bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۹۸۳۲

محدودیت های جدید برای زنان مسلمان در فرانسه

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۸


کمیسیون پارلمانی فرانسه که طی شش ماه گذشته به بررسی منع استفاده از روبند و برقع پرداخته است، سه‌شنبه ـ‌امروز‌ـ‌ به زنان مسلمان پيشنهاد كرد كه از استفاده از روبند خودداري كنند. 

به گزارش آسوشيتدپرس، كميسيون پارلماني فرانسه اعلام كرد كه اين كشور استفاده از روبند و برقع توسط زنان مسلمان در اماكن عمومي از جمله بيمارستان‌ها و حمل و نقل عمومي را منع كرده و از ارائه كارت‌هاي شهروندي به كساني كه از نشانه‌هاي مشخص راديكال مذهبي استفاده كنند، خودداري مي‌كند. 

اگرچه در گزارش 200 صفحه‌اي کمیسیون پارلمانی فرانسه قوانين کاملي از اقدام‌هاي در نظر گرفته شده برای جلوگيري استفاده زنان از روبند آمده اما هيچ اشاره‌اي به غیرقانونی اعلام شدن استفاده از اين نوع پوشش در جمع‌هاي كوچك مذهبي و کوچه و خیابان وجود ندارد. 

بنا بر اين گزارش، 32 عضو كميسيون پارلماني همچنين نسبت به خطر كاملا غيرقانوني بودن اين نوع پوشش هشدار داده و اعلام كرده‌اند كه اين مسئله خلاف قانون اساسي بوده و حتي مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات در كشوري شود كه اسلام دومين مذهب بزرگ آن است. 

گفته‌شده كه در كميسيون پارلماني فرانسه تلاش كرده تا در تدوين اين گزارش رويكردي محتاطانه را در پيش بگيرد تا از اتهام نژادپرستي در كشوري كه پنج ميليون تن از ساكنان آنان را مسلمانان تشكيل مي‌دهند، فاصله بگيرد. 

فرانسه دومين كشور اروپايي با بيشترين جمعيت مسلمان است. 

در اين گزارش آمده است كه رهبران مسلمان فرانسه گله كرده‌اند که بحث درباره حجاب کامل همراه دن اين مسئله با مباحثي درباره هویت ملی فرانسه اين احساس را در برخی از مسلمانان ايجاد كرده كه مذهب آنان به آماج دولت تبديل شده است. 

هيچ‌گونه اقدامي براي قانوني كردن منع حجاب تا پيش از برگزاري انتخابات منطقه‌اي ماه مارس انجام نخواهد شد. 

«نيكلا ساركوزي»، رئيس‌جمهوري فرانسه ماه ژوئن امكان ممنوعيت احتمالي حجاب در فرانسه را مطرح و در نشستي پارلماني در جمع نمايندگان اعلام كرد فرانسه از چنين پوششي استقبال نمي‌كند. 

بنا بر اين گزارش، پيش از پايان دوره شش ماهه ماموريت پارلمان براي بررسي امكان ممنوعيت حجاب در اين كشور، «ژان فرانسوا كوپه»، دبير حزب محافظه‌كار «اتحاد جنبش مردمي» (UMP) پيش‌نويس لايحه ممنوعيت حجاب را به پارلمان ارائه كرده بود، پيش‌نويسي كه بر اساس آنچه از آن در پارلمان قرائت شد، هيچ كس حق ندارد در اماكن عمومي و فضاي باز از جمله خيابان‌ها از پوششي استفاده كند كه صورت وي را بپوشاند. 

گفته‌شده، اعمال اين محدوديت‌ها که احتمالا در بسياري از اماکن عمومي به اجرا گذاشته خواهد شد در پاسخ به اعتراض‌هايي در فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي نسبت به افزايش روز افزون زنان باحجاب است. 

يک عضو پارلمان فرانسه در اين‌باره گفت: «با بيش از پنج ميليون مسلمان فرانسه مشكلي نداريم اما پوشش کامل صورت نماد روشن اسلام‌گرايان زيرزميني است که روش زندگي فرانسوي را تهديد مي کند.» 

به‌گفته وي، اگرچه تعداد زنان مسلماني که در فرانسه از برقع استفاده مي‌کنند به چند هزار تن نمي‌رسد اما افرادي که چنين باورهايي دارند تلاش مي‌کنند قانون اسلامي را به جامعه فرانسه تحميل کنند. 

با اين حال «فانزه سلمي»، زن 32 ساله مراكشي كه در فرانسه زندگي مي‌كند و همسري فرانسوي و چهار فرزند دارد، در اين ‌باره گفت: «آنها معتقدند كه من به‌دليل استفاده از برقع بيش از اندازه به دين خود در اماكن عمومي توجه نشان مي‌دهم در حالي كه در مراكش مسيحيان بسياري زندگي مي‌كنند كه ما هيچ‌گاه آنها را وادار به استفاده از روسري نمي‌كنيم.»

برچسب ها: پارلمان فرانسه
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین