حمل سوخت اضافه به جای پرکردن صندلی مسافر!
جنجال طولانیشدن پروازهای خارجی ایرانیان!

خلبان ایرانی توضیح میدهد که هر نشست و برخاست اضافه برای سوختگیری چیزی حدود نیم تا یک ساعت به زمان پروازها اضافه میکند. ضمن اینکه این مسأله باعث شده هزینه بلیتهای خارجی بالاتر برود.

به گزارش شهروند، کاربران ایرانی اینستاگرام میگویند زمان سفرهای خارجیشان طولانیتر شده است و مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی توضیح میدهد که این اتفاق به دلیل برگشت تحریمهاست. البته او توضیح میدهد که هیچکدام از کشورها آسمانشان را روی ایران نبستهاند و علت طولانیشدن زمان سفرهای خارجی این است که برخی کشورها اجازه سوختگیری را برای هواپیماهای ایرانی صادر نمیکنند و هواپیما مجبور است جای دیگری برای فرود و سوختگیری پیدا کند.
هوشنگ شهبازی، خلبان ایرانی توضیح میدهد که هر نشست و برخاست اضافه برای سوختگیری چیزی حدود نیم تا یک ساعت به زمان پروازها اضافه میکند. ضمن اینکه این مسأله باعث شده هزینه بلیتهای خارجی بالاتر برود.
او توضیح میدهد که تحریم سوخت باعث میشود هواپیماهای ایرانی به جای پر کردن صندلی، سوخت اضافه با خود حمل کنند. علاوه بر این، نشست و برخاست اضافه برای سوختگیری هزینه ایرلاینها را بالا میبرد و مجموع این مسائل باعث میشود قیمت تمام شده پرواز برای ایرلاینها بیشتر شود.
مسیر طولانیتر به دلیل تحریم سوخت
طولانیشدن پروازهای خارجی این روزها به موضوع داغ استوری کاربران ایرانی تبدیل شده است. هوشنگ شهبازی، فعال صنعت هوایی دراینباره میگوید: «پرواز تهران-لندن که بعد از برجام ٥ ساعت طول میکشید، اما حالا ٧ ساعتی زمان میبرد.»
به گفته او سوختگیری هواپیماهای ایرانی در کشورهایی انجام میشود که تامین سوخت آنها توسط شرکتهای دولتی انجام میشود و شرکتهای خصوصی حاضر به فروش بنزین به ایران نمیشوند.
سود سفر خارجی بیشتر است یا داخلی
با وجود اینکه تامین سوخت هواپیماها در مسیرهای خارجی این روزها به مشکل برخورده و هزینه ایرلاینهای ایرانی بیشتر شده، اما کاپیتان شهبازی معتقد است سفرهای خارجی برای ایرلاینها نفع اقتصادی بیشتری دارد. به گفته او بهعنوان مثال درحالیکه قیمت تمامشده هر صندلی بهازای پرواز به شهری همچون مشهد که یک ساعت و ١٠ دقیقه زمان میبرد (براساس ارز نیما)، حدود ٦٠٠هزار تومان تمام میشود، بلیت این مسیر به قیمت ٣٠٠هزار فروخته میشود، درحالیکه که قیمت بلیت استانبول که حدود ٢ساعت زمان میبرد، بالای ١,٥میلیون تومان است.
هر نشست و برخاست چقدر آب میخورد؟
اما مشکل تامین سوخت هواپیماهای ایرانی تنها زمان سفر را طولانیتر نکرده است و آنگونه که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید: «هزینه تمامشده پروازهای خارجی برای ایرلاینها نسبت به دوره برجام چندین برابر شده است.»
صدیق، مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی زاگرس میگوید: «بسته به نوع هواپیما تقریبا هر نشست و برخاست بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. این یعنی شرکتهای ایرانی با وجود تمام مشکلاتی دارند که باید هزینهای مضاعف را نیز متحمل شوند که این مسأله یا باید از سوی ایرلاین تامین یا مبلغی از آن به قیمت تمامشده بلیت مسافران اضافه شود.»
قیمت تمام شده هر ساعت پرواز چقدر؟
با وجود آنکه تحریم، هزینههای اضافهای به ایرلاینهای ایرانی تحمیل کرده است، اما همچنان پرواز خارجی با ایرلاینهای ایرانی به صرفهتر است. میانگین قیمت تمامشده هر صندلی به ازای یک ساعت پرواز ٥٠ تا ٦٠ دلار است، درحالیکه این هزینه به دلایل مختلف در کشورهای اروپایی بالاتر است. بهعنوان مثال نرخ سوختی که هواپیماها در ایران به ازای هر لیتر پرداخت میکنند ٦٠٠ تومان است، درحالیکه این نرخ در اروپا حدود ١,٢ یورو یعنی حدود ١٨هزار تومان است.
هنوز سفر خارجی با ایرلاین ایرانی به صرفهتر است
در حال حاضر بلیت تهران - استانبول توسط ایرلاینهای ایرانی به صورت میانگین به قیمت ١,٨میلیون تا ٢.٣میلیون تومان به فروش میرسد، این درحالی است که بلیتهای ایرلاین ایرعربیا بالای ٣میلیون تومان عرضه میشود. اما قیمت بلیت رفت و برگشت تهران به دوبی که در تابستان به بالای ٤میلیون تومان هم رسیده بوده بسته به زمان و نوع ایرلاین حالا ٨٠٠هزار تا ٣میلیون تومان عرضه میشود.
کاهش ٣٣درصدی مسافران پروازها
بر اساس مصوبه هیأت وزیران قیمت بلیت هواپیما براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین میشود. درحالیکه تصور میشود با بیشتر شدن قیمت تمام شده سفرهای خارجی هوایی، قیمت بلیت هواپیما هم گرانتر میشود، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید: «فعلا خبری از گرانی بلیت نیست.»
کاهش ١٢درصدی پروازهای خارجی
در شش ماه نخستسال جاری در مجموع ٤١هزار و ٣٣ پرواز خارجی در کشور انجام شده و ٦میلیون و ١٦٦هزار و ٢٧٨ مسافر به وسیله این پروازها جابهجا شدهاند که این آمار نسبت به مدت مشابهسال گذشته به ترتیب ١٢ و ١١درصد کاهش را نشان میدهد. همچنین یکهزار و ٢٥٢ پرواز خارجی متعلق به پروازهای حج و ٦هزار و ٤٦٢ پرواز متعلق به پروازهای عتبات عالیات بوده است که به ترتیب ١٧٠هزار و ٣٥٦ نفر و یکمیلیون و ١٤٦هزار و ٤٠٧ نفر با این پروازها جابهجا شدهاند.