bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۰۲۹۲۳

راهبرد ضد برجامی صداوسیما

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۵
اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی و مدیرکل پیشین نظارت سازمان صداوسیما در کانال تلگرامی خود نوشت: خبرگزاری‌صدا و سیما از دوشب گذشته به مناسبت یکسالی برجام، مستند گزارشی را با عنوان یکسالی در بخش های‌خبری از جمله 21 و 14 پخش کرده است. بی‌تردید خانم‌رنجبر و احتمالا سایر همکاران عزیز، رنج و زحمت زیادی بابت تهیه این مستند نسبتا طولانی متحمل شده است.

راهبردغالب‌مستند، بزرگنمایی نقض برجام با استفاده از تاکیتیک نقل و قول یعنی استفاده از مصاحبه ها و سخنرانی مسئولان دو طرف ایرانی و غربی بود.

در اینکه آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست و برجام را در مواردی نقض کرده و در بسیاری از موضوعات هم با اعمال‌فشار برکشورها و موسسات اقتصادی، عملا مانع‌اجرایی شدن برجام شده است، شکی نیست اما به لحاظ رسانه‌ای، همان‌گونه که گفته شد راهبرد غالب گزارش، بزرگنمایی نقض برجام با استفاده از تاکیتیک نقل و قول یعنی استفاده از مصاحبه ها و سخنرانی مسئولان دو طرف ایرانی و غربی در بی نتیجه بودن توافقنامه بوده است.

نکته مهم این است این بار هم  صدا و سیما به روال قبلی یک طرفه به موضوع پرداخته و نتیجه و تلقی مثبت از برجام را حتی بسیار کم روایت نکرده است. 

با توجه به اهمیت موضوع و وظیفه رسانه بویژه رسانه ملی، دغدغه و زحمات دوستان، قابل قدردانی و درک است؛ اجرای همه بندهای برجام، باید مدام مطالبه، روشنگری، پیگیری و واقع نمایی شود اما بزرگنمایی قسمت منفی برجام و روایت سیاه حتی به نقل از مسئولان، آن هم در پرونده مهم هسته ای که مقام معظم رهبری هم در مواردی آن را مدیریت و از مسئولان دیپلماسی کشور قدردانی کرده است، امید زدا و مغایر با  انصاف است و این سئوال را ایجاد می کند که درسته برجام نتایج مورد انتظار را نداشته اما آیا هیچ دستاوردی نداشته است؟

بدیهی است کار سیاسی هم قواعد و اصولی دارد که نباید هیچ یک از کنشگران سیاسی و رسانه ای  بویژه رسانه ملی آن را فراموش کند.

پیش ازاین، در مورد پوشش‌خبری درگذشت مرحوم هاشمی هم نوشته ام؛ رسانه ها نقش آموزش موازی دارند؛ به مردم آموزش دهیم همیشه در مورد همه موضوعات، به اخلاقیات پایبند باشند و منصفانه قضاوت کنند.