گرجستان چگونه به قله کسبوکار آسان رسید؟
الگوی گرجی اصلاح اقتصادی
«بهبود محيط کسبوکار» زمينهساز رونق فضای توليدی و در نتيجه سنگبنا و محرک رشد اقتصادی در هر کشوری است. یکی از کشورهایی که در سالهای اخیر بهبود قابلتوجهی در شاخص سهولت انجام کسبوکار به دست آورده، گرجستان است؛ بهطوریکه وضعیت محیط کسبوکار در گزارش سال 2017 بانکجهانی، حاکی از ارتقای این کشور چهارفصل در جهان است. بررسی گزارش بانکجهانی نشان میدهد که گرجستانیها با اصلاح قوانین و مقررات و تغییر رویه در اجرای قوانین نماگرها در سالهای اخیر روند رو به بهبود را طی کردهاند. براساس آمار منتشر شده در سال 2017، گرجستان در شاخص سهولت انجام کسبوکار با بهبود 7 رتبهای نسبت به سال قبل، به جایگاه 16 رسید، این در حالی است که در سال 2006 در رتبه 100 قرار گرفته بود.
گزارش پیش رو که از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد تهیه شده بیانگر آن است این کشور در نماگرهای «شروع کسبوکار»، «حمایت از سرمایهگذاران خرد»، «اخذ اعتبارات»، «ثبت مالکیت» و «اخذ مجوزهای ساختوساز» عملکرد بسیار موفقی داشته و در میان 10 کشور برتر دنیا قرار گرفته است. در مقابل نماگرهایی که گرجستان توانسته عملکرد مثبتی در آنها کسب کند این کشور در نماگرهای «ورشکستگی و پرداخت دیون»، «تجارت فرامرزی و دسترسی به برق» تاکنون عملکرد موفقی نداشته است.
اهم اصلاحات نماگرها
براساس گزارش بانک جهانی، اهم اصلاحات گرجستان در سال 2017 در نماگرهای سهولت کسبوکار در 10 اقدام خلاصه میشود. در بخش «شروع کسبوکار» این کشور رویکرد حذف پرداخت حداقل سرمایه مورد نياز کسبوکار، حذف مراجعه به بانک برای پرداخت هزینه ثبت شرکت و استفاده اختياری از دفتر اسناد را در پیش گرفته است.
بررسی آمارها نشان میدهد در سال 2008 تعداد مراحل شروع کسبوکار در گرجستان پنج مرحله بوده و در طول 11 روز به سرانجام میرسید. در سال 2009 با حذف الزام به ساخت مهر و اسناد رسمی موسسان و نمونه امضاها تعداد مراحل به 3 مرحله و تعداد روزها نیز به 3 روز کاهش یافت؛ ضمن اینکه هزینه این دو مرحله هم کاهش داشته است. اما در سال 2012 با ادغام دو مرحله پرداخت هزینه و ثبت شرکت و کارآفرین، تعداد مراحل شروع کسب و کار به 2 مرحله و تعداد روزها به 2 روز کاهش یافت. در سال 2017 نیز مرحله ثبت ماليات بر ارزشافزوده به مراحل نماگر شروع کسبوکار، بدون هزینه افزوده شده است.
اما در بخش «اخذ مجوزهای ساخت» نیز این کشور کاهش اسناد متعدد، کاهش زمان صدور مجوز ساخت، بازرسی مبتنی بر ریسک برای اخذ مجوز ساخت، سادهسازی فرآیند اخذ مجوز آب و فاضلاب رادر دستور کار قرار داده است. زمانی که تبعيت از قوانين ساده در دسترس همه قرار دارد وجود مقررات هوشمند میتواند رعایت استانداردها را تضمين کند. قوانين منسجم و شفاف، فرآیندهای کارآمد و تخصيص مناسب منابع به ویژه در بخشهایی که در آنها ایمنی در معرض خطر قرار دارد، بسيار مهم است که ساختوساز یکی از این بخشها به شمار میرود.
اما در بخش «دسترسی به برق»، ساده کردن فرآیند اتصال مشتریان جدید به شبکه توزیع برق و کاهش هزینه اتصال آن اقدامی بود که در دستور کار این کشور قرار گرفته است. برای اینکه یک کسبوکار قادر به انجام فعاليتهای خود باشد، اخذ انشعاب برق الزامی است. در بسياری از اقتصادها فرآیند مربوط به برقراری انشعاب به دليل وجود قوانين و مقررات متعدد مانند رعایت کيفيت خدمت، ایمنی عمومی و... پيچيده است.
اما در بخش «ثبت مالکیت»، کاهش هزینههای ثبت، ارائه مدارک مورد نياز برای ثبت اسناد متعدد فقط برای یکبار، مورد توجه قرار گرفته است. آنچه در نماگر ثبت مالکيت مورد توجه گزارشهای بانک جهانی قرار دارد، ثبت و انتقال اموال غيرمنقول شامل اراضی و املاک است. در اکثر کشورها، اراضی و املاک بيش از نصف یا سهچهارم ثروت کشور را دربرمیگيرد. از این رو کشورها برای مدیریت این ثروت باید نظام ثبت مالکيت خود را کارآمد کنند که این امر موجب گسترش اموال رسمی و در نتيجه افزایش سرمایهگذاری در حوزههای صنعتی و توليدی میشود.
«اخذ اعتبارات» یکی دیگر از مواردی است که در این کشور مورد اصلاح و ارزیابی قرار گرفته است. در این زمینه نیز پيادهسازی قانون جدید حفاظت از دادههای شخصی، اصلاح قانون مدنی در وثيقهگذاری، نظام مبادلات وثيقهای، پيادهسازی سيستم ثبت دادهها از طریق پایگاه آنلاین ثبت وثيقه، افزایش 20 برابری پوشش اطلاعات بانکی و امکان جایگزینی وثيقه انجام شده است.
اصلاحات در بخش «حمایت از سرمایهگذاران خرد» در اصلاح قانون بورس اوراق بهادار، الزام اشخاص به ثبت معاملات، دسترسی بيشتر به اطلاعات شرکتها طی دوران دادرسی، افزایش حقوق صاحبان سهام و نقش عمده در تصميمگيریهای شرکت، مشخص کردن مالکيت صورت گرفته است، اما در بخش «سهولت پرداخت ماليات» نیز اصلاحاتی همچون کاهش نرخ ماليات بر درآمد، ایجاد سيستم پرداخت الکترونيکی، حذف ماليات اجتماعی، حذف پيوستها اضافی اظهارنامه های مالياتی شرکتها و افزایش بهرهوری سيستم های آنلاینی که برای پرکردن اظهارنامه ماليات بر ارزشافزوده استفاده میشود، در این کشور صورت گرفته است. این اقدامات باعث افزایش کارآیی سيستم ماليات گرجستان شده که نتيجه آن را میتوان در مقایسه رتبه و امتياز این کشور در سالهای اخير مشاهده کرد.
«تجارت فرامرزی» یکی دیگر از موضوعاتی است که اصلاحاتی همچون کاهش هزینههای تجارت، سادهسازی اسناد مورد نياز صادرات و واردات، ایجاد گمرکها در مناطق آزاد، بهبود سيستم پردازش اسناد الکترونيک اعمال شده است. «الزامآور بودن اجرای قراردادها» نیز با اصلاحاتی همچون سادهسازی مزایدههای عمومی، رفع سریع اختلافات تجاری، استفاده از سيستم بایگانی الکترونيکی برای دادگاهها به وقوع پیوسته است. براساس این گزارش با انجام اصلاحات در نماگر تجارت فرامرزی میتوان هزینه و زمان برای صادرات و واردات را کاهش داد که نتیجه این امر سرعت بيشتر در صادرات و واردات و امکان بهتر در بازاریابی و تصاحب بازارهای هدف نسبت به سایرکشورها است.
این در حالی است که هزینه کمتر میتواند در قيمت تمام شده محصول و در نتيجه افزایش قدرت رقابتپذیری صادراتی کشورها موثر باشد. «ورشکستگی و پرداخت دیون» آخرین بخشی است که گرجستانیها در آن اصلاحاتی انجام دادهاند. بر این اساس محدود کردن زمان تشریفات مربوط به بدهیها، مثل حراجیها از جمله این اقدامات به شمار میرود. بهطور کلی اصلاحات کشورها در نماگر ورشکستگی و پرداخت دیون شامل دو نوع اصلاحات است؛ 1- اصلاحات بنيادین که معمولا توسط کشورهایی انتخاب میشود که فاقد نظام ورشکستگی رسمی هستند و 2-اصلاحات تکاملی که توسط کشورهایی که دارای نظام رسيدگی به ورشکستگی رسمیاند انتخاب میشود.