(تصاویر) رونمایی از نسل جدید پرفروشترین ماشین تاریخ خودروسازی

تویوتا برای کاهش هزینه تولید و یکدست کردن محصولاتش در سراسر جهان، نسل دوازدهم کرولا را بر روی پلتفرم مشترکی با مدلهای پریوس و شاسیبلند C-HR ساخته است. تویوتا میگوید استفاده از این ساختار باعث شده ماشین بیصداتر شود و همزمان با کاهش مصرف سوخت قابلیت موتور بیشتر شود.

به گزارش بی بی سی، کرولا نه تنها پرفروشترین ماشین تویوتا بلکه پرفروشترین ماشین در تاریخ خودروسازی است. از سال ۱۹۶۶، که نسل اول این ماشین به بازار عرضه شد، تاکنون ۴۶ میلیون دستگاه کرولا در بیش از ۱۵۰ کشور جهان فروخته شده است.
همزمان با رونق ماشینهای شاسیبلند، محبوبیت ماشینهای سدان در بازار رو به کاهش است. این کاهش تا حدی است که برخی شرکتها مانند فورد تصمیم گرفتهاند ساخت مدلهای سدان خود را متوقف کنند. این روند گریبان تویوتا را هم گرفته است. با این حال مدیران شرکت همچنان به موفقیت کرولا ایمان دارند و معتقدند ترکیبی از کیفیت بهتر و امکانات بیشتر، فروش این ماشین را تضمین میکند.
تویوتا برای کاهش هزینه تولید و یکدست کردن محصولاتش در سراسر جهان، نسل دوازدهم کرولا را بر روی پلتفرم مشترکی با مدلهای پریوس و شاسیبلند C-HR ساخته است. تویوتا میگوید استفاده از این ساختار باعث شده ماشین بیصداتر شود و همزمان با کاهش مصرف سوخت قابلیت موتور بیشتر شود.

علاوه بر موتورهای ۱.۶ و ۱.۸ لیتری نسل قبل، یک موتور دو لیتری جدید هم به فهرست قوای محرکه کرولا اضافه شده است که ۱۶۹ اسب بخار نیرو تولید میکند. کرولا با موتور هیبرید هم ساخته میشود که ۱۲۲ اسب بخار قدرت دارد و مصرف سوختش ۴.۳ لیتر در صد کیلومتر است.
یک سال تا عرضه اولین شاسیبلند آستون مارتین
آستون مارتین همزمان با انتشار عکسهایی از آغاز آزمایش اولین شاسیبلند خود در مسیرهای ناهموار، جزییات تازهای از مدل جدید خود منتشر کرد. به گفته کارخانه انگلیسی این ماشین با نام DBX یکسال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.
DBX یکی از مهمترین محصولات تاریخ آستون مارتین است. آستون مارتین میخواهد با آمدن این شاسیبلند فروش خود را دو برابر کرده و تا سال ۲۰۲۱ از مرز ده هزار دستگاه در سال عبور کند.

DBX قفل بازار چین را هم برای آستون مارتین باز خواهد کرد. در حال حاضر سهم چین از فروش آستون مارتین تنها شش درصد است. ثروتمندان چینی بیشتر به ماشینهای جادار علاقه دارند و DBX این جای خالی را در محصولات آستون مارتین پر میکند.
آستون مارتین از موج اول شاسیبلندهای بسیار لوکس جا ماند و حالا باید با لامبورگینی و بنتلی رقابت کند. آمدن DBX با عرضه اولین شاسیبلند فراری همزمان شده بود، اما کارخانه ایتالیایی برنامه عرضه مدل 'پوروسانگوئه' را تا سال ۲۰۲۲ به تعویق انداخت.
عکسهایی که از ماشین منتشر شده نشان میدهد ظاهر آن با کانسپتی که سه سال پیش نمایش داده شد متفاوت است. درباره قوای محرکه اطلاعات رسمی منتشر نشده، اما به احتمال زیاد DBX به موتور هشت سیلندری مجهز خواهد شد که از مرسدس-بنز گرفته شده است.

