صید ٦٦٠ میلیون یورویی
قرارداد ٦٦٠میلیون یورویی که دیروز فرانسویها روی میز گذاشتند، حالا بزرگترین قرارداد خودرویی است که ایران بسته است.
به گزارش شهروند، رنو با دست پر به ایران آمد. آن هم درست در شرایطی که پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیسجمهوری خبر بدعهدی خودروساز فرانسوی سوژه برخی رسانههای داخلی شده بود اما دیروز نهتنها رنو با یک قرارداد پر و پیمان به تهران آمد که حالا قرار است بهعنوان خودروساز سوم در ایران فعالیت کند.
البته محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم که در آخرین روزهای وزارتش، در این مراسم حاضر شده است، دلیل عقبماندگی صنعت خودروسازی ایران از کرهجنوبی را بستهبودن درهای جهان به روی کشور میداند و میگوید؛ امیدوار است برجام موجب ورود تکنولوژی پیشرفته و تولید خودروهای باکیفیت ایرانی شود. چنانکه رنو این اتفاق را در ژاپن هم رقم زده است.
رنو با تأخیر ١٠ماهه آمد
بازگشت بزرگترین خودروسازی فرانسوی به ایران قطعی شد. براساس قرارداد ٣ جانبهای که بین ایدرو، شرکت پرتو نگین ناصح و رنو به امضا رسید، نخستین محصول مشترک تولیدی با این غول فرانسوی اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
اما قراردادی ٣جانبه نهایی میان ایدرو و رنو و شرکت نگین خودرو درحالی بعد از یک تأخیر ١٠ماهه روز گذشته به امضا رسید که که وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیلش را اصرار طرف ایرانی بر نکات خاصی در قرارداد عنوان کرده و میگوید: یکی از نتایج این قرارداد، ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه برای طراحی خودرو است و همچنین مرکز فنی مهندسی قویتری نسبت به قراردادهای قبلی ایجاد خواهد شد، براساس قراردادی که روز گذشته به امضا رسید.
کاهش سهم ایدرو از ٤٠درصد به ٢٠درصد
اما تفاهمنامهای که آبان سال گذشته در پاریس امضا شده بود، درحالی بر سهم ٦٠درصدی رنو و ٤٠درصدی ایدرو تأکید داشت که بعد از انتقادهای فراوان به حضور یک سازمان دولتی در امضای این قرارداد سهم ایدرو از ٤٠درصد به ٢٠درصد کاهش داده شد و پای هلدینگ پرتو نگین ناصح هم به قرارداد باز شد.
اما قرارداد جدید با رنو درحالی روز گذشته به امضا رسید که محمدرضا نعمتزاده میگوید؛ انتظاراتی که در سالهای قبل از رنو فرانسه داشتیم، بهطور کامل حاصل نشده است.
چرا از کشورهای خودروساز عقب ماندیم
عقبماندگی صنعت خودروسازی ایران که بارها مورد انتقاد مصرفکنندگان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته، دیروز پایش به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت هم باز شد. این عضو کابینه یازدهم میگوید: گسستگی از بازارهای بینالمللی و توانمندیهای جهان دلیل اصلی عقبماندن ایران از کشورهایی مانند کرهجنوبی در صنعت خودرو است.
گفتههایی که رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز به نوعی آن را تأیید کرده و از مشکلات ایران در زمینه صادرات خودرو گله میکند. «به دلیل وضع نامناسب کیفیت و قیمت، صادرات مناسبی در صنعت خودرو نداشتهایم و نتوانستیم وارد بازارهای جهانی شویم.»
عرضه داستر و سیمبل زیر ۱۰۰میلیون تومان
اما قیمت خودروهای تولید مشترک از دیگر نکاتی است که باز هم هیچ شفافسازی در رابطه با آن انجام نشد و ارقام متعددی برای آن اعلام شد. رئیس سازمان گسترش که در مراسم امضای قرارداد بهای نیو داستر و نیو سیمبل زیر ۱۰۰میلیون تومان اعلام کرده بود، در حاشیه مراسم از قیمت ٤٠ تا ٥٠میلیون تومانی محصولات تولیدی سخن گفت و تأکید کرد که بازار کشش قیمت بالاتر را ندارد. هرچند که بعد از خبرنگاران خواست که این قیمتها را رسانهای نکند و جمله خود را با عبارت «قیمتها براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین خواهند شد و بازار تعیینکننده اصلی نرخهاست» اصلاح کرد.
عرضه کوئید در ایران نهایی شد
منصور معظمی همچنین در مورد اینکه بالاخره چه تصمیمی برای تولید کوئید از محصولات رنو در ایران گرفته شد، بیان کرد: تولید این محصول در مذاکرات با رنو نهایی شده و در ایران عرضه خواهد شد. او با بیان اینکه نخستین محصول مشترک تولیدی با رنو اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و در این راستا از حداکثر توان تولید قطعهسازان ایرانی استفاده خواهیم کرد، توضیح داد: شروع تولید مشترک با داخلیسازی ٤٠درصدی خواهد بود و بعد از یکونیم سال به داخلیسازی ٦٠درصدی خواهیم رسید.
رشد ٥/١٣ درصدی کیفیت خودروهای داخلی
کیفیت پایین، نبود خدمات پس از فروش مناسب و انحصار در صنعت خودروسازی را درحالی بسیار ناشی از حمایتهای دولت از این صنعت عنوان میکنند که رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه وزارت صنعت تلاش میکند که برای افزایش کیفیت خودروها به خودروسازان فشار وارد کند، با شوخی گفت: نظارت ما در کیفیت خودروها به خدا خیلی شدید است هرچند که در مدیریت خودروسازیها دخالتی ندارند.