اعلام شده است.

دوسال پیش حسین انواری سرپرست کمیته امداد با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد امام خمینی (ره)گفته بود:‌ «نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد نشان می‌دهد، بیشترین دارایی دختران مددجو به‌رغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایش است.»
 
این یعنی لوازم آرایش برای دختران گاهی از نان شب هم واجب‌تر است به گونه‌ای که، به طور میانگین دختران ایرانی سالانه 150 دلار پول برای لوازم آرایش پرداخت می‌کنند. لوازم آرایشی با برندهای معتبر همیشه قیمت‌ بالایی دارند و با توجه به تغییرات ارزی این قیمت‌ها هر لحظه بالا و بالا تر می‌رود.
 
اما بسیاری از لوازم‌های آرایشی موجود در کشور تقلبی هستند و از طریق قاچاق وارد می‌شوند که به طبع قیمت‌های پایین‌تری دارند. این موضوع باعث می‌شود که افراد باتوجه به توانایی مالی لوازم آرایش متناسب با وضعیت اقتصادی‌شان را پیدا کنند.

همچنین پایین‌بودن قیمت لوازم آرایشی تقلبی گاهی ولع افراد را به خرید‌های بیشتر همراه دارد. از طرف دیگر، این تنها زنان ایرانی نیستند که تمایل به استفاده از لوازم آرایشی دارند و بررسی‌‌‌‌های تازه حاکی از گرایش روزافزون مردان به این مصرف و همچنین اعمال جراحی زیبایی است.
 
در اظهارنظری جدید در این زمینه یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه 7 درصد مردان ایرانی از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، در مورد استفاده از آرایش‌ها و مدهای زنانه توسط مردان گفته است: معمولا زمانی که این بحث‌ مطرح می‌شود، با اعتراض پسران جوان و نوجوان روبه‌رو می‌شویم و این صحبت‌ها را به پای «گیر دادن» می‌گذارند اما در همین ابتدا عنوان می‌کنم که بحث ما در مورد موارد بهداشتی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و یا گرایش جوانان به زیبایی و نظم نیست بلکه در مورد رفتارهای نامتعارف است.
 
مصطفی فروتن با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور از سوی مرد‌ها مصرف می شود، ادامه داده است: بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرایشگاه‌هایی وجود داشت که خدمات آرایشی مانند برداشتن ابرو ارائه می‌داد، اما این مساله در برخی آرایشگاه‌های مردانه وجود دارد.

بنابراین به‌عنوان نخستین دلیل بروز اینگونه رفتار‌ها در میان دیگر مردان می‌توان به کم‌توجهی والدین به فرزندان اشاره کرد.
 
فروتن توضیح داده است: بخش زیادی از هویت کودک در سنین ۴ تا ۷ سالگی شکل می‌گیرد؛ عدم مشارکت موثر پدر در فرزندپروری در این سنین سبب می‌شود که کودک همواره فقط با مادر خود در ارتباط باشد و این مسئله به صورت ناخودآگاه در خلق و خوی او تاثیر می‌گذارد. همچنین در میان خانواده‌های تک‌پسری نیز در برخی موارد چنین مشکلاتی دیده می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داده است: در میان نوجوانان و دانش‌آموزان رواج اینگونه رفتار‌ها به رابطه فرد با گروه همسالان ارتباط پیدا می‌کند، در مدارس ما زمانی که رفتاری رواج پیدا می‌کند به سرعت مانند ویروس در میان دانش‌آموزان تکثیر می‌شود و بسیاری از نوجوانان تنها برای کنجکاوی چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند؛ برای مثال به این فکر می‌افتند که اگر مدل موی خود را تغییر دهند، چهره‌شان چه تفاوتی می‌کند.
 
او با تاکید بر تاثیر رسانه‌ها بر رواج چنین رفتارهایی در میان نوجوانان و جوانان، افزوده است: نه تنها در شبکه‌های ماهواره بلکه متاسفانه در برخی شبکه‌های داخلی هم شاهد هستیم؛ برخی از مردان مجری، ورزشکار و یا بازیگر از آرایش‌دارند که سبب الگوبرداری نوجوانان از آنها می‌شود.

فروتن در مورد راهکارهای عبور از این وضعیت گفته است: مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش پسران به آرایش‌ها و مد‌های زنانه؛ رفتار خانواده‌ها، فرزندپروری مثبت آنها و حضور کافی والدین در کنار فرزندان است.
میثم
United States of America
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
البته اینم بگم اینا افترشیو و کف ریش رو کرم ضدآفتاب و روغن مو رو هم لوازم آرایش میدوننا ، فک نکنید منظورشون فقط خط چشمو ریمل و سرخاب سفیدابه!
milad
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
احتمالا ايشون ادكلن و خمير ريش و after shave رو هم جزو لوازم آرايشي حساب كردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
خوب یکسری از لوسیون ها و کرم ها و رنگ مو هستن که آقایون هم مصرف میکنن ! لوازم آرایشی حتما نباید رژ لب و ریمل باشه که ... اتفاقا استفاده بعضی از لوازم بسیار بجا و مناسب هستش !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
وقتی مردها برای تامین نیاز مادی خانواده گاهی تا سه شیفت سر کار هستند، وقتی برای همراهی با فرزندان باقی نمی ماند. تازه با همه گرفتاری ها باید بخش عمده ای از درآمد خود را خرج لوازم آرایش و هزینه های بی مورد خانوم کنند.
ناشناس
India
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
حالا حتما مرد باید نخراشیده و نتراشیده و کثیف و زشت باشه تا مرد باشه!!!!!!!!!!!
انتشار یافته: ۱۳
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
اینا دیگه مرد نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
پدری که روزی ۱۷ ساعت کار کنه کجا میتونه بچه تربیت کنه؟
ناشناس
Kazakhstan
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
باید یجای مردان ایرانی مینوشتی زنان مردنما.
عسل
Singapore
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
شخصا از استفاده افراطی از لوازم آرایش توسط خانمهاخوشم نمیاد و در مورد مردانی که آرایش میکنند و ... فقط میشود هوووووووووووووق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
شما امریکایی یا ایران

تکلیف ما رو روشن کن ....
محمود
Germany
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
به حق چیزهای نشنیده
هموطن
United Arab Emirates
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
بسی جای تأسف داره هم ازحیث 7% درصدآقایان ایرانی که به لوازم آرایشی گرایش دارند هم بخاطر تمایل اکثر زنان ایرانی به مصرف بالای موادآرایشی.
کاش یه کم از غربیها یاد
می گرفتیم که به فناوریهای روز آی تی گرایش فراوانی دارند.
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
توجه بیش از حد به زیبایی ظاهری یعنی سطحی شدن و ابتذال جامعه و بی توجهی به نیکویی و خوبی که زیبایی های پایدار و رو به تکامله نه مانند زیبایی ظاهری که با گذر زمان رو به افول و کاستی داره