ماجرای وزیر راه و قطار بالدار
وزير راه و ترابري گفت: سكوت كردم تا دو سانحه اخير را خوب مديريت كنم.
وزير راه و ترابري در مراسم تجليل از روز خبرنگار گفت: خبرنگارها بهبهاني را بهبهاني كردند و به اين علت همه شما براي من عزيز هستيد و تا كنون هم هر آن چيزي كه درباره خبرنگار گفته شده، كم بوده است.
وي با بيان اين كه خبرنگارها براي پول كار نميكنند كه اگر چنين بود كارهاي ديگري هم وجود دارد كه 10 برابر اين پول به آنها داده شود، ادامه داد: طبق آماري كه من دارم تا كنون 224 نفر از خبرنگاران شهيد شدند و 50 نفر جانباز و 12 نفر آزاده شدهاند.
بهبهاني البته به كشته شدن 60 نفر از خبرنگاران در سانحه سقوط هواپيما نيز اشاره كرد و گفت: برخي از دوستان از روزه 17روزه من درباره سقوط دو هواپيما انتقاد كردند. من در اين 17 روزه صحبت نكردم چرا كه در آن زمان ما نيازمند مديريت خوب و مناسب بوديم و بعد از 17 روز آمدم و در مورد اتفاقات صحبت كردم و تشكر كردم از تمام كساني كه در اين مدت به ما انتقاد كردند و حتي فحش دادند.
وي افزود: خبرنگاران توتياي چشم ما هستند و در نتيجه از انتقاداتتان به اين نتيجه رسيديم كه بايد ناوگان نوسازي شود، البته بايد توجه داشت كه در ابتداي انقلاب تعداد ناوگان هوايي ما تنها 24 فروند هواپيما بود كه در طي اين سي سال به 182 فروند رسيد و با احتساب اين دو هواپيماي اخير، 156 فروند هواپيما طي سه سال گذشته به ناوگان هوايي اضافه شده است.
به گفته بهبهاني، از اين تعداد در دوره 11 ماهه وزارت من، 35 هواپيماي جديد وارد ناوگان شده كه 29 فروند آنها غربي و 6 فروند شرقي است كه از اين تعداد، 5 فروند هواپيماي جديد در حال رنگ زدن هستند تا به زودي وارد ناوگان هوايي شوند.
هواپيماي جديد را با كلي دست به دست شدن ميخريم
وزير راه و ترابري با اشاره به شرايط خريد هواپيما در شرايط تحريم ايران گفت: شرايط خريد هواپيما براي ايران بسيار سخت است و هر زماني كه دوست داشتيد، برايتان شرح ميدهم كه با چه سختي و رايزني با كشورها و شركتهاي مختلف مجبوريم هواپيما را از كانالهاي كشورهاي ديگر و با دست به دست شدن هواپيما در كشورهاي مختلف بخريم.
مگر قطار بال داره؟
بهبهاني راهآهن اصفهان- شيراز را سوژه ديگر خبرنگاران براي انتقاد به وزارت راه خواند و گفت: طوري درباره اين قطار صحبت كرده بوديد كه مادر شهيدي در سفر با اين خط از من پرسيد كه "اين مسير پل دارد؟ به من گفتهاند در اين مسير پلي احداث نشده و اين قطار در آن جا سقوط خواهد كرد" به ايشان گفتم كه مگر قطار بال دارد كه بتواند از روي دره رد شود. خيالتان راحت همه مسير آماده استفاده است.
وي افزود: برخي از دوستان به گونهاي درباره اين مسير صحبت كرده بودند كه گويا هيچ نكته مثبتي در اين مسير وجود ندارد. از همين جا به همه خبرنگاران قول ميدهم ظرف حداكثر دو هفته همه جمع حاضر را براي بازديد از اين خط خواهيم برد.
بهبهاني با بيان اين كه جفايي كه به اين پروژه شد خيلي زياد بود، تصريح كرد: برخي از روزنامهها دو ريل كشيده بودند كه معلوم نبود براي كدام خط است و حتي براي قبل از سال 70 پاكستان بود و گفته بودند كه اين ريل قطار شيراز است!!
وزير راه و ترابري افزود: براي هر كدام از پروژهها دلايل ايمني داريم و در تمام لحظات در خدمت شما بوديم و فكر ميكنم تنها وزيري هستم كه رابطه خوبي با خبرنگاران دارم.
وي مجدداً به قضيه سقوط هواپيماها اشاره كرد و گفت: اين هواپيماها در سال 73 و 74 خريداري شده بودند و حتي در زمان من هم مجوزي نگرفته بودند. همان طور كه آدمي صحيح و سالم از منزل بيرون ميرود و ميان راه آنفاكتوس ميكند، هواپيماها هم در ميان راه دچار نقص فني ميشوند.
سياست باز نبودم
بهبهاني با بيان اين كه سياست بازي نكردم، گفت: در دوره يازده ماهه وزارتم هميشه سفيد بودم و حتي روزي در يك فالوده فروشي يكي از شهروندان با تعجب به من گفت: "شما وزير هستيد؟" گفتم بله. من هيچ وقت خودم را تافته جدا بافته از مردم نديدم.
وزير راه و ترابري مجددا از كاهش بودجه وزارت راه سخن گفت و افزود: مجبوريم با توجه به كاهش بودجه تنها با 45 درصد بودجه پروژهها را اجرا كنيم.
وي همچنين در پاسخ به انتقاد خبرنگاران در مورد عملكرد روابط عمومي، اظهارات قبلي خود درباره مقصر بودن روابط عمومي در پيشرفت آزادراه تهران- شمال را كه در اولين جلسه معارفهاش با خبرنگاران گفته بود، رد كرد و گفت: من اين حرف را نزدم و اگر گفتم، اشتباه كردم. مگر ميشود يك روابط عمومي يك پروژه را بخواباند.