برخی اعضای شورای شهر تهران از عملکرد حناچی گلایه کردند
قوت گرفتن احتمال سوال از شهردار
او در خصوص اختلافنظر میان شورا و معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: قطعا اگر هماهنگی میان شورا و این معاونت وجود داشته باشد کارها بهتر پیش میرود و قبل از رسانهای شدن مسائل باید این هماهنگی صورت بگیرد. بعضا این ناهماهنگیها سر موضوعات کوچک است. برخی نمیخواهند جایگاه نظارتی شورا را بپذیرند و فکر میکنند تصمیمات خودشان درستتر است. شاید هم تصمیمات این افراد درست باشد، اما در تصمیمات جمعی درصد اشتباه کمتر است.
او در خصوص اختلافنظر میان شورا و معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: قطعا اگر هماهنگی میان شورا و این معاونت وجود داشته باشد کارها بهتر پیش میرود و قبل از رسانهای شدن مسائل باید این هماهنگی صورت بگیرد. بعضا این ناهماهنگیها سر موضوعات کوچک است. برخی نمیخواهند جایگاه نظارتی شورا را بپذیرند و فکر میکنند تصمیمات خودشان درستتر است. شاید هم تصمیمات این افراد درست باشد، اما در تصمیمات جمعی درصد اشتباه کمتر است.
تذکر و انتقادهای اعضای شورا به شهردار هم یکی دیگر از محورهای مطرحشده در جلسه دیروز بود، چرا که به اعتقاد خود اعضای شورا در بسیاری از موارد نتوانسته بودند پاسخ قانعکنندهای برای تذکرهای خود از شهردار دریافت کنند. در همین خصوص علیخانی در انتقاد از روند رسیدگی به تذکرات شورا بیان کرد: زمانی که ما تذکری به یک مدیر میدهیم شهردار تذکر مربوطه را برای آن مدیر میفرستد و مدیر پاسخ میدهد که کارش درست بوده است. شهردار عین همان پاسخ را برای ما ارسال میکند، اما این رسیدگی نیست و من از آقای هاشمی میخواهم این موضوع را پیگیری کنند. شهردار باید تذکرات را به دستگاه مستقل مثل بازرسی شهرداری بفرستد و تذکرات نباید برای خود فرد تذکرگیرنده فرستاده شوند.
رییس شورای شهر تهران در ادامه گفت: شأن تذکر باید حفظ شود. زمانی که اعضای شورا از پاسخ به یک تذکر قانع نمیشوند در مرحله بعد میتوانند از شهردار در صحن شورا سوال کنند. ما از ابتدای شورای پنجم تاکنون ۳۷۵ تذکر داشتهایم و خانم نژادبهرام در این زمینه رکورددار بودهاند و خانم آروین هیچ تذکری نداشتهاند، اما هیچ تذکری نداریم که پس از پاسخ شهردار طرح سوال از شهردار صورت گرفته باشد و این یعنی اعضا از پاسخ شهردار قانع شدهاند.
وی تاکید کرد: اگر اعضا نمیخواهند تذکری را پیگیری کنند و قرار است آن را رها کنند، نباید آن را مطرح کنند و شأن تذکر باید حفظ شود.
حبیبزاده دیگر عضو شورای شهر حاضر در جلسه نیز در همین خصوص گفت: به دنبال تدوین لایحهای برای تصحیح فرآیند سوال از شهردار هستیم. ضمن آنکه امیدوارم در سال بعد بالاخره تابوی «سوال» کردن از شهردار فرو ریزد. حداقل از جانب خودم قول میدهم که اگر سال آینده از تذکرهایی که میدهم نتیجه نگیرم حتما فاز «سوال» از شهردار را اجرا خواهم کرد.
در ادامه جلسه رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: خط متروی کرج به تهران واقعا زیانده است، چون شهرداری کرج و دولت سهم خود را نمیپردازند. خط پنج بین تهران و کرج مشترک است پیشنهاد مشخص ما این بود که این خط را تقسیم کنیم و در هر ۲۰ کیلومتر نرخی بگذاریم؛ یعنی تا وردآورد نرخی باشد و از وردآورد تا تهران نرخی دیگر. علیخانی در خصوص عوارض زوج و فرد که امسال از مردم دریافت شده است، گفت: ما ابتدا نمیدانستیم و بعدا متوجه شدیم که شهرداری این عوارض را دریافت میکند بعد هم اعلام کردیم که این کار غیرقانونی است. معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری نامهای به شورا زد که آقای هاشمی به کمیسیون حمل و نقل ارجاع داد و ما هم پاسخ خود را اعلام کردیم.
معاونت حمل و نقل و ترافیک از اختلاف نظر موجود استفاده کرده و تا این لحظه به کار خود ادامه داده است. اگر شهرداری این موضوع را حل نکند خود من میروم و شکایت میکنم.