فولکسواگن اعلام کرده است سرمایهگذاری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودران را بیش از بیست درصد افزایش خواهد داد و تا پنج سال آینده پنجاه میلیارد دلار برای این کار هزینه میکند.
این شرکت همچنین اعلام کرد ماشینهای الکتریکی خود را بسیار ارزانتر از رقیبان و با قیمتی معادل یک فولکسواگن گلف دیزل به بازار عرضه خواهد کرد.
فولکسواگن ماشینهای الکتریکی خود را بر روی پلتفرمی به نام MEB میسازد. اولین محصولی که بر روی این پلتفرم ساخته خواهد شد، یک هچبک به نام آیدی نئو است که قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. فولکسواگن میگوید در چند سال آینده تا ۱۵ میلیون خودروی الکتریکی را با این پلتفرم به بازار عرضه خواهد کرد.

فورد یکی از شرکتهایی که میخواهد از پلتفرم MEB برای ساخت خودروهای الکتریکی استفاده کند. مذاکرات دو شرکت برای پروژه مشترک ساخت وانت برای فولکسواگن چند ماه است در جریان است و هر دو کارخانه تایید کردهاند که درباره پروژههای دیگر هم گفتگو میکنند. نتیجه این گفتگوها تا دو ماه دیگر مشخص خواهد شد.

خودروسازان معمولا در آستانه رونمایی از مدل جدید خود، برای کنجکاو کردن رسانهها، عکسهایی محو و نیمه تاریک از محصول تازه خود منتشر میکنند. لندروور، اما این بار دست به ابتکاری تازه زده و پیش از رونمایی از نسل جدید مدل ایووک، مجسمههایی از خطوط اصلی ماشین را در خیابانهای لندن به نمایش گذاشت.
قرار است ایووک جدید هفته آینده درنمایشگاه لسآنجلس رونمایی شود. نسل اول این ماشین در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد و با فروش ۷۵۰ هزار دستگاه به یکی از ستونهای اصلی کارخانه تبدیل شده است.
ایووک یکی از پنجاه مدل جدیدی است که قرار است در لسآنجلس رونمایی شود. وانت جیپ رانگلر، نسل جدید مزدا ۳، پورشه ۹۱۱ و شاسیبلند بزرگ مرسدس-بنز GLS از جمله ماشینهای مهم این نمایشگاه خواهد بود. تویوتا، ولوو و سوبارو هم بدون ارائه جزییات اعلام کردهاند که محصولات جدیدی را در نمایشگاه معرفی خواهند کرد.

یک خودروساز چینی دیگر در سودای بازار آمریکا
کارخانه چینی زوتای به رقابت شرکتهای چینی برای ورود به بازار آمریکا پیوست. این شرکت اعلام کرد تا دو سال دیگر شبکه فروش خود را در آمریکا راهاندازی خواهد کرد و فروش محصولاتش را با عرضه مدل T. ۶۰۰ آغاز میکند.
T. ۶۰۰ شاسیبلند متوسطی است که با الهام از محصولات فولکسواگن و آئودی طراحی شده و بر روی شاسی میتسوبیشی ساخته میشود. قیمت T. ۶۰۰ در چین بین ۱۱ تا ۲۰ هزار دلار است.
مشخص نیست زوتای میخواهد این ماشین را با چه امکاناتی به آمریکا بیاورد. این شرکت تنها اعلام کرده محصولاتش را بسیار ارزانتر از ماشینهای مشابه شرکتهای کرهای و ژاپنی خواهد فروخت.
زوتای در شهر یونگکانگ در شرق چین قرار دارد. این شرکت سال گذشته ۳۱۷ هزار دستگاه سواری و خودروهای باری سبک و سنگین تولید کرد که حدود پنج درصد کمتر از تولید شرکت در سال ۲۰۱۶ بود. زوتای همچنین یک کارخانه مشترک با فورد برای تولید خودروهای الکتریکی در چین تاسیس کرده، اما ظاهرا قرار نیست محصولات این شرکت به آمریکا صادر شود.

این شرکت اولین کارخانه چینی نیست که قصد دارد از بازار آمریکا سهم داشته باشد. پیش از این شرکتهای جیلی، چری و BYD هم قصد داشتند تا ماشینهای ارزان قیمت به بازار آمریکا عرضه کنند. اما هیچکدام از آنها نتوانستند این ایده را عملی کنند. تنها جیلی بعد از خریدن ولوو توانست حضوری غیرمستقیم در بازار آمریکا داشته باشد.
به تازگی گروه خودروسازی گوانگژو هم اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۱۹ عرضه محصولاتش را در آمریکا آغاز خواهد کرد. این شرکت هم ماه پیش اعلام کرد نبرد تجاری آمریکا و چین باعث تاخیر در اجرای برنامههایش شده است.