احضار با اتهام«تبانی»
هر بار از ماجرای پرپیچوخم خصوصیسازیها در ایران، خبر جدیدی درز میکند. روز گذشته در همایش بررسی عملکرد سازمان خصوصیسازی در اجرای سیاستهای اصل ٤٤ قانون اساسی، رئیس این سازمان از شکایت از دو عضو هیئت عامل خصوصیسازی به اتهام تبانی خبر داد.
با یک مصوبه چندخطی میتوان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان واگذار کرد
طیبنیا ادامه داد: قبل از دولت یازدهم، بنا بر محاسبات انجامشده در سازمان خصوصیسازی، حداکثر ١٨ درصد واگذاریها واقعی بودهاند که ٥٦ درصد آنها به شکل رد دیون صورت گرفته است. واگذاری به شکل رد دیون، با برنامه مردمیکردن اقتصاد تضاد دارد. این آسانترین روش برای واگذاری بود که با یک مصوبه دو، سهخطی میشود یکشبه صد هزار میلیارد تومان شرکت را واگذار کرد و نیاز به اقدامهای دیگر نیست.
طیبنیا افزود: در دولت یازدهم تنها دو مورد واگذاری از طریق رد دیون صورت گرفته که آنهم بر مبنای قانون مصوب مجلس و مصوبات دولت قبل بوده است. همچنین دوهزارو ٦٠٠ میلیارد تومان واگذاری سال ٩٥ که از طریق رد دیون صورت گرفت، بر اساس مصوبات دولتهای نهم و دهم بوده است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه اصلاح محیط کسبوکار جزء مهم برنامه خصوصیسازی است، گفت: باید رویکرد محیط کسبوکار را مقدم بر واگذاری مالکیت بنگاههای اقتصادی بدانیم. از سوی دیگر، نظارت بر بازارها، مقابله با انحصارهای دولتی موجود اجزای دیگر رقابتی و مردمیکردن اقتصاد است.
او با بیان اینکه فضای عمومی سرمایهگذاری و موانع موجود در مسیر ایجاد و تداوم کسبوکارها، اولین مانع در مسیر خصوصیسازی هستند، گفت: کمبود منابع بخش خصوصی و حضور پررنگ بخش شبهدولتی، از دیگر موانع خصوصیسازی واقعی در ایران است.
برخورد دوگانه با شبهدولتیها و خصوصیها
وزیر اقتصاد با بیان اینکه پولدارها عموما بخش خصوصی واقعی نیستند و در بخش خصوصی توانایی لازم برای خرید شرکتهای بزرگ وجود ندارد، گفت: متأسفانه اگر یک نهاد عمومی یا شخص شبهدولتی برای خرید سهام تسهیلات بگیرد، با هیچ اعتراضی از سوی نهادها و سازمانهای دولتی مواجه نمیشود؛ درحالیکه این موضوع برای بخش خصوصی برعکس است.
طیبنیا با اشاره به این موضوع که اولین نیاز بخش خصوصی واقعی، ثبات و آرامش در بخش اقتصاد کشور است، گفت: در شرایط تورمی و در شرایطی که نوسانات نرخ ارز وجود دارد، مجالی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی مهیا نیست. در سه سال، ١٤ درصد افزایش در نرخ ارز داشتیم و در نرخ تورم نیز آرامش نسبی وجود داشته است و این دو شاخصه حکایت از ثبات نسبی فضای کسبوکار دارد.
با تنشزایی خارجی نمیتوان انتظار سرمایهگذاری خارجی داشت
به گفته طیبنیا، با وجود تنشزایی خارجی نمیتوان انتظار سرمایهگذاری خارجی در داخل کشور را داشت.
وی با بیان اینکه کنترل هزینههای دولت الزام دوم برای رشد بخش خصوصی است، گفت: اگر هزینههای دولت سریعا افزایش و توازن بین درآمد و هزینهها در بودجه از بین برود، واگذاری به ابزاری برای کسب درآمد دولتی و رد دیون آن تبدیل میشود.
درخواست فسخ مدام قراردادهای بخش خصوصی از سوی نهادها
طیبنیا در پایان تأکید کرد: به یاد ندارم شرکتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شده باشد و درخواست فسخ قرارداد از سوی نهادها و سازمانهای مختلف مطرح نشده باشد.
وی ادامه داد: چرا وقتی یک شرکت چندهزار میلیاردتومانی به بخش شبهدولتی واگذار میشود، هیچ نهادی اعتراض نمیکند، اما در واگذاری شرکتها به بخش خصوصی واقعی با انواع و اقسام اعتراضها مواجه میشویم؟
طیبنیا افزود: وقتی شرکتهای بزرگ را با قیمت چند هزار میلیاردتومانی واگذار میکنیم، طبیعی است در بخش خصوصی کسانی که توان خرید آن را داشته باشند، وجود ندارد. پولدارها عموما بخش خصوصی واقعی نیستند و حتی اگر در فرایندی شفاف، از طریق مزایده و بورس یک سهامی را واگذار کنیم، در بخش خصوصی واقعی توانایی مالی لازم برای دریافت وجود ندارد.
شکایت از ۲ عضو هیئت عامل خصوصیسازی به اتهام تبانی
رئیس سازمان خصوصیسازی نیز در این همایش از مطرحشدن شکایت کیفری و اتهام تبانی به دو عضو هیئت عامل سازمان خصوصیسازی خبر داد.
پوریحسینی، رئیس سازمان خصوصیسازی، از مطرحشدن اتهام تبانی از سوی سازمان بازرسی کل کشور نسبت به یکی از چهار عضو هیئت عامل این سازمان خبر داد و گفت: فشارهای وارده روی سازمان خصوصیسازی در سالهای اخیر بسیار شدید بوده و یکی از اعضای هیئت عامل این سازمان از سوی سازمان بازرسی کل کشور برای سهمرتبه با اتهام تبانی مواجه شده است.
وی افزود: در یک سال هشت هزارو ۷۱۹ نامه استیضاح و سؤال از سوی دستگاههای نظارتی که حق پرسش دارند به خصوصیسازی ارسال شده و مدیرعامل سازمان خصوصیسازی باید هرروز بهطور متوسط به پنج نامه پاسخ دهد